CH-MIŠLJENJA-Politika-Obrana CH-TEMPS-12.1.SIGURNOST DRŽAVA ŠVICARSKALE TEMPS12. I. 2000.Glavne opasnosti za sigurnost država u stečajuBernard Wicht, autor knjige "NATO napada: nova strategijska podjela moći" (u nakladi "Editions
Georg", Ženeva) odgovara na prijedloge Claudea Monniera ('Le Temps' od 7. siječnja) za reformu švicarske nacionalne obrane. On osobito odbacuje načelo profesionalizacije vojske. Bez sudjelovanja građana u obrani, država se ne može obraniti od prijetnja.Na pristup Claudea Monniera mogu se staviti tri osnovna prigovora. Prvo, autor cjelokupno svoje razmišljanje temelji na brisanju granica. To je teza o deteritorijalizaciji, rastu transnacionalnih strujanja svih vrsta i ukidanju države-nacije. Takvo tumačenje svijeta započinje, grosso modo, padom Berlinskoga zida, a temelji se na tri sljedeće tvrdnje: Zapad je pacificiran i ubuduće će živjeti u miru; NATO je jamac sigurnosti; rat je problem još samo za nerazvijene zemlje, kamo treba ići održavati mir - terorizam je jedina prijetnja koja još visi nad Zapadom. Ali, otada smo imali intervenciju NATO-a na Kosovu i kavkaske događaje. Te dvije "prabitke" jasno pokazuju da je vrijeme transnacionalnih strujanja
ŠVICARSKA
LE TEMPS
12. I. 2000.
Glavne opasnosti za sigurnost država u stečaju
Bernard Wicht, autor knjige "NATO napada: nova strategijska
podjela moći" (u nakladi "Editions Georg", Ženeva) odgovara na
prijedloge Claudea Monniera ('Le Temps' od 7. siječnja) za reformu
švicarske nacionalne obrane. On osobito odbacuje načelo
profesionalizacije vojske. Bez sudjelovanja građana u obrani,
država se ne može obraniti od prijetnja.
Na pristup Claudea Monniera mogu se staviti tri osnovna prigovora.
Prvo, autor cjelokupno svoje razmišljanje temelji na brisanju
granica. To je teza o deteritorijalizaciji, rastu transnacionalnih
strujanja svih vrsta i ukidanju države-nacije. Takvo tumačenje
svijeta započinje, grosso modo, padom Berlinskoga zida, a temelji
se na tri sljedeće tvrdnje: Zapad je pacificiran i ubuduće će
živjeti u miru; NATO je jamac sigurnosti; rat je problem još samo za
nerazvijene zemlje, kamo treba ići održavati mir - terorizam je
jedina prijetnja koja još visi nad Zapadom. Ali, otada smo imali
intervenciju NATO-a na Kosovu i kavkaske događaje. Te dvije
"prabitke" jasno pokazuju da je vrijeme transnacionalnih strujanja
i deteritorijalizacije iza nas. Jake su države opet aktivne i
odnosi snaga ponovno se uspostavljaju na načelu "State-Building",
"rat stvara državu, država vodi rat". Iz te perspektive, širenje
NATO-a, prema razvojnom i nesigurnom modelu, do vrata Rusije i
uspostavljanje antagonističkih geostrateških osovina na
Sredozemlju (osovina Turska-Izrael nasuprot osovini Grčka-
Armenija-Iran)stvara sve uvjete za veliku krizu u Europi:
huntingtonski sukob između Zapada i Slavena. Iz toga slijedi: ako
je EU istinska mirovna i sigurnosna platforma na Kontinentu, NATO
je postao pravi ratni stroj.
Moj drugi prigovor odnosi se na ustroj vojske koji predlaže Claude
Monnier. Taj ustroj polazi od oligarhijskoga koncepta vojnog
instrumenta koji ide za tim da se obrana zemlje povjeri
stručnjacima i profesionalcima, uskraćujući građaninu ono što je
ostalo jednom od glavnih briga demokratske države. Međutim, tako
različiti mislioci kao što su Machiavelli, Max Weber, Jean Jaures i
Alain Joxe priznaju nepobitnost civilnog prava na nošenje oružja
(milicija) kao načina osvještenja i političkoga sudjelovanja
pojedinca. Štoviše, prije same vojne funkcije, civilno nošenje
oružja ima psihološko-odgojnu ulogu, jer povećava individualnu
inicijativu u svijetu koji obilježuje snažno suparništvo. Iz toga
slijedi da širenje civilnog nošenja oružja značajno utječe na
sposobnost države da vlada svojim međunarodnim okružjem.
Moj treći prigovor odnosi se na zadaću vojske. Claude Monnier sve
stavlja na kartu "prekomorskih" akcija za održavanje mira u sklopu
kolektivnog sigurnosnog partnerstva. Tu dolazi do konceptualnog
pomaka kojim se vojsci želi dati zadaće tradicionalno namijenjene
diplomaciji. Takav pristup više govori o krahu naše vanjske
politike nego o prilagođenoj koncepciji našeg vojnog instrumenta.
Ako je neprijeporno da Švicarska mora raspolagati profesionalnim
postrojbama za posebne operacije (oslobađanje talaca itd.) ili za
održavanje mira, to ne može biti srž naše obrambene politike. Tu je
riječ o mogućim prilagodbama - površinskim - koje ne mogu biti
sastavni dio središnjeg koncepta naših oružanih snaga. U tom smislu
Claude Monnier samo marginalno predviđa nekakav oblik gerile za
obranu zemlje. Međutim, suprotno često prihvaćanu mišljenju,
Švicarska nije pogodna za partizanski rat zbog skučenosti svog
teritorija i gustoće cestovne mreže, koji ne omogućuju stvaranje
onih nužnih "svetišta" u kojima se partizani mogu preustrojiti
između dvije vojne akcije. Ako Švicarska danas želi primjereno
braniti svoj teritorij, ona se mora pripremiti za "držanje" (u
vojnom smislu riječi) širokih gradskih zona lakim pješaštvom
podupiranim velikim brojem topova, koji bi bili kadri držati
prostor između gradova.
Globalizacija nije samo goospodarska i trgovinska pojava. Ona ima i
značajne strategijske implikacije. Shematski, svijet će se ubuduće
artikulirati oko jakog središta (SAD) i zatim oko više ili manje
jakih rubnih područja (Europa, Rusija, Afrika) kojima prijeti
opasnost od usitnjavanja i od toga da kao državni entiteti budu
ukinuti. Najveća je opasnost da postanu "države u stečaju", tj.
države u kojima vlada društveni kaos (balkanizacija-
libanonizacija) i koje nisu sposobne neovisno upravljati same
sobom. Takvo je stanje vladalo na Kosovu i u kavkaskom području
prije poznate nam vojne intervencije. Vidimo da prijetnja, premda
se duboko promijenila, ostaje i te kako ozbiljna.
Moguće su dvije vrste odgovora na to. S jedne strane, treba razviti
protusustavnu strategiju, tj. sociopolitičku strukturu koja bi
mogla prevenirati društveni kaos. Zamisao o miliciji čini se ovdje
savršenim lijekom za opasnost od raspada društvenog tijela. Ali,
miliciju treba shvatiti u njezinu izvornom smislu, kao civilnu
zajednicu naoružanih građana, kao vojni odraz građanske
solidarnosti i kao potvrdu lokalne demokracije, a ne u današnjem
smislu mobilizirane vojske. Drugim riječima, milicija mora prije
svega imati oblik nadomjestne države.
S druge strane, zemlja mora imati strategijska sredstva za obranu
od vojnog napada. Jer je važno uzeti u obzir ne samo najvjerojatniju
nego i najozbiljniju prijetnju. Švicarska mora imati jaku
protuzračnu obranu (umjesto avijacije) s raketama zemlja-zrak
posljednje generacije, s polubalističkim raketama zemlja-zemlja
za brzi protuudar izvan granica zemlje, s helikoperima (umjesto
tenkova), kako bi osigurala pokretnost na bojištu i sudjelovala u
operacijama održavanja mira izvan zemlje. Tako se dobiva obrambena
snaga usredotočena na tri štita: izvornu miliciju ustrojenu
teritorijalno i na osnovi lake pješadije koja bi preuzela obranu u
strogom smislu riječi i održavanje društveno-nacionalne kohezije;
sredstva strategijske obrane; profesionalne postrojbe za
specijalne akcije i međunarodne operacije u drugim zemljama.
Dakako, takav ustroj ne bi bio jeftin, ali ne bi bio skuplji od
sadašneg ustroja - mobilizirane vojske s tenkovima i avionima -
koja ne odgovara ni prijetnjama ni položaju Švicarske na svjetskoj
sceni.