VA-CL-US-ISPRIKE-Vjerske zajednice-Sudovi-Ratovi US 18. - 19. III. 2000. FLORA LEWIS SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE18. - 19. III. 2000.Papina isprika pomaže unaprijediti moral i ljudska prava"Pokajavši se zbog
'izdaje neke naše braće', Papa Ivan Pavao II. ispričao se zbog grijeha počinjenih u ime njegove vjere. Katolička crkva, rekao je, s ulaskom u treće kršćansko tisućljeće mora prihvatiti 'pročišćenje sjećanja'", piše Flora Lewis."(...) Neki su se požalili da Papa nije otišao dovoljno daleko u svojoj isprici. Drugi su mislili da je otišao predaleko, skoro potkopavši tvrdnju o svetoj nepogrešivosti i poznavanju jedne i jedine istine. Isprika je sezala u povijest, počevši od križarskih ratova, inkvizicije, ubojstva ili prisilnih preobraćenja domorodačkih naroda, nepravdi i nesnošljivosti prema Židovima, ženama i ljudima drugih vjera.Toga je toliko da se nije moglo očekivati da će Papa imenovati sva nedjela, no on je dao naslutiti da vjera više ne može biti izlika za zločin i nanošenje boli. Nema opravdanja za vjerske ratove ako vjerske zajednice prihvaćaju jedna drugu.I to je smisao isprike. 'Prepoznavanje zastranjenja iz prošlosti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
18. - 19. III. 2000.
Papina isprika pomaže unaprijediti moral i ljudska prava
"Pokajavši se zbog 'izdaje neke naše braće', Papa Ivan Pavao II.
ispričao se zbog grijeha počinjenih u ime njegove vjere. Katolička
crkva, rekao je, s ulaskom u treće kršćansko tisućljeće mora
prihvatiti 'pročišćenje sjećanja'", piše Flora Lewis.
"(...) Neki su se požalili da Papa nije otišao dovoljno daleko u
svojoj isprici. Drugi su mislili da je otišao predaleko, skoro
potkopavši tvrdnju o svetoj nepogrešivosti i poznavanju jedne i
jedine istine.
Isprika je sezala u povijest, počevši od križarskih ratova,
inkvizicije, ubojstva ili prisilnih preobraćenja domorodačkih
naroda, nepravdi i nesnošljivosti prema Židovima, ženama i ljudima
drugih vjera.
Toga je toliko da se nije moglo očekivati da će Papa imenovati sva
nedjela, no on je dao naslutiti da vjera više ne može biti izlika za
zločin i nanošenje boli. Nema opravdanja za vjerske ratove ako
vjerske zajednice prihvaćaju jedna drugu.
I to je smisao isprike. 'Prepoznavanje zastranjenja iz prošlosti
služi tomu da probudi našu svijest o kompromisima sadašnjosti',
rekao je Papa. On nije aludirao na sadašnja pitanja iz prava i
pravde u međunarodnom životu, ali njegova dugo planirana izjava
dobro se uklapa u novo ozračje prosuđivanja.
Nema više silovitih, dominantnih ideologija, nema dogmi koje
prevladavaju. Vjerski borci postoje, no smatra ih se
neprijateljima demokratskog filozofskog poretka koji se stvara. Na
mahove, razvijene zemlje brane kodeks ponašanja međunarodnog
društva, kojeg Papa spominje u duhovnom smislu a koji ima slične
humanitarne posljedice.
Ne postoji teorija koja bi odredila što je novi poredak. Njegova se
pravila stvaraju slučaj po slučaj, njegovo pravo nadmoćne
vrijednosti temelji se na zajedničkim vrijednostima a ne
dokumentima, kako god oni važni bili. (...) Ovaj novi pristup mogao
bi konačno omogućiti onu vrst promjene ljudskih stajališta koje
utopije stalno obećavaju da će izazvati, ali umjesto tog izazivaju
katastrofe.
Budući da se temelji na prepoznavanju ljudske odgovornosti, Papina
mea culpa neprocjenjiv je doprinos tom postupnom i teškom razvoju,
na način na koji to nijedna beatifikacija ili propovijed ne mogu
biti. Ta zamisao etička je i politička strana globalizacije, čija
bit nije samo u novcu.
Posljednjih nekoliko godina, doktrina da državni suverenitet ne
može obezvrijediti ljudska prava dobila je praktičnu težinu kao
nikad prije. (...) Ta je doktrina do neke mjere ponovno potvrđena s
međunarodnim kaznenim sudom za zločine protiv čovječnosti u Bosni,
no bez mnogo učinka.
Rat sa Srbijom radi zaustavljanja tiranije i etničkog čišćenja na
Kosovu bio je prekretnica. Mudar ili ne, dobro ili loše proveden,
bio je to prvi rat čija priroda nije bila osvajačka, ili obrambena;
nije se se radilo ni o nametanju političke pravde, već o obrani
standarda ponašanja.
Odluka da se Augustu Pinochetu može suditi izvan Čilea bila je
presudna novost, stvorena u Britaniji no na zahtjev mnogih zemalja.
Činjenica da je on poslan kući zbog zdravstvenih razloga i
britanske potlitičke bojažljivosti ne mijenja zabrinutost
prognanih diktatora širom svijeta. Oni nisu tako sigurni kao što su
mislili da jesu.
Sankcije Europske unije prema Austriji zbog prihvaćanja
neonacističke stranke u vladu predstavljaju čvrst zahtjev od
članica Europske unije da poštuju vrijednosti te unije.
Dolazi do promjene mentaliteta. Ona je spora i daleko od
univerzalne, ali je opipljiva. Radi se o pitanju kako se osjećati
kao pristojan čovjek u ovom jogunastom svijetu. Papa je pomogao,
svojom iskrenošću i poniznošću."