US-HR-USTAVI-Vlada-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe VOA 13.4. LETICA USTAV. PROMJENE GLAS AMERIKE - VOA13. IV. 2000.'Dok se vlast zabavlja ustavnim promjenama, hrvatsko društvo tone u sve dublju krizu' - razgovor s publicistom
Slavenom Leticom vodio Željko Matić.- Profesore Letica, jučer je ekspertni tim predsjednika Mesića ponudio svoj nacrt ustavnih promjena, koji umjesto striktnog razgraničenja predsjednikovih i premijerovih ovlasti, zagovara toleranciju, usuglašavanje mišljenja i supotpisivanje, dakle, nešto što je već bilo viđeno u bivšem sustavu. = Apsolutno ste u pravu. Načelo podjele i uzajamnog nadzora pojedinih ogranaka vlasti počiva upravo na suprotnim vrednotama, ne na razumijevanju, dijalogu i toleranciji, nego na sumnji, nepovjerenju, borbi za vlast i jedino kroz takvo političko natjecanje i kroz striktno pravno i političko određivanje pravila ponašanja, možemo ostvariti istinsku podjelu i uzajamni nadzor različitih ogranaka vlasti. - Što se uopće predloženim ustavnim promjenama želi postići? = U ovom Ustavu pokušava se pragmatičarski odgovoriti na postojeće sukobe između Vlade i Predsjednika Republike, i to pretvoriti u ustavni tekst. Radi se, dakle, o pokušaju operacionalizacije
GLAS AMERIKE - VOA
13. IV. 2000.
'Dok se vlast zabavlja ustavnim promjenama, hrvatsko društvo tone u
sve dublju krizu' - razgovor s publicistom Slavenom Leticom vodio
Željko Matić.
- Profesore Letica, jučer je ekspertni tim predsjednika Mesića
ponudio svoj nacrt ustavnih promjena, koji umjesto striktnog
razgraničenja predsjednikovih i premijerovih ovlasti, zagovara
toleranciju, usuglašavanje mišljenja i supotpisivanje, dakle,
nešto što je već bilo viđeno u bivšem sustavu.
= Apsolutno ste u pravu. Načelo podjele i uzajamnog nadzora
pojedinih ogranaka vlasti počiva upravo na suprotnim vrednotama,
ne na razumijevanju, dijalogu i toleranciji, nego na sumnji,
nepovjerenju, borbi za vlast i jedino kroz takvo političko
natjecanje i kroz striktno pravno i političko određivanje pravila
ponašanja, možemo ostvariti istinsku podjelu i uzajamni nadzor
različitih ogranaka vlasti.
- Što se uopće predloženim ustavnim promjenama želi postići?
= U ovom Ustavu pokušava se pragmatičarski odgovoriti na postojeće
sukobe između Vlade i Predsjednika Republike, i to pretvoriti u
ustavni tekst. Radi se, dakle, o pokušaju operacionalizacije
Ustava, kohabitacije u ovom vremenu, bez očuvanja ustavne
tradicije i o povratku na praksu samoupravnog mijenjanja Ustava
svakih desetak godina. Mislim da je to vrlo loša praksa. Uvijek sam
bio za to da se Ustav kultivira kao dio političke kulture koji će se
vrlo teško mijenjati, možda jednom u stoljeću, a i kada se bude
mijenjao, da će se mijenjati kao američki Ustav, preko dobro
osmišljenih ustavnih amandmana.
- Da li bi se usvajanjem predloženih promjena Ustava eliminirao
sukob između Predsjednika i Vlade?
= To se neće dogoditi. Mislim da je u ovom sukobu konačni pobjednik
uvijek onaj tko želi manje ovlasti. U suštini to znači Stipe Mesić,
koji je već mnogo profitirao kada je u pitanju popularnost toga
sukoba. Što god Vlada bude tvrdoglavija u nakanama da ga potpuno
razvlasti, to će njegova pučka popularnost iz dana u dan sve više
rasti. Osim toga, on će doći u poziciju da će moći primati građane,
predstavnike različitih nevladinih i vladinih udruga i s njima
popričati, popiti kavu i zabaviti se, i onda ih poslati ministrima i
drugim državnim službenicima da rješavaju njihove probleme, jer će
oni jedini biti ovlašteni za te probleme. Nedavno sam izjavio -
mislim da je to gospodin Predsjednik ozbiljno shvatio - da mu ne
treba nadzor nad tajnim službama. Naime, on bi trebao imenovanje
tajnih služba prepustiti Vladi, a nadzor nad radom tajnih služba
parlamentu, odnosno Saboru i javnosti, tako da bi on ostao s
izvornim ovlaštenjima samo u vanjskoj politici u nekom sustavu
kohabitacije, kada je u pitanju imenovanje hrvatskih diplomatskih
predstavnika, vrhovni zapovjednik oružanih snaga koje, treba se
nadati, neće uopće biti upotrijebljene u budućih pedesetak godina i
imati neke simbolične ovlasti u unutarnjoj politici. Mislim da je
to za njega jedna vrlo razumna politika, a Vlada će se, kao i
hrvatska javnost, i dalje zabavljati ustavnim promjenama, dok se
suštinski gospodarski i ekonomski problemi produbljuju iz dana u
dan. Oni će vrlo skoro dobiti tako dramatične razmjere da će biti
dovedena u pitanje i sama ustavnost poretka.
(VOA)