HR-HRVATSKA-ZADUŽENOST-Financijsko-poslovne usluge KOLIKO JE HRVATSKA ZADUŽENA? KOLIKO JE HRVATSKA ZADUŽENA? Koliko je Hrvatska, s otprilike 2.150 američkih dolara inozemnog duga po stanovniku zadužena zemlja, aktualno je pitanje koje
je u posljednje vrijeme prisutno u javnosti. U različitim ocjenama o umjerenoj ili prezaduženosti, najbitnije je, međutim, pitanje kakvi su gospodarski učinci zaduživanja i posljedice otplata u budućnosti, odnosno gdje su završila i koliko su učinkovito utrošena posuđena sredstva. Mnogi pokazatelji upućuju da značajan dio nije korišten tamo gdje bi trebao - prije svega u razvoju izvozno orijentirane proizvodnje. Hrvatski inozemni dug, prema novoj metodologiji koja se primjenjuje od ožujka ove godine, prema stanju krajem prošlogodišnjeg listopada, iznosi 9,67 milijardi dolara, podatak je iz ožujskog Biltena Hrvatske narodne banke. Iz toga proizlazi da udio ino-duga u prošlogodišnjem bruto domaćem proizvodu, koji se procjenuje na 20,19 milijardi dolara, iznosi gotovo 48 posto. Podaci o strukturi inozemnog duga po domaćim sektorima pokazuju da se na dug države (što uključuje središnju državu, republičke fondove i lokalne organe uprave i fondove) odnosi 3,67 milijardi USD ili približno 38 posto ukupnog inozaduženja, na banke gotovo
KOLIKO JE HRVATSKA ZADUŽENA?
Koliko je Hrvatska, s otprilike 2.150 američkih dolara inozemnog
duga po stanovniku zadužena zemlja, aktualno je pitanje koje je u
posljednje vrijeme prisutno u javnosti. U različitim ocjenama o
umjerenoj ili prezaduženosti, najbitnije je, međutim, pitanje
kakvi su gospodarski učinci zaduživanja i posljedice otplata u
budućnosti, odnosno gdje su završila i koliko su učinkovito
utrošena posuđena sredstva. Mnogi pokazatelji upućuju da značajan
dio nije korišten tamo gdje bi trebao - prije svega u razvoju
izvozno orijentirane proizvodnje.
Hrvatski inozemni dug, prema novoj metodologiji koja se
primjenjuje od ožujka ove godine, prema stanju krajem
prošlogodišnjeg listopada, iznosi 9,67 milijardi dolara, podatak
je iz ožujskog Biltena Hrvatske narodne banke.
Iz toga proizlazi da udio ino-duga u prošlogodišnjem bruto domaćem
proizvodu, koji se procjenuje na 20,19 milijardi dolara, iznosi
gotovo 48 posto.
Podaci o strukturi inozemnog duga po domaćim sektorima pokazuju da
se na dug države (što uključuje središnju državu, republičke
fondove i lokalne organe uprave i fondove) odnosi 3,67 milijardi
USD ili približno 38 posto ukupnog inozaduženja, na banke gotovo
dvije milijarde, odnosno nešto više od 20 posto, a na ostale domaće
sektore (nefinancijaka poduzeća, ostale financijske institucije,
stanovništvo) 3,5 milijardi ili nešto više od 36 posto.
Stanje duga iskazuje se inače prema srednjem deviznom tečaju HNB-a
na kraju razdoblja, a uključuje buduća dospjeća glavnice i tzv.
neevidentirane otplate glavnice.
Kod sagledavanja kretanja i ocjenjivanja inozemnog zaduživanja
nesumnjivo treba imati u vidu i podatke o tome da se udio duga u BDP-
u, kao jedan od bitnih pokazatelja stanja vanjske zaduženosti neke
zemlje, posljednjih godina stalno povećavao. Tako iz usporedbe
podataka o iznosima duga, iskazanih po novoj metodologiji, u odnosu
na BDP, proizlazi da se taj udio povećavao s 26,7 posto u 1996.
(godini u kojoj je u dug uključen cjelokupni iznos reprogramiranog
duga prema Pariškom i Londonskom klubu), na 37 posto posto u 1997.
godini, 44 posto u 1998. te 47,9 posto posto u prošloj godini.
Opće je poznato da uvoz kapitala pomaže ubrzanju tempa privrednog
razvoja ako je kapital trošen racionalno, zato je posuđenim
sredstvima potrebno financirati investicije u izvozno
orijentiranim gospodarskim sektorima da bi se izbjegle teškoće u
otplati dugova. U protivnom, otplata duga može bitno utjecati na
smanjenje domaće akumulacije, investicija i stope rasta.
Da zaduživanje ne bi postalo dugoročno ograničenje privrednog
rasta potrebno je, kažu ekonomski teoretičari, poštivati temeljna
načela u politici zaduživanja. Među njima je posebno važno načelo
da stopa rasta izvoza treba biti veća od kamatne stope na zajmove.
Da bi se izbjegle teškoće u otplati dugova, temeljno je pak pravilo
racionalnog zaduživanja u inozemstvu da efikasnost investicija
financiranih posuđenim sredstvima mora biti barem jednaka
prosječnoj kamatnoj stopi na ta sredstva.
Kako, međutim, kod nas stoje stvari - ukupna gospodarska aktivnost
je smanjena, ukupni izvoz roba i usluga smanjen je lani otprilike
5,5 posto, procjenjuje se da je prošlogodišnji BDP približno jedan
posto manji nego godinu prije, na vidjelo izlaze veliki unutarnji
dugovi, a države se mora zaduživati da bi uredno mogla servisirati
dospjele ino obveze. Tako se 6,2 milijarde kuna u ovogodišnjem
proračunu, odnosi na tržišno refinanciranje glavnica kreditnih
obveza koje dospijevaju na naplatu ove godine. Za te je namjene
država nedavno izdala 500 milijuna eura državnih obveznica, što
znači novo zaduživanje za stare dugove.
Prošle su godine dospjele otplate anuiteta inozemnih dugova
dosegle razinu od otprilike šest posto BDP-a, a 2000. donosi
dospjeće novih obveza po osnovi inozemnih kredita na razini od
preko 8 posto BDP-a.
Stoga ohrabuju najave nove Vlade koja izvoz stavlja u prvi plan, a
mnogo se očekuje i od novog zakona o poticanju stranih ulaganja koji
je upravo ovih dana Ministarstvo gospodarstva uputilo Vladi.