IT-US-E-globalizacija-sukobi IT-13.I. LA REPUBBLICA- NOVI SVIJET ITALIJALA REPUBBLICA13. I. 2000.Isključeni iz novog svijeta"Prije četiri godine, Peter C. Goldmark, predsjednik 'Instituta Rockefeller' (danas direktor 'International
Herald Tribuna'), pošto je treći put obišao svijet, sastavljao je svoje izvješće o svjetskim posljedicama američkoga blagostanja. I zaključio da, po svim glavnim stručnjacima, to blagostanje bez presedana ima samo jedno ograničenje: ono reakcija izazvanih u onim američkim društvenim slojevima i drugim nacijama koje su iz njega isključene. I preporučivao je da se nadziru rizici i procijeni razorni potencijal iskazivanja nezadovoljstva.Početkom nove godine, jedan drugi Amerikanac, Felix Rohatyn, veleposlanik Sjedinjenih Država u Francuskoj, pozvan da formulira očekivanja za XXI. stoljeće, dao je izjavu nadahnutu istim idejama. (...) Prema njegovu mišljenju, u drugoj polovici XX. stoljeća, Zapad je korjenito promijenio ljudski život na svim područjima, uključujući i ono očekivane duljine života, no sve bi to moglo biti narušeno ako se u 21. stoljeću ta korjenita promjena ne proširi na ostatak svijeta.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
13. I. 2000.
Isključeni iz novog svijeta
"Prije četiri godine, Peter C. Goldmark, predsjednik 'Instituta
Rockefeller' (danas direktor 'International Herald Tribuna'),
pošto je treći put obišao svijet, sastavljao je svoje izvješće o
svjetskim posljedicama američkoga blagostanja. I zaključio da, po
svim glavnim stručnjacima, to blagostanje bez presedana ima samo
jedno ograničenje: ono reakcija izazvanih u onim američkim
društvenim slojevima i drugim nacijama koje su iz njega isključene.
I preporučivao je da se nadziru rizici i procijeni razorni
potencijal iskazivanja nezadovoljstva.
Početkom nove godine, jedan drugi Amerikanac, Felix Rohatyn,
veleposlanik Sjedinjenih Država u Francuskoj, pozvan da formulira
očekivanja za XXI. stoljeće, dao je izjavu nadahnutu istim idejama.
(...) Prema njegovu mišljenju, u drugoj polovici XX. stoljeća,
Zapad je korjenito promijenio ljudski život na svim područjima,
uključujući i ono očekivane duljine života, no sve bi to moglo biti
narušeno ako se u 21. stoljeću ta korjenita promjena ne proširi na
ostatak svijeta.
Drugim riječima, prema toj dvojici Amerikanaca, u godinama koje
dolaze, nije toliko važno nastaviti putem gospodarskoga,
znanstvenoga i tehnološkog napretka, koliko uspjeti podijeliti te
rezultate i s onima koji su do sada bili iz njih isključeni, te bi
dakle, mogli biti potaknuti da ih unište. Niti jedan, niti drugi ne
misle, kako je prorekao Samuel Huntigton, da su suprotstavljanje
između staleža i sukobi oko suvereniteta preodređeni da budu
istisnuti sukobom između civilizacija. Po njihovu mišljenju, opet
je perspektiva sukob između bogatih, koji su sve bogatiji, i
siromašnih, koji postaju sve siromašniji. No očito je ako bi se na
nacionalnoj i internacionalnoj razini zaoštrio klasni sukob, da bi
ovaj našao poticaj bilo u nacionalizmu (sukobi oko suvereniteta),
bilo u kulturalnim i vjerskim sklonostima (sukobi između
civilizacija). Danas bi islam, kao vjera, i muslimanski svijet, kao
politički realitet, mogli oscilirati između jedne i druge strane.
Izabrao sam svjedočanstvo dvaju američkih ličnosti jer je po mojem
mišljenju razvidno da, u očekivanju stvaranja jedne prave
federacije europskih država, nema niti jedne druge sile na svijetu
sposobne da se stvarno nadmeće sa Sjedinjenim Državama. Isto tako
je razvidno da živimo u dobu 'pax americane': još mnogo vremena neće
biti ni jednog problema na svijetu na kojega čelnici toga imperija
neće utjecati svom svojom težinom. Nema više neovisnosti za druge
države. I to ne samo zato što smo ušli u planetarno doba, nego zato
što takozvana 'globalizacija' nije ništa drugo nego
'amerikanizacija'. S te točke gledanja, novi kriterij za
ocjenjivanje važnosti neke države sastoji se od njezina stupnja
ovisnosti ili podložnosti Sjedinjenim Državama.
Logika američkoga hegemonizma ublažena je činjenicom da su
Sjedinjene Države demokracija u kojoj javno mišljenje ima važnu
ulogu, poglavito otkako postoji televizija. Zapravo, utjecaji
različitih lobija dospijevaju u ravnotežu, i tako se
neutraliziraju. Osim toga, multikulturalna i multietnička
dimenzija toga društva čini ga krajnje osjetljivim na utjecaje
nacija iz kojih potječu razne etnije i kulture. Taj imperij
predstavlja u sebi kontinent koji sadrži dijelove druga četiri.
Njegovo jedino ujedinjujuće vezivo je sporazumno poštivanje
Ustava, ono što je njemački filozof nazvao 'ustavnim
domoljubljem'.
Postavlja se pitanje, dakle, koje će odgovore dati američki
donositelji odluka na očitovanja dvaju ličnosti koje sam naveo na
početku. Oni se dijele u dvije škole, koje imaju svoje sljedbenike u
cijeloj Europi. Predstavnici prve zanose se idejom da
proživljavamo, nakon električne i industrijske revolucije, jednu
treću gospodarsku revoluciju, onu komunikacija, s internetom i
multimedijom. Zahvaljujući tom daru proviđenja, koji je međutim
došao iz ljudskog uma, sada se više ništa ne može promišljati kao
prije, i isto tako bi, vjerojatno, sukob između bogatih i
siromašnih mogao naći rješenja koja bi bila sposobna progresivno
smanjivati jarak koji ih dijeli. Na drugoj strani su odgovorni koji
su manje skloni utopiji i koji su više u dodiru sa svakodnevnom
stvarnošću i razlikama koje se suprotstavljaju čarolijama
napretka. Primjeri: sukobi u vezi s nacionalnim suverenitetom u
Africi, na Balkanu i Kavkazu, vjerski ratovi u Kašmiru, Timoru i
Bliskom istoku, pojava dječjeg kriminaliteta i trgovine drogom
među milijunima Južnoamerikanaca. Niti jedan od tih problema ne
može se riješiti samo čarobnim djelovanjem novoga idola interneta.
Prava revolucija će se dakle dogoditi u umovima odgovornih ljudi
svijeta, u načinu vođenja novih revolucija. (...)
Očito, u XXI. stoljeću, osnovno je pitanje naći poredak koji bi bio
u stanju pomiriti socijalnu državu i državno pomaganje, obranu
ljudskih prava i promicanje odgovornosti građana, dinamizam
tržišnoga gospodarstva i etiku diobe, kult napretka i potrebu da se
zaustave njegova zastranjenja, koja su postale monstruozna na
području biologije, i da se želji za nadzorom nad prirodom pridruži
i želja da se pod nadzorom drži sam taj nadzor.
Može se kazati da je to smisao istraživanja Blaira, Schroedera,
D'Aleme. No sve, u konačnici, može ovisiti o Sjedinjenim Državama.
Amerikanci se moraju sjetiti da su oni ti protestantski puritanci
koji su u svojoj kući formulirali kapitalizam rođen u katoličkim
zemljama, poput Italije, zahvaljući dinamizmu trgovaca iz XIII.
stoljeća, ili Španjolske, zahvaljujući istraživačima iz XV.
stoljeća. Vrijeme je, govorili su, novac. No pošto vrijeme pripada
Bogu, novac može biti korišten samo u velikodušju, umjereno i
krijeposno kako On od nas traži. Tko će kazati 'Amen', na Wall
Streetu ili u uredu Billa Gatesa?", piše Jean Daniel.