IT-US-krize-vjere-terorizam-Politika IT-27.XII.REPUBBLICA - HUNTINGTON-SUKOB CIVILIZACIJA JE POČEO S AFGANISTANOM ITALIJALA REPUBBLICA27. XII. 2001.Sukob civilizacija počeo je s Afganistanom"Suvremena globalna politika proživljava
doba islamskih ratova. Muslimani se bore među sobom i protiv drugih dosta većom učestalošću u odnosu na druge civilizacije. Islamski ratovi koji su naslijedili hladni rat danas predstavljaju glavni oblik međunarodnog sukoba, i obuhvaćaju teroristička djela, gerilu, građanske ratove i sukobe među državama. Ti različiti oblici nasilja mogli bi se ujediniti, izazivajući sukob širokih razmjera između Islama i Zapada, ili Islama i ostatka svijeta. No ne radi se o neizbježnoj perspektivi, štoviše, vrlo vjerojatno će nasilje koje uključuje muslimane nastaviti s čestim eksplozijama ali u različitim i disperziranim oblicima. (...)Devedesetih godina eksplodiralo je nasilje između islamskog stanovništva i drugih etničkih skupina u Bosni, na Kosovu, Čečeniji, Azerbejdžanu, Tadžikistanu, Kašmiru, Indiji, Filipinima, Indoneziji, Bliskom istoku, Sudanu i Nigeriji. Afganistanski mudžahedini u središtu su mnogih od ovih sukoba, kao i muslimanske terorističke organizacije u raznim dijelovima
ITALIJA
LA REPUBBLICA
27. XII. 2001.
Sukob civilizacija počeo je s Afganistanom
"Suvremena globalna politika proživljava doba islamskih ratova.
Muslimani se bore među sobom i protiv drugih dosta većom
učestalošću u odnosu na druge civilizacije. Islamski ratovi koji su
naslijedili hladni rat danas predstavljaju glavni oblik
međunarodnog sukoba, i obuhvaćaju teroristička djela, gerilu,
građanske ratove i sukobe među državama. Ti različiti oblici
nasilja mogli bi se ujediniti, izazivajući sukob širokih razmjera
između Islama i Zapada, ili Islama i ostatka svijeta. No ne radi se o
neizbježnoj perspektivi, štoviše, vrlo vjerojatno će nasilje koje
uključuje muslimane nastaviti s čestim eksplozijama ali u
različitim i disperziranim oblicima. (...)
Devedesetih godina eksplodiralo je nasilje između islamskog
stanovništva i drugih etničkih skupina u Bosni, na Kosovu,
Čečeniji, Azerbejdžanu, Tadžikistanu, Kašmiru, Indiji,
Filipinima, Indoneziji, Bliskom istoku, Sudanu i Nigeriji.
Afganistanski mudžahedini u središtu su mnogih od ovih sukoba, kao
i muslimanske terorističke organizacije u raznim dijelovima
svijeta. Do polovice devedesetih godina oko pola etničkih sukoba u
svijetu uključuje muslimane u borbi među sobom ili protiv drugih
naroda; a prema analizi 'Economista', islamskim skupinama treba
pripisati 11, ili možda, 12 od 16 najtežih epizoda međunarodnog
terorizma koji su se dogodili između 1983. i 2000..(...)
Između 1980. i 1995. oružane snage SAD-a reagirale su na napade
islamističkog obilježja sa 17 vojnih operacija. A prema
International Institute of Strategic Studies, muslimani su bili
umiješani u više od dvije trećine od 32 oružana sukoba 2000., dok
islamsko stanovništvo ne predstavlja više od petine svjetskog.
Dakle, 'novi rat', kako su neki predstavnici administracije
nazvali nasilje koje je počelo 11. rujna, i nije toliko nov.(...)
Bez ikakve dvojbe odgovornosti za sukobe nisu uvijek jednostrane.
Ako je sudanska vlada odgovorna za rat protiv kršćana, izraelska je
izazvala drugu intifadu s nastambama za naseljenike i
produljivanjem vojne nazočnosti u Cisjordaniji i Gazi. No
sveukupno, doba muslimanskih ratova ima korijene u širim uzrocima,
koji ni po čemu nisu prirođeni islamskoj doktrini, koja je jednaka
kršćanstvu i koja se koristi kako bi se po volji opravdao rat ili
mir. Uzroke muslimanskih ratova treba tražiti u političkom okviru,
a ne u vjerskoj doktrini iz 7. stoljeća.
Na prvom mjestu, jedna od najznakovitijih društvenih, kulturalnih
i političkih pojava posljednjih desetljeća je ponovno uzdizanje
svijesti, pokreta i identiteta muslimanskih populacija. U velikoj
mjeri, radi se o odgovoru na modernizaciju i globalizaciju, koji
uvelike nosi konstruktivne vidove. Islamske organizacije
pokrenule su se kako bi izašle u susret potrebama urbaniziranog
muslimanskog stanovništva, sve brojnijeg, nudeći socijalnu i
zdravstvenu pomoć, moralnu potporu, obrazovanje i pomoć
nezaposlenima, što su sve usluge koje ne osiguravaju muslimanske
vlade. Osim toga, islamski pokreti predstavljaju jedinu oporbu
protiv ultrarepresivnih vlada. No islamsko buđenje oživjelo je i
malu manjinu ekstremista među kojima se novače teroristi i vojnici
angažirani u ratovima protiv ne-muslimana.
Na drugom mjestu, u cijelom islamskom svijetu, a posebice među
Arapima, raširen je dubok osjećaj gorčine, zavisti i
neprijateljstva spram Zapada, njegovog bogatstva, moći i kulture.
Ovo neprijateljstvo u određenoj je mjeri proizvedeno zapadnjačkim
imperijalizmom i vlašću koja je dugo vremena dominirala nad
muslimanskim svijetom tijekom 20. stoljeća. A dijelom je izazvano i
specifičnim političkim djelima Zapada, poput američkih
intervencija protiv Iraka, počevši od 1991., kao i bliskim vezama
koje su Sjedinjene Države stalno održavale s Izraelom. Sporednije ,
to je i reakcija muslimanskih populacija na njihove vlade,
neučinkovite, korumpirane i represivne, kao i na zapadnjačke vlade
koje ih otvoreno podupiru.
Na trećem mjestu su plemenske, vjerske, etničke, političke i
kulturalne podjele islamskih svijeta koje potiču nasilje, ne samo
na unutarnjem polju nego i prema ne-muslimanima. Različite
skupine, i neke države, među kojima Saudijska Arabija i Iran,
natječu se u promicanju svoje verzije Islama i, od Bosne do
Filipina, dale su svoje potporu muslimanskim skupinama
angažiranima u raznim oružanim sukobima. Kada bi islamskim
svijetom dominirala jedna ili dvije države, što se nije dogodilo od
kraja Otomanskog carstva, bilo bi manje unutarnjeg nasilja kao i
onoga spram drugih naroda. Na četvrtom mjestu, islamsko buđenje
podudarilo se s visokom stopom nataliteta većeg dijela
muslimanskih društava. (...)
Ovo su neki čimbenici raširenog nasilja muslimanskog
obilježja.(...) Postoji li rizik da se razvije u nasilni sukob,
velikih razmjera, islamskog svijeta protiv Zapada, ili možda
protiv drugih civilizacija?
Pretpostavke za sukob među civilizacijama postoje. Reakcije na 11.
rujan i američki odgovor jasno slijede taj pravac.(...) U većem
dijelu muslimanskih zemalja brojni su bili glasovi osude
terorističkih napada, a izrazito mali broj ih je eksplicitno
odobravao, no velika većina javno je prekoravala američki
odgovor.
Doba muslimanskih ratova prestat će kada će nestati njegovi
temeljni uzroci. Islamska svijest možda će postati manje snažna
smjenama generacija, kao što se očito dogodilo u Iranu. A promjena
američke politike spram Izraela mogla bi ublažiti srdžbu i
protuzapadnjačke osjećaje muslimana. No, dugoročnije treba
poboljšati društvene, gospodarske i političke uvjete islamskih
zemalja. Vlade koje suzbijaju slobodu, a ne odgovaraju na temeljne
društvene i gospodarske potrebe stanovništva, proizvode nasilnu
oporbu, usmjerenu i protiv zapadnih država koje ih podržavaju.
Podudarne reakcije proizvode se u zemljama poput Rusije, Indije i
Izraela, čije vlade pokušavaju nadzirati islamske populacije koje
su spremne prilagoditi se i lošoj upravi samo da je muslimanska.
Slijedećih godina značajno preustrojavanje podjela unutar
islamskog svijeta ne izgleda vjerojatno, no demografske
perspektive navode na veći optimizam. Iako je natalitet još uvijek
visok u nekim zemljama, poput Saudijske Arabije, u drugima izgleda
u padu, a na Balkanu drastično pada. Može se dakle predvidjeti, od
sada pa do 2020., postupno smanjenje hipertrofiranog sloja mladog
stanovništva u muslimanskom svijetu. U tom slučaju, doba islamskih
ratova može nestati u povijesti, kako bi prepustilo mjesto novom
dobu kojim će vladati drugi oblici nasilja između naroda svijeta.",
piše Samuel Huntington.