FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PRIJEDLOG USTAVNIH PROMJENA - VEĆA ULOGA SABORA I VLADE, UKIDANJE ŽUPANIJSKOG DOMA

ZAGREB, 11. travnja (Hina) - Preraspodjela, a ne ukidanje predsjedničkih ovlasti, te istodobno jačanje položaja Sabora i Vlade, glavne su značajke prijedloga ustavnih promjena koje je izradila radna skupina imenovana od predsjednika Stjepana Mesića. Prijedlog ustavnih promjena predsjednik Mesić jučer je uručio predsjedniku Sabora Zlatku Tomčiću i premijeru Ivici Račanu. Istodobno, prijedlog je objavljen na Internetu (www.predsjednik.hr).
ZAGREB, 11. travnja (Hina) - Preraspodjela, a ne ukidanje predsjedničkih ovlasti, te istodobno jačanje položaja Sabora i Vlade, glavne su značajke prijedloga ustavnih promjena koje je izradila radna skupina imenovana od predsjednika Stjepana Mesića. Prijedlog ustavnih promjena predsjednik Mesić jučer je uručio predsjedniku Sabora Zlatku Tomčiću i premijeru Ivici Račanu. Istodobno, prijedlog je objavljen na Internetu (www.predsjednik.hr).#L# Prijedlog su izradili Veljko Mratović, bivši profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu, Branko Smerdel, profesor ustavnog prava, Arsen Bačić sa splitskog Pravnog fakulteta, Jadranko Crnić, bivši predsjednik Ustavnog suda, Nikola Filipović, bivši sudac Ustavnog suda, te Zvonimir Lauc s Pravnog fakulteta u Osijeku. Oni će sutra u Novinarskom domu održati okrugli stol na kojem će podrobno govoriti o prijedlogu ustavnih promjena. Preambulu, odnosno izvorišne osnove Ustava, po mišljenju radne skupine, ne treba mijenjati, jer nemaju normativni značaj. Smatraju da kritike upućene na nabrajanje (autohtonih) nacionalnih manjina i termin da je RH "nacionalna država hrvatskog naroda" nisu utemeljene, jer je u Ustavu jasno rečeno da je Hrvatska uređena kao građanska država. Oni drže da se i u samim izvorišnim osnovama izrijekom jamče jednaka prava pripadnicima autohtonih kao i onih manjina koje nisu nabrojane. Jedna od bitnijih ustavnih promjena koju predlaže radna skupina odnosi se na ukidanje Županijskog doma Sabora. Po ocjeni predlagača, tijekom njegova sedmogodišnjeg djelovanja potvrđene su strepnje da ne može ispuniti očekivanja glede nadzora i poboljšanja kvalitete rada Zastupničkog doma. Ističu da i prva iskustva nakon siječanjskih izbora također pokazuju da, čak kada i oporba u njemu ima većinu, nije u stanju pridonjeti kvaliteti odlučivanja Zastupničkog doma, te da je to posebno bilo vidljivo kod rasprave o donošenju državnog proračuna. "U vrijeme kada države s najduljom tradicijom dvodomnog sustava, kao što je Velika Britanija, ozbiljno razmatraju mogućnost ukidanja drugog doma, za Hrvatsku je najbolje rješenje vratiti se svojoj tradiciji jednodomnog parlamenta", zaključuje radna skupina. Prema prijedlogu, Županijski dom prestao bi postojati istekom mandata sadašnjeg sastava, u veljači 2001. Naglašavajući kako je smisao diobe vlasti, osim funkcionalnog odvajanja triju temeljnih grana vlasti, i omogućavanje uzajamne kontrole i ravnoteže, radna skupina ocjenjuje kako je temeljni zahtjev birača na parlamentarnim i predsjedničkim izborima bio "razgradnja visoko personaliziranog sustava političkog odlučivanja". Da bi se došlo do toga potrebna je preraspodjela, a ne ukidanje predsjedničkih ovlasti, te istodobno jačanje položaja Sabora i Vlade, ističu predlagači. Stoga, Predsjednik Republike ostaje vrhovni zapovjednik Oružanih snaga, nadzire službe sigurnosti, te zastupa RH u zemlji i inozemstvu, ali pri tom surađuje sa Saborom i Vladom. Predsjednik više ne bi mogao u ime države sklapati međunarodne ugovore, odnosno to bi mogao učiniti samo na prijedlog Vlade. Predsjedniku i dalje ostaje ovlast raspisivanja parlamentarnih izbora i imenovanje mandatara za sastav Vlade, ali gubi mogućnost razriješenja predsjednika Vlade. Prilikom izbora mandatara Predsjednik bi morao voditi računa o odnosu snaga u parlamentu. Sudjelovao bi u osnivanju diplomatskih predstavništava te imenovanju i opozivu veleposlanika. Imenovanje veleposlanika vršio bi na prijedlog Vlade i uz mišljenje mjerodavnog saborskog odbora. No, i dalje bi mogao samostalno odlučivati o opozivu veleposlanika. Prijedlog radne skupine ne predviđa postojanje Vijeća obrane i nacionalne sigurnosti (VONS) i Predsjedničkog vijeća. Predsjednik može imati savjetnike, on ih imenuje, no pri tome mora voditi računa da ne krši načelo diobe vlasti. Predsjednik gubi ovlast sazivanja sjednica Vlade, no ostavlja mu se mogućnost da to predloži. Predsjedniku također ostaje ovlast raspuštanja parlamenta, uz supotpis predsjednika Vlade, a nakon savjetovanja s predsjednikom Sabora. Međutim, radna skupina nije navele slučajeve u kojima se to može učiniti. U sadašnjem Ustavu Predsjednik može raspustiti Sabor, ako izglasa nepovjerenje Vladi ili ako u roku od mjesec dana od predlaganja ne prihvati državni proračun. Predsjednik je dobio mogućnost i prikrivenog veta na zakone koje usvoji parlament. Naime, ocijeni li da je dostavljeni mu zakon neustavan, Predsjednik može Ustavnom sudu podnijeti zahtjev za ocjenom ustavnosti. Ustavni je sud dužan odluku donijeti u roku od tri dana. Osim odgovornosti za povredu Ustava, dopunom članka 105. predlagači razrađuju uvjete pokretanja postupka u slučaju da Predsjednik počini kazneno djelo. U takvim slučajevima postupak pokreće Ustavni sud, osim ako je Predsjednik zatečen pri počinjenju kaznenog djela za koji je propisana kazna zatvora veća od pet godina. U tom slučaju Predsjednik može biti pritvoren bez odobrenja Ustavnog suda koji o tome mora biti obaviješten. S obzirom na nedavna iskustva kada je predsjednik Tuđman zbog bolesti bio spriječen u obavljanju dužnosti, radna skupina podrobnije od dosadašnjih ustavnih rješenja razrađuje takvu i slične situacije koje bi se mogle pojaviti. Među ostalim predviđa institut kraće i duže spriječenosti Predsjednika. U slučaju kraće spriječenosti (bolest, odsustvo, godišnji odmor) Predsjednika zamjenjuje predsjednik Sabora, uz supotpis predsjednika Vlade. O povratku na dužnost u tom slučaju odlučuje Predsjednik Republike. U slučaju duže spriječenosti, uslijed bolesti ili nesposobnosti, a posebno ako Predsjednik nije u stanju odlučiti o povjeravanju dužnosti privremenom zamjeniku, predsjednik Sabora preuzima dužnost privremenog Predsjednika temeljem odluke Ustavnog suda. Sud o tome odlučuje na prijedlog Vlade, a u slučaju nužnosti na vlastiti poticaj. U slučaju smrti ili ostavke, koja se podnosi predsjedniku Sabora, dužnost privremenog Predsjednika preuzima po Ustavu predsjednik Sabora. Radna skupina predvidjela je riješenje i za slučaj istodobne spriječenosti Predsjednika Republike i predsjednika Sabora. U tom slučaju dužnost privremenog zamjenika Predsjednika preuzeo bi premijer. Veća uloga Vlade u obavljanju izvršne vlasti i korak naprijed u uspostavi parlamentarne demokracije može se očitati kroz ukidanje njezine dvojne odgovornosti - Predsjedniku i Saboru. Vlada bi za svoj rad ubuduće bila isključivo odgovorna parlamentu. Predlagači naglašavaju da uvođenje parlamentarnog sustava nije moguće bez prava raspuštanja Sabora. Stoga u slučaju da parlament izglasa nepovjerenje Vladi, premijer može podnijeti ostavku ili Predsjedniku Republike predložiti raspuštanje parlamenta. Produžen je rok u kojem je mandatar Vlade od Sabora dužan tražiti glasovanje o povjerenju. Mandatar to mora učiniti u roku od 30 dana od imenovanja (sada 15 dana), a taj rok Predsjednik Republike može produžiti za još 30 dana ili dodijeliti mandat drugoj osobi. Ako u roku od 60 dana od imenovanja mandatara nije sastavljena Vlada, Predsjednik može formirati privremenu nestranačku Vladu. Jačanje uloge Sabora, posebno u nadzoru izvršne vlasti, vidljivo je kroz mogućnost interpelacije o radu Vlade ili pojedinog njenog člana. Nakon rasprave o interpelaciji, zastupnici bi mogli zahtjevati glasovanje o povjerenju Vladi. Uz već postojeću ulogu parlamenta u donošenju zakona, proračuna, promjeni granica i u drugim pitanjima, radna skupina predlaže da Sabor odlučuje i o planovima razvitka obrambenog sustava te o nabavci skupljih sustava naoružanja. Također se predlaže građanski nadzor nad Oružanim snagama i službama sigurnosti. U tom cilju predviđa se da Pučki pravobranitelj, uz ostale ovlasti, ima i ovlast štititi prava građana u odnosima s MORH-om i Oružanim snagama. Alternativa tom rješenju je imenovanje saborskog povjerenika za obranu i nacionalnu sigurnost. Za razliku od sadašnjeg Ustava, prijedlog ustavnih promjena predviđa mogućnost angažiranja Oružanih snaga izvan hrvatskih granica. To bi se moglo učiniti samo uz odobrenje Sabora, koje nije potrebno tražiti u slučaju međunarodnih mirovnih misija i vojnih vježbi. Značajne promjene predviđaju se u sastavu i radu Državnog sudbenog vijeća. DSV tako više ne bi imenovao državne odvjetnike, a umjesto dosadašnjih 15, imao bi devet članova (tri suca, tri odvjetnika i tri sveučilišna profesora). Kako ne bi bilo Županijskog doma koji je dosada predlagao članove DSV-a, zajednički bi to ubuduće činili Predsjednik Republike, nadležni saborski odbor i Vlada. Iako radna skupina nije predložila promjene članka Ustava koji govori o udruživanju s drugim državama, član radne skupine Veljko Mratović dao je izdvojeno mišljenje. U njemu ističe da je potrebno iz Ustava ispustiti stavak članka, koji zabranjuje udruživanje u balkanske saveze, te sveze koje bi mogle dovesti do obnove Jugoslavije. Podsjećajući kako je ova zabrana unesena u Ustav 1997. kao odgovor na međunarodne pritiske, Mratović ističe da je izmjenom odnosa Hrvatske i međunarodne zajednice to izgubilo političku aktualnost. Po njemu, najbolja obrana od nepromišljenih odluka glede stupanja u savez s drugim državama je referendum. (Hina) so/im im

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙