E-INTEGRACIJE-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana US13.I.IHTEU VOJSKA-ODRICANJE SUVEREN. SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. I. 2000.Europa je sebi postavila težak vojni izazov"Europa je sebi postavila ambiciozan cilj u
novoj godini: naime, prošloga prosinca europski su čelnici odlučili okupiti europsku postrojbu, dovoljno snažnu i neovisnu da postane prihvaćenim simbolom sposobnosti Europe da preuzme aktivnu ulogu na svjetskoj pozornici. Taj će pothvat biti ozbiljan ispit spremnosti članica i njihovih kapaciteta za razboritu uporabu oružane sile.Europljani će morati nabaviti skupe dodatne resurse i restrukturirati oružane snage koje će dodatno okrnjiti nacionalni suverenitet. Nadalje, njihove oružane snage morat će štititi od dviju opasnosti: težnje za angažmanom dodatnih sredstava radi dokazivanja sposobnosti i latentne tendencije potpunom osamostaljivanju Europe u odnosu na Sjedinjene Države.U Helsinkiju europski su čelnici naglasili vodeću ulogu NATO-a u kolektivnoj obrani članica EU, a time implicitno i cijele Europe. Stoga je raspon europske snage ograničen na takozvane petersberške zadaće: humanitarne akcije i spašavanje, misije očuvanja mira i rješavanje kriza, uključujući po potrebi i operacije uspostave
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. I. 2000.
Europa je sebi postavila težak vojni izazov
"Europa je sebi postavila ambiciozan cilj u novoj godini: naime,
prošloga prosinca europski su čelnici odlučili okupiti europsku
postrojbu, dovoljno snažnu i neovisnu da postane prihvaćenim
simbolom sposobnosti Europe da preuzme aktivnu ulogu na svjetskoj
pozornici. Taj će pothvat biti ozbiljan ispit spremnosti članica i
njihovih kapaciteta za razboritu uporabu oružane sile.
Europljani će morati nabaviti skupe dodatne resurse i
restrukturirati oružane snage koje će dodatno okrnjiti nacionalni
suverenitet. Nadalje, njihove oružane snage morat će štititi od
dviju opasnosti: težnje za angažmanom dodatnih sredstava radi
dokazivanja sposobnosti i latentne tendencije potpunom
osamostaljivanju Europe u odnosu na Sjedinjene Države.
U Helsinkiju europski su čelnici naglasili vodeću ulogu NATO-a u
kolektivnoj obrani članica EU, a time implicitno i cijele Europe.
Stoga je raspon europske snage ograničen na takozvane petersberške
zadaće: humanitarne akcije i spašavanje, misije očuvanja mira i
rješavanje kriza, uključujući po potrebi i operacije uspostave
mira uz upotrebu primjerenih vojnih snaga.
No, snažni politički elementi u kontinentalnoj Europi zagovaraju
potpuno odvajanje od Sjedinjenih Država, smatrajući novu postrojbu
početkom neovisne europske obrane.
Do ožujka ove godine prijelazno političko-vojno tijelo Vijeća
ministara EU sa sjedištem u Bruxellesu trebalo bi započeti pripreme
za izgradnju stalne strukture. Ona će slijediti uzor NATO-a i
sastojat će se od odbora za politiku i sigurnost (...), vojnog
odbora (...) i vojnog stožera (...).
Odbor za politiku i sigurnost, čiju najvišu razinu obično čine
ministri vanjskih poslova i obrane, bit će zadužen za političku
kontrolu i strateško upravljanje vojnim operacijama u slučaju
krize. Ulogu njegova savjetnika imat će vojni odbor, sastavljen od
načelnika stožera koji će pak davati vojne direktive vojnom
stožeru. To će pak tijelo obuhvatiti predstavnike svih branša
oružanih snaga država-članica, a njegova će zadaća biti pružanje
stručnih savjeta vojnom odboru i vođenje vojnih operacija.
Sva ta tijela trebala bi stalno djelovati u Bruxellesu na višoj
upravnoj i vojnoj razini.
U međuvremenu bit će sastavljen i vojni korpus do 15 brigada - 50 do
60 tisuća vojnika. Trebao bi biti spreman za djelovanje do g. 2003.
i u potpunosti pripremljen za angažman u roku od 60 dana od dana
donošenja odgovarajuće odluke.
Dobit će potrebne zapovjedne, nadzorne i obavještajne kapacitete,
logistiku i borbenu potporu kao i prikladne zračne i pomorske
elemente i raspoloživih 500 letjelica i 15 plovila. (Manji element
u visokoj fazi pripremljenosti za djelovanje bit će osposobljen za
brzo rješavanje naglih kriznih situacija.) Površinski gledano, taj
se cilj čini ostvarivim.
Što se tiče tih snaga, samo će glavni stožer i opći okvir trebati na
međunarodnoj razini dobiti odgovarajuće osoblje i opremu. Neke od
potrebnih kapaciteta mogli bi dobiti od Eurocorpsa, a ostale bi
mogli preuzeti od Zapadnoeuropske unije.
Razne brigade, koje će ostati sastavnim dijelovima nacionalnih
snaga pojedinih članica, bit će angažirane u okviru europskih
oružanih snaga samo radi konkretnih operacija i obuke. Budući da
njihove oružane snage broje ukupno dva milijuna vojnika, čini se da
saveznici nemaju problema s okupljanjem traženih postrojba.
No, stvarnost je nešto složenija. Stožer Eurocorpsa malen je i može
biti tek jezgra daleko veće organizacije. Potreba za
centralizacijom i širenjem javlja se naročito kod postojećih
nacionalnih odjela kao što su sustav zapovijedanja i kontrole,
obavještajna oprema i izviđačke letjelice.
Potreba za velikim transportnim letjelicama odavno je uočena.
Stoga valja formirati središnje zapovjedništvo za vojni zračni
prijevoz koji bi trebao biti ovlašten za rekviriranje
komercijalnih transportnih letjelica od zemalja-članica.
Tek su malobrojne nacionalne snage organizirane i uvježbane za
oblik angažmana sile, potreban za izvršavanje zamišljenih zadaća.
Većina članica još ima oružane snage, utemeljene uglavnom na vojnim
obveznicima i prikladnije za teritorijalnu obranu. Morat će ih
restrukturirati kako bi stvorile profesionalne, visoko pokretne,
višenamjenske postrojbe koje će biti moguće transportirati
letjelicama i bit će uvježbane za različite aspekte zahtjevnih
mirovnih i mirotvornih zadaća. Njihova će oprema morati biti
interoperabilna.
No, racionalizacija bi trebala ići i puno dalje. Države bi trebale
početi međusobno distribuirati razne obrambene odgovornosti koje
su danas uglavnom u ovlasti svake od njih. Belgija i Nizozemska
napravile su prvi korak u tom smjeru, udružujući svoje obalne
pomorske snage pod jedinstvenim operativnim zapovjedništvom.
Nema bitnoga razloga koji bi opravdao odvojene kopnene, zračne i
pomorske snage u svim članicama - s punim opsegom zadaća i skupim
superstrukturama. Specijalizacija bi omogućila velike uštede i
istodobnu veću djelotvornost. Nadalje, izbrisala bi tlapnju da
svaka zemlja ima svestranu sposobnost obrane.
Takvi potezi zahtijevaju određene žrtve u obliku premještanja
resursa iz drugih nacionalnih stavki. Oni zahtijevaju i viši
stupanj odricanja od nacionalnog suvereniteta od onog koji je
trenutačno zacrtan. Povrh svega, značajnija uloga Europe, koju
djelomice očituje novi instrument moći, zahtijevat će od njezinih
čelnika razboritost i mudru državničku vještinu", napominje
Frederick Bonnart.