GB-HR-USTAVI-Parlament-Vlada-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe BBC 12. IV. CRNIĆ BRITANSKI RADIO - BBC12. IV. 2000.Člana radne skupine za izradu prijedloga ustavnih promjena Jadranka Crnića kolegica Marijana Buljan upitala je predviđa
li taj prijedlog da Predsjednik uz vojsku kontrolira i obavještajne službe:= Piše samo da je vrhovni zapovjednik, i to u miru i u ratu. Gospodin Tomčić misli da ne bi trebalo da bude u miru. Radna skupina je mislila, ali to je posve stručno, da onaj tko treba voditi rat, mora imati mogućnosti i pripremati se za taj rat. Dakle, da treba biti vrhovni zapovjednik i u miru. No, to je sada podvrgnuto brojnim, brojnim ograničenjima kakvih nije bilo. Pitanje rada tajnih služba, ono nije izričito negdje rečeno, nego to je stvar vjerojatno prethodnih političkih dogovora, onda konačno zakonodavnog uređenja. Nije predsjednik tu dobio nekakvo posebno ili apsolutno pravo. Ne. - Znači da Vi mislite da nije potrebno tako nešto ustanoviti Ustavnim zakonom?= Jedni misle da nije potrebno, drugi misle da bi bilo korisno. Osobno ne bih imao ništa protiv da se to kroz Ustav ipak na određeni način kaže, da se vidi koje su to ovlasti koje pripadaju
BRITANSKI RADIO - BBC
12. IV. 2000.
Člana radne skupine za izradu prijedloga ustavnih promjena
Jadranka Crnića kolegica Marijana Buljan upitala je predviđa li taj
prijedlog da Predsjednik uz vojsku kontrolira i obavještajne
službe:
= Piše samo da je vrhovni zapovjednik, i to u miru i u ratu. Gospodin
Tomčić misli da ne bi trebalo da bude u miru. Radna skupina je
mislila, ali to je posve stručno, da onaj tko treba voditi rat, mora
imati mogućnosti i pripremati se za taj rat. Dakle, da treba biti
vrhovni zapovjednik i u miru. No, to je sada podvrgnuto brojnim,
brojnim ograničenjima kakvih nije bilo. Pitanje rada tajnih
služba, ono nije izričito negdje rečeno, nego to je stvar
vjerojatno prethodnih političkih dogovora, onda konačno
zakonodavnog uređenja. Nije predsjednik tu dobio nekakvo posebno
ili apsolutno pravo. Ne.
- Znači da Vi mislite da nije potrebno tako nešto ustanoviti
Ustavnim zakonom?
= Jedni misle da nije potrebno, drugi misle da bi bilo korisno.
Osobno ne bih imao ništa protiv da se to kroz Ustav ipak na određeni
način kaže, da se vidi koje su to ovlasti koje pripadaju
predsjedniku, a koje nekima drugima, što moraju zajednički
učiniti. To je previše važno da se ne riješi na neki način. Međutim,
tu je ojačana uloga Hrvatskoga državnog sabora jer on donosi
deklaraciju o načelima nacionalne sigurnosti i zakon o strategiji
nacionalne sigurnosti. Odlučuje o planovima razvitka obrambenog
sustava Republike Hrvatske i o nabavi većih, složenijih i skupljih
sustava naoružanja i Hrvatski državni sabor ostvaruje građanski
nadzor nad oružanim snagama i službama sigurnosti Republike
Hrvatske.
- Hoćete li nam samo malo pojasniti što znači građanski nadzor?
= Građanski nadzor, recimo, mi pokušavamo to urediti, pored
ostaloga i tako da osnujemo posebnog ombudsmana, posebnog
pravobranitelja za pitanja nacionalne sigurnosti, koji se može
pojaviti da štiti građane u pitanjima nacionalne sigurnosti.
- Znači li to da bi taj saborski zastupnik, odnosno branitelj
građana mogao intervenirati u slučaju, recimo, da predsjednik ima
ovlasti nad tajnim službama i koja bi se postojanjem sumnje da se
tajna službe zloupotrebljavaju, kao što je bila praksa do sada u
Hrvatskoj, kako bi se onda zapravo taj građanski nadzor proveo?
= Ja mislim da bi bez daljnjega morao intervenirati, da bi se mogao
pojaviti pred Hrvatskim državnim saborom i zatražiti intervenciju
Sabora u takvim neustavnim, nezakonitim postupanjima predsjednika
ili bilo koga drugog.
(BBC)