IT-E-integracije-kriza IT-2.3.REPUBBLICA-EUROPSKE INTEGRACIJE ITALIJALA REPUBBLICA2. III. 2000.Zatvorena vrata Europe"Tko se još zavarava da je slučaj Haider prezira vrijedan fenomen alpskog rasizma, usputna pojava u slavnom hodu
prema kontinentalnoj zajednici vrijednosti, bilo bi dobro da pročita prvo izvješće o društvenoj percepciji useljenika i europskog državljanstva, koja je plod uporednog ispitivanja javnog mišljenja provedenog u pet glavnih zemalja Unije - Njemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Italiji i Španjolskoj. To je potanko ispitivanje kojega je proveo Ilvo Diamanti iz kojega se vide barem tri ne baš utješne istine. Prva: svaka zemlja na useljenike gleda na svoj način, uvjetovan njezinom poviješću i zemljopisom mnogo više nego europskom sviješću, identitetu koji tek treba odrediti. Drugo: posljedično, dobar dio Europljana 40 posto (ali ih je u Britaniji više od polovice) misli da se s fenomenom imigracije treba suočiti na temelju države, a ne zajedničarskom. Treće: gotovo jedan od tri Europljanina nepovjerljiv je prema useljenicima iz drugih zemalja Unije; nepovjerenje prema onima koji dolaze iz istočne Europe, poglavito u Italiji i Njemačkoj, nadilazi ono prema
ITALIJA
LA REPUBBLICA
2. III. 2000.
Zatvorena vrata Europe
"Tko se još zavarava da je slučaj Haider prezira vrijedan fenomen
alpskog rasizma, usputna pojava u slavnom hodu prema
kontinentalnoj zajednici vrijednosti, bilo bi dobro da pročita
prvo izvješće o društvenoj percepciji useljenika i europskog
državljanstva, koja je plod uporednog ispitivanja javnog mišljenja
provedenog u pet glavnih zemalja Unije - Njemačkoj, Francuskoj,
Velikoj Britaniji, Italiji i Španjolskoj. To je potanko
ispitivanje kojega je proveo Ilvo Diamanti iz kojega se vide barem
tri ne baš utješne istine. Prva: svaka zemlja na useljenike gleda na
svoj način, uvjetovan njezinom poviješću i zemljopisom mnogo više
nego europskom sviješću, identitetu koji tek treba odrediti.
Drugo: posljedično, dobar dio Europljana 40 posto (ali ih je u
Britaniji više od polovice) misli da se s fenomenom imigracije
treba suočiti na temelju države, a ne zajedničarskom. Treće: gotovo
jedan od tri Europljanina nepovjerljiv je prema useljenicima iz
drugih zemalja Unije; nepovjerenje prema onima koji dolaze iz
istočne Europe, poglavito u Italiji i Njemačkoj, nadilazi ono prema
useljenicima iz takozvanog Trećeg svijeta.
Usredotočimo se na tu treću točku jer se ona izravno tiče naše
budućnosti europskih građana. Zapravo, dok se sada još ne zamišlja
integracija Sjeverne Afrike u zajedničarsku građevinu, već se
pripremamo napraviti mjesto u našoj zajedničkoj kući za gotovo
cijelu istočnu i jugoistočnu Europu, od Baltika do Turske. A jednog
će dana i Balkan biti primljen u taj klub povlaštenih. Sada u
prosjeku pet zemalja samo 50,8 posto ispitanih ima povjerenja u
useljenike s istoka, u odnosu na 55,9 mišljenja sklonih onima koji
su nam došli s azijskih i afričkih strana. U Italiji i Njemačkoj je
povjerenje spram sutrašnjih zajedničara čak manjinsko (47 i 42,4
posto).
Može se naslutiti da ukorjenjivanje balkanskih i slavenskih mafija
u našim zemljama uvelike pridonosi tom postotku i ništa, nažalost,
ne navodi na predviđanje da je ta tendencija predodređena oslabiti
u skoroj budućnosti, s obzirom na skromne rezultate postignute u
Italiji i Europi u borbi protiv organiziranoga kriminala s druge
strane Jadrana.
Može biti korisno pročitati podatke u svijetlu Europe
dvadesetosmorice (Turska uključena), koja se već priprema. Ta bi
Europska unija, barem na papiru, sigurno, bila velika demografska
sila (539 miljuna stanovnika, spram 371 sadašnjih i 270 Sjedinjenih
Država) i gospodarska sila (35 posto svjetske proizvodnje, spram 27
posto Sjedinjenih Država). No isto je tako istina da bi se u velikoj
Europi razlika u prihodima između najsiromašnije i najbogatije
zemlje u usporedbi s današnjom udeseterostručila, odnos 1:30,
spram sadašnjih 1:3; i da ni najbogatija od zemalja kandidata ne
dostiže nacionalni dohodak najsiromašnije među petnaestoricom.
Ako tim ružnim podacima dodamo stalno prevladavanje nacionalnih
ili regionalnih identiteta u toj Europi, uz različite percepcije
fenomena koji je predodređen dobivati sve važnije mjesto u našem
životu, imigracije, dakle, suživota između različitih etnija i
kultura, možemo bolje razumjeti zašto se čini da otkucava vrijeme
za Haidere.
Sljedećih godina politika useljevanja bit će ključna tema o kojoj
će se tražiti političko pristajanje. Odsutnost nekoga zajedničkog
'europskog prostora' u percepciji i suočavanju s problemom
imigracije, iskazano u izvješću, u tom je pogledu posebno
zabrinjavajuće. Budući da je razmišljati o rješenjima za svaku
zemlju posebno, nerealno, više nego pogrješno. No ako između
Talijana, Francuza, Nijemaca, Engleza i Španjolaca ne nedostaje
tek zajedništvo u pristupu, nego i dostatan temelj međusobnog
povjerenja, te dakle, zajedničkog osjećaja pripadnosti, trebamo
očekivati još mnogo Haidera, spremnih zajahati nacionalizme i
ksenofobne regionalizme. Dok će demokratske snage uz svečane
načelne deklaracije potajno namigivati i praviti ustupke
nesigurnom 'ozračju vremena'.
Najteži je rizik da se na kraju ispostavi jedna katastrofalna
jednadžba: 'Europa=lako useljavanje=kriminal i nezaposlenost'.
Poneki znak u tom smislu već se primjećuje. I ne samo u
euroskeptičnoj Engleskoj nego čak i u Italiji, uzoru
proeuropeizma. (...) Najbolji odgovor na naše strahove i
rasističke sklonosti stoji u stvaranju jedne europske države
sposobne integrirati barem jedan dio onih koji dolaze k nama u
potrazi za kruhom i srećom. To je granica koja već danas razdvaja
potrošeno europeističko brbljanje od konkretne, žurne izgradnje
prostora europskog državljanstva", piše Lucio Caracciolo.