SI-HR-INTERVIEW BUDEN-Politika-Vlada SLO 18.XII.-DELO-INTERVIEW O JRV SLOVENIJADELO18. XII. 1999.Hrvatska nije ni suverena ni državaList objavljuje oveći intervju s Borisom Budenom, filozofom i psihoanalitičarom, koji danas živi
između Beča i Zagreba. Donosimo neke dijelove.= (...)Pitanje slobode i neslobode bilo je pitanje spontanosti naroda. Moj najveći naprijatelj nisu bili policija ili vojska, nego moje kolegice i kolege s kojima sam nekoć zajedno studirao i intelektualno odrastao, intelektualci, prijatelji i moja obitelj. Oni su određivali konačne granice moje slobode.- Bismo li to mogli nazvati diktaturom civilnoga društva?= Točno. Pogledajete samo što se dogodilo s glavnim ciljem Franje Tuđmana, s modernom hrvatskom državom. Džava nije nikada djelovala kao država, nikada nije ispunjavala svoju osnovnu zadaću da civilnom društvu omogući normalan život i da joj pruži temeljni okvir unutar kojega mora poštovati zakone i ustav. S druge strane posve je propao i drugi Tuđmanov cilj da ostvari suverenu državu. Hrvatska ni u jednom pogledu nije suverena. Nije suverena politički, jer se o njezinu cijelom političkom djelovanju odlučuje
SLOVENIJA
DELO
18. XII. 1999.
Hrvatska nije ni suverena ni država
List objavljuje oveći intervju s Borisom Budenom, filozofom i
psihoanalitičarom, koji danas živi između Beča i Zagreba. Donosimo
neke dijelove.
= (...)Pitanje slobode i neslobode bilo je pitanje spontanosti
naroda. Moj najveći naprijatelj nisu bili policija ili vojska, nego
moje kolegice i kolege s kojima sam nekoć zajedno studirao i
intelektualno odrastao, intelektualci, prijatelji i moja obitelj.
Oni su određivali konačne granice moje slobode.
- Bismo li to mogli nazvati diktaturom civilnoga društva?
= Točno. Pogledajete samo što se dogodilo s glavnim ciljem Franje
Tuđmana, s modernom hrvatskom državom. Džava nije nikada djelovala
kao država, nikada nije ispunjavala svoju osnovnu zadaću da
civilnom društvu omogući normalan život i da joj pruži temeljni
okvir unutar kojega mora poštovati zakone i ustav. S druge strane
posve je propao i drugi Tuđmanov cilj da ostvari suverenu državu.
Hrvatska ni u jednom pogledu nije suverena. Nije suverena
politički, jer se o njezinu cijelom političkom djelovanju odlučuje
tamo gdje su središta političke moći. A ona nisu u Hrvatskoj nego u
SAD ili EU. Hrvatska ni na jednom jedinom području nije gospodarski
suverena. I nije suverena ni u vojnom smislu, što nisu pokazale samo
tako zvane velike pobjede u Kninu koje su zapravo izborili
Amerikanci nego i rat na Kosovu, gdje je Hrvatska a da ju nitko nije
pitao, uvučena u djelovanja NATO-a. Pa makar Hrvatska nije članica
NATO-a, o tomu ju nitko ništa ni ne pita i samo je u funkciji tog
pakta. Hrvatska dakle nije ni suverena ni država. Treći element
kojega morate uzeti u obzir pri raščlambi događaja u Hrvatskoj su
iluzije Zapada. On još misli da je sav problem Hrvatske bio što nisu
postojali neovisni mediji koji bi hrvatsku javnost izvijestili o
istini događaja u nas. Nikad nisu shvatili da ti mediji postoje i da
javnost sve zna do najmanje sitnice, ali da to nema očekivanih
posljedica. Zamisao da će civilno društvo i neovisni mediji
stvoriti takvo ozračje koje će pridonijeti padu Tuđmana i
nacionalizma, te stvoriti iskrenu i autentičnu multikulturalnost,
ne drži vodu. Zato je trenutno stanje u Hrvatskoj jednako poraz
zapadne politike kao i poraz nepostojeće države na jednoj i medija
na drugoj strani. No pri svemu tomu je najvažnije tko je pobijedio:
priroda odnosno bolest. Najžalosniji dio cijele priče je što
cjelokupnoj dinamici političkog života u Hrvatskoj zapovijeda
prirodna pojava a ne oporbeni politički program ili spontani
prosvjed mnoštva.
- Nije li ta iluzija Zapada o nepostojanju neovisnih medija i
civilnoga društva na djelu i kad razmišljaju o Srbiji?
= Svakako. Žalosno je da golema sredstva zapadne pomoći odlaze za
nekakve idealne tipove zapadne demokracije koju predstavljaju
Đinđić i slični. Problem je u tomu što Zapad u Srbiji podupire
idealnu sliku samoga sebe, svoj idealni ja. Zapad je svojim
sredstvima izgradio cijelu medijsku infrastrukturu koja nikako ne
donosi rezultate koje bi željeli, naime Miloševićev pad. Jedini
rezultat možemo naći u iluziji Zapada da politički nešto poduzima u
tim posve pasivnim krajevima. Zapravo je jedina aktivna djelatnost
bila vojna intervencija poslije koje nije bilo nikakvog razrađenog
političkog plana. I ako je cilj bombardiranja bilo multikulturno
društvo na Kosovu, tog cilja više nema. Zato možemo govoriti o
političkom porazu. Pobjeda u ratu, koji ni dandanas nije drugo doli
nastavak politike drukčijim sredstvima, ne znači i političku
pobjedu. No dakako, Zapad nikada neće priznati da je na Kosovu u
biti poražen. Zanimljivo je da danas Hrvatska na područja iz kojih
su prognani Srbi, naseljava kosovske Hrvate, što s jedne strane
onemogućuje povratak Srba a s druge strane stvara nove napetosti.
Kako smo vidjeli u zadnje vrijeme, na Kosovu postoji otvoreno
nasilje i protiv hrvatske manjine.
- Rekli ste da je Tuđmanova vladavina bila samo kontinuitet
komunističkog režima. S druge je pak strane nova hrvatska vlast u
svakoj prigodi naglašavala da je s njim prekinula.
= Predodžba o radikalnom prekidu bila je jedini način da sustav
preživi, iako ne kroz klasičnu autoritarnu prirodu komunizma, nego
kroz oportunizam masa i elita, koji ukazuje na posvemašnji
nedostatak klasične građanske demokratske inicijative. U
Hrvatskoj nikada nije postojala politika ljudskih prava. Iako u
istom dahu možemo reći da ona ne postoji ni na Zapadu. Vojna
intervencija na Kosovu nije bila opravdana UN-ovom univerzalnom
deklaracijom o ljudskim pravima, nego na temelju humanitarnih
načela. Da je intervencija bila temeljena na univerzalnim ljudskim
pravima, ona bi morala vrijediti i za Srbe, potjerane s Kosova, a
ujedno bi ih morali poštovati i u Čečeniji. Zapad nema politike
univerzalnih ljudskih prava kao što je nikada nije imala ni
hrvatska oporba. Za ljudska su se prava zauzimali tek alternativni
rubni mediji i neke međunarodne organizacije kao što je Helsinki
Watch. Kad je 1995. godine poslije Oluje počeo pogrom srpskog
stanovništva koje nije pobjeglo, osobito starijih ljudi, u vrijeme
tik prije izbora pitali smo nekog oporbenog političara hoće li se
dotaći problema toga masovnog kršenja ljudskih prava. Odgovorio je
da bi to bilo političko samoubojstvo, jer bi ostali bez glasača i da
će se s ljudskim pravim baviti kad dođu na vlast. Kao što znamo, na
vlast još nisu došli, a srpsko je pitanje konačno riješeno masovnim
kršenjima ljudskih prava. I u Hrvatskoj nema ni jedne oporbene
stranke koja bi, iako samo u smislu moralne katarze, postavila to
pitanje. Unatoč možebitnom osuđivanju Tuđmanove
nedemokratičnosti, autoritarnosti i sklonosti kriminalu, sada će
svi iskoristiti sve što je postigao svojom politikom i nikad mu neće
prigovoriti da je okrutno uklonio tako zvani srpski element. To će
mu ubrajati među trajne zasluge za hrvatski narod.
- Nije li u tomu hrvatska oporba samo zrcalna slika srpske, kad se
postavilo pitanje kosovskog problema?
= Dakako. To što je na srpskoj političkoj sceni značio izraz Šiptar,
u Hrvatskoj su bili Srbi. No srpsko je pitanje u Hrvatskoj riješeno,
Srbi nisu nikakav politički čimbenik. Svedeni su na pitanje
kulturnog identiteta kojega na žalost, srpski narod u Hrvatskoj
mora tek stvoriti iz ničega. Svu tradiciju morat će još izmisliti,
jer to je stvar budućnosti a ne povijesti. Ljudi koji su s Hrvatima
dijelili kulturni prostor, sada su prisiljeni umjetno stvarati
svoj vlastiti. Apsurdno je da obitelji koje su nekoliko stoljeća
živjele u Zagrebu, sada pripadaju posve drukčijem kulturnom
okolišu. Nikada nisu, no sada će očito morati. Stara je teza da
nacionalizam oživljava tradiciju koju je komunizam uništio. Po
mojem je mišljenju baš suprotno. Komunisti su bili čuvari
tradicije, nisu je ni dirnuli. Zato Tito pripada među tipične
autokratske vladare proteklih stoljeća, poput sultana koji nisu
čistili Bosnu ili poput Habsburgovaca. Pa znate tezu da je Tito bio
posljednji Habsburgovac? Ona više govori o Titovoj vladavini nego
teza o velikom diktatoru koji je obavljao nasilje nad postojećom
tradicijom.
- Što će u Hrvatskoj napraviti sadašnja oporba ako pobijedi na
izborima? Sami ste spomenuli da nisu imali nikakav program.
= Njihov jedini politički program bila je bolest Franje Tuđmana, da
priroda obavi posao koji bi morali oni. Bili su oportunisti, nikad
nisu doveli u pitanje idelogijski okvir Tuđmanove vladavine. A
istodobno nisu bili spremni upustiti se u borbu s glavnim
ideologijskim akterom u današnjoj Hrvatskoj, naime s Katoličkom
crkvom. Ona još daje ideologijsku infrastrukturu vladavini
nacionalizma i njezin je jedini cilj kulturna hegemonija u
hrvatskoj državi. Oporba se nikada nije usudila dirnuti u tu
problematiku suvremenog društva u kojem su 82 posto stanovnika
katolički vjernici i gdje je Crkva nazočna u svim segmentima
društva, od obrazovanja, medija i politike. Ono što radi Katolička
crkva nije prekid s komunističkim totalitarizmom, nego rušenje
samih temelja suvremene europske civilizacije. Mogli bismo čak
govoriti o protumodernističkoj kontrarevolucviji. Danas
Katolička crkva u Hrvatskoj ima takve povlastice kakve je imala
samo još u srednjem vijeku. A oporba živi u zabludi da je
demokratizacija moguća bez sekularizcije.
- Može li se evenutalnom pobjedom oporbe smanjiti moć Crkve?
= Crkva je aktivno uključena u predizborne događaje. Njezin
kandidat je Mate Granić, sadašnji ministar vanjskih poslova. S njim
se još tjedan dana prije Tuđmanove smrti sastao na tajnoj večeri
zagrebački kardinal Bozanić. Crkva podupire konzervativno krilo
HDZ-a koje joj je i omogućilo sve povlastice. Danas je Crkva najveći
graditelj u Hrvatskoj i unatoč općoj krizi u državi, Crkva je u
ekonomskom procvatu. Razlog za to stanje dakako nije u tomu što su
Hrvati poslije pada komunizma naglo počeli vjerovati u Boga. Crkva
je postala ideologijska čistionica: mase titoista s jedne su strane
ulazile u crkvu, a s druge strane izlazile kao mase hrvatskih
katolika i nacionalista. To nema nikakve veze s vjerom u Boga, jer
se u toj državi nikada nije vjerovalo manje, a Crkva nikada nije
imala manje moralnog autoriteta nego danas. A Crkva dijeli moral
društva u kojemu živi.
- Kakve su uistinu vjerojatnosti da na izborima pobijedi oporba?
= Ivica Račan i Dražen Budiša zbog naslijeđene su solidne partijske
infrastrukture i zbog tradicije hrvatskog nacionalizma idealan par
koji bi mogao dovesti do takvih promjena koje ne bi bile ni u kojem
pogledu tako radikalne da bi dovele u pitanje postignuća
hadezeovske vlasti. Račan je novo tijelo koje je Tuđmanov duh
odabrao kako bi živio i dalje.
- No svakako će ipak doći do stanovitih promjena?
= Promijenit će se samo to da ćemo se konačno riješiti utvara o
suverenosti, utvara da ćemo mi Hrvati sami odlučivati o svojim
stvarima. Kako su hadezeovci na početku govorili, da između nas i
Boga nema nikoga. Morat će zaključiti da su između nas i Boga druge
države, međunarodna zajednica, EU, SAD itd. Jednostavno će raditi
ono što im se zapovijedi i ponašat će se u skladu s veličinom
hrvatske države koja po značenju i ekonomskoj moći ne nadilazi
njemačku pokrajinu Bremen i koja zbog kredita i gospodarskog rasula
nije nikakav čimbenik. Osim, dakako, čimbenik problema, koji je još
jedini element suverenosti. Pogledajte samo slučaj protivljenja
izručenju hrvatskih generala haaškomu sudu. Bio je to jedini
trenutak kad se Hrvatska mogla pokazati kao suverena država i reći
da nam ne treba međunarodni sud jer svojim zločincima možemo suditi
sami. Ali ne, Hrvatska je tu pokazala svoju suverenost samo u
patološkom smislu i proglasila zločince junacima. Nadam se da će ta
utvara suverenosti što prije nestati s pozornice, uništila je barem
jedan naraštaj ljudi i jako puno kulturnih, političkih i
civilizacijskih postignuća bivše Jugoslavije. No to se dakako
nitko ne usudi izgovoriti, jer bi se postavilo pitanje čemu sve te
žrtve.
- Ne bojite li se da bi nova hrvatska vlast izručenjem hrvatskih
generala haaškomu sudu mogla izazvati državni udar?
= U hrvatskom društvu postoji sloj ljudi u političkom vrhu,
državnoj administraciji i među tajkunima kojima se s Tuđmanovom
smrću srušio svijet. Svi oni, među njima i spomenuti generali, koji
su od ničega postali sve i sve mogu i izgubiti, svakako
predstavljaju kratkoročnu opasnost. Račan već ima policijsku
zaštitu, prijetili su mu čak i na Tuđmanovu sprovodu.
- Spomenuli ste tajkune. Kako će po vašem mišljenju teći bitka za
njihove feude?
= Bitka je već u tijeku, iako se većina dovoljno dobro zaštitila i
svakako će preživjeti. No netko mora platiti barem simboličnu
cijenu, netko mora visiti za sve ono što je pokradeno. Mora doći do
određenog radikalnog obračuna s kriminalom u privatizaciji. No
tajkuni su ionako tuđa kost na kapitalističkom tijelu hrvatskoga
društva, jer smisao kapitalizma nije u privatnom bogaćenju nego u
poticanju proizvodnje.
- Kako će promjena vlasti utjecati na hrvatski centralizam?
= Stvari će se početi rješavati. Osim u slučaju da dođe do prije
spomenutog udara, Hrvatska će početi igrati novu ulogu u regiji.
Njezina jedina mogućnost je da postane stabilizacijski čimbenik.
No ako uopće ozbiljno želi postati dijelom Europske unije, tada su
sve stvari oko granice smiješne. Kakve granice? S druge strane
Stabilizacijski sporazum u jugoistočnoj Europi predviđa njemačku
marku kao zajedničko sredstvo plaćanja za cijelu regiju, što
zapravo već jest i što je bila još u doba komunizma. To je samo
priznanje stvarnosti. Dočim je izmišljotina kao što je kuna, posve
nerealna u tom prostoru i očito je samo odigrala ulogu kako
osiromašiti dio stanovništva da bi se drugi obogatio.
- Čini se da Tuđmanova smrt donosi samo dobre stvari. Ima li i neka
loša?
= U tom okviru bih teško govorio o dobrim i lošim stvarima, no
činjenica je da će u tom procesu biti i poraženih. Bez lažne
skromnosti među njih bih ubrojio i sebe i meni slične, jer smo bili
svjedoci da se u cijelom razdoblju Tuđmanove vladavine tomu moglo
javno protiviti i da se nikomu od nas zapravo ništa nije dogodilo.
Nikakve velike hrabrosti ili požrtvovnosti nije trebalo da se
govori o ljudskim pravima, da se štite prava manjina, da se
kritizira ta ideologijska ludost društva. Sve je to bilo
jednostavno i čak ugodno raditi, iako se dakako niste mogli
obogatiti poput nekog tajkuna. Drukčije rečeno, nikada nije bilo
razloga za taj silni oportunizam prema Tuđmanu. Oni koji su to
dokazali, bit će prvi koje treba izgurati s pozornice. Dolazi naime
vrijeme novih masa, novih većina, koje će morati najprije
simbolično ukloniti svjedoke njihova oportunizma i suradnje u svim
negativnim stvarima koje su se dogodile u minulom desetljeću.
Zločini zbog kojih se ide pred haaški sud nikada se ne bi mogli
dogoditi bez društvenog konsenzusa i stanja koje je toleriralo sve
te zločine. A ta je tolerancija bila masovna. Dakako, ne možemo
cijeli narod postaviti pred haaški sud, no možemo barem postaviti
pitanja o tome. A to, bojim se, nova elita koja dolazi na vlast,
nikada neće napraviti. Drukčije rečeno, na vlast dolaze upravo zato
da ne bi postavili ta pitanja. I zato će i nova vlast trebati, kako
je nekoć govorio Tuđman, onih 10 do 15 posto unutarnjih
neprijatelja od kojih su neki bili genetski neprijatelji, znači
Srbi, a drugi kronični borci za ljudska prava. Stoga s ponosom
izjavljujem da kao što 1991. nisam izišao na referendum za
samostalnost jer sam se bojao rata, tako ni danas neću euforično
pozdravljati novu vlast, kao što se neću bez pijeteta pozdraviti od
čovjeka Franje Tuđmana. On nikada nije bio predmet moje kritike,
uvijek sam ponajprije kritizirao oportunističku kulturno-
političku elitu koja je tu vlast omogućila" - rekao je među ostalim
Boris Buden novinaru lista Borisu Čibeju.