E-US-OBRANA-DIPLOMACIJA-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija US 27.XII.WT: NEĆE EU JEFTINO DO ORUŽJA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES27. XI. 1999.Jeftina europska sigurnost"U početnim fazama NATO-ove zračne akcije
na Kosovu postajalo je sve očitije da je doprinos europskih članica NATO-a vođenju rata žalosno neprimjeren. Otada NATO-ove članice iz Europske unije očajnički krše ruke nad nečim što svaka članica NATO-a, uključujući i Sjedinjene Države, suglasno ocjenjuje kao neprihvatljivu situaciju.Britanski ministar obrane otvoreno je priznao da 'moramo prihvatiti činjenicu da Europa nije iskoristila svoj utjecaj u vlastitom dvorištu'. Talijanski se premijer nedavno požalio da 'Europa troši više od 60 posto sredstava koje Amerika troši na obranu a dobiva 10 posto američkog učinka'. Glavni tajnik NATO-a, Britanac lord Robertson, nedavno je sažeo taj problem na sljedeći način: 'Oružane snage europskih država obuhvaćaju danas oko dva milijuna ljudi u uniformi, a europski saveznici ipak se moraju žilavo boriti da dobiju 40 tisuća' - dva posto svojih vojnika - 'za angažman na Kosovu'.Iz sastanka u sastanak ministri obrane i vanjskih poslova europskih
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
27. XI. 1999.
Jeftina europska sigurnost
"U početnim fazama NATO-ove zračne akcije na Kosovu postajalo je
sve očitije da je doprinos europskih članica NATO-a vođenju rata
žalosno neprimjeren. Otada NATO-ove članice iz Europske unije
očajnički krše ruke nad nečim što svaka članica NATO-a, uključujući
i Sjedinjene Države, suglasno ocjenjuje kao neprihvatljivu
situaciju.
Britanski ministar obrane otvoreno je priznao da 'moramo
prihvatiti činjenicu da Europa nije iskoristila svoj utjecaj u
vlastitom dvorištu'. Talijanski se premijer nedavno požalio da
'Europa troši više od 60 posto sredstava koje Amerika troši na
obranu a dobiva 10 posto američkog učinka'. Glavni tajnik NATO-a,
Britanac lord Robertson, nedavno je sažeo taj problem na sljedeći
način: 'Oružane snage europskih država obuhvaćaju danas oko dva
milijuna ljudi u uniformi, a europski saveznici ipak se moraju
žilavo boriti da dobiju 40 tisuća' - dva posto svojih vojnika - 'za
angažman na Kosovu'.
Iz sastanka u sastanak ministri obrane i vanjskih poslova europskih
država isticali su čvrstu odlučnost za oštro povećavanje vlastitih
obrambenih sposobnosti. Napokon su na nedavnom summitu EU u
Helsinkiju članice formalno odobrile takozvani Europski
sigurnosni i obrambeni identitet, koji zahtijeva razvoj novih
europskih oružanih snaga za brze intervencije sa 60 tisuća vojnika
do 2003. g.
Naravno, utvrđivanje tih potreba i obećanje o njihovu rješavanju
najlakši su mogući odgovor na krizu sposobnosti, koja je zahvatila
europske članice NATO-a. Namicanje financijskih sredstava,
potrebnih za ispunjenje obećanja sasvim je druga priča. Lord
Robertson nedavno je podsjetio svoje europske kolege da 'nije
moguće jeftino kupiti sigurnost'. No, budućnost će pokazati je li,
primjerice, Njemačka pozorno slušala njegove riječi. Naime,
proteklih je godina Njemačka dopustila da njezina izdvajanja za
obranu naglo padnu na 1,5 društvenog brutto proizvoda - te ona danas
čine otprilike polovicu američke razine. Njemački ministar obrane
Rudolf Scharping priznao je da bi osuvremenjivanje oružanih snaga
stajalo Njemačku desetke milijarda dolara, a kancelar Gerhard
Schroeder uputio ga je da do g. 2003. smanji proračun za obranu za
dodatnih 10 milijarda dolara. Ostale europske države imat će
podjednako velike probleme s financiranjem svojih obećanja.
Drugi mogući problem jest moguća pojava novih institucija prilikom
provedbe plana - uključujući posebno vojno osoblje i stalni
politički i sigurnosni odbor. Američki ministar obrane Cohen
izrazio je bojazan da bi ta nova europska vojna struktura mogla
nepotrebno udvostručiti NATO-ovu strukturu. General Wesley Clark,
Amerikanac na položaju glavnog vojnog zapovjednika NATO-a,
strahuje da bi takvo udvajanje institucija moglo na kraju
rezultirati 'odvajanjem' i time više pogoršati nego poboljšati
djelotvornost NATO-a.
Vrijedi napomenuti da bi spomenute oružane snage za brze
intervencije mogle služiti europskim interesima koji možda neće
obuhvaćati i interese NATO-vih članica izvan Europe. Po
deklaraciji helsinškog summita, 'cilj EU jest stvaranje autonomnog
kapaciteta za donošenje odluka i - u slučajevima u kojima nije
angažiran NATO kao cjelina - za pokretanje i izvođenje vojnih
operacija kao odgovora na međunarodne krize'. Kao što je primijetio
američki ministar obrane William Cohen, u idealnom slučaju
europska obrambena inicijativa bila bi 'odvojiva ali ne i odvojena
od NATO-a'. Taj bi cilj europski sudionici uvijek trebali imati na
umu", naglašava komentator.