US-KRIZA- R, RV, RZ, TT, TO, TR-Religija/vjerovanje-Vjerovanja-Vjerske zajednice-Ratovi NYT 27. XI. PRAVI RAT SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE27. XI. 2001.Pravi rat"Ako je 11. 9. zaista bio početak Trećeg svjetskog
rata, moramo razumjeti zbog čega se on vodi. Ne borimo se kako bismo iskorijenili 'terorizam'. Terorizam je tek pomagalo. Borimo se kako bismo porazili ideologiju: vjerski totalitarizam. Drugi svjetski rat i hladni rat bili su vođeni kako bi se porazio svjetovni totalitarizam- nacizam i komunizam- a Treći svjetski rat bitka je protiv vjerskog totalitarizma, pogleda na svijet da moja vjera mora imati vrhovni položaj i može biti potvrđena i strasno prakticirana samo ako sve ostale budu zanijekane. To je bin Ladenizam. No za razliku od Nacizma, vjerski totalitarizam ne mogu voditi samo vojske. Protiv njega se mora boriti u školama, džamijama, crkvama i sinagogama, a može biti poražen samo uz pomoć imama, rabina i svećenika. Generali koji su nam potrebni da bismo vodili ovaj rat ljudi su kao rabin David Hartman iz 'Instituta Shalom Hartman', u Jeruzalemu. Ono što me prvo privuklo rabinu Hartmanu kada sam izvješćivao iz Jeruzalema bila je njegova tvrdnja da, osim u slučaju da židovi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
27. XI. 2001.
Pravi rat
"Ako je 11. 9. zaista bio početak Trećeg svjetskog rata, moramo
razumjeti zbog čega se on vodi. Ne borimo se kako bismo iskorijenili
'terorizam'. Terorizam je tek pomagalo. Borimo se kako bismo
porazili ideologiju: vjerski totalitarizam. Drugi svjetski rat i
hladni rat bili su vođeni kako bi se porazio svjetovni
totalitarizam- nacizam i komunizam- a Treći svjetski rat bitka je
protiv vjerskog totalitarizma, pogleda na svijet da moja vjera mora
imati vrhovni položaj i može biti potvrđena i strasno prakticirana
samo ako sve ostale budu zanijekane. To je bin Ladenizam. No za
razliku od Nacizma, vjerski totalitarizam ne mogu voditi samo
vojske. Protiv njega se mora boriti u školama, džamijama, crkvama i
sinagogama, a može biti poražen samo uz pomoć imama, rabina i
svećenika.
Generali koji su nam potrebni da bismo vodili ovaj rat ljudi su kao
rabin David Hartman iz 'Instituta Shalom Hartman', u Jeruzalemu.
Ono što me prvo privuklo rabinu Hartmanu kada sam izvješćivao iz
Jeruzalema bila je njegova tvrdnja da, osim u slučaju da židovi
svoju vjeru ne počnu tumačiti na nov način koji prihvaća moderni
pristup, bez slabljenja vjerske strasti, i to na način koji
potvrđuje da Bog govori više jezika i da ga ne crpi tek jedna vjera,
dakle ako ovo ne učine, Židovi u Izraelu nemaju budućnosti. Na mene
je utisak ostavilo i to da je on bio svjestan toga gdje se nalazi
bojno polje. Osnovao je vlastite škole u Izraelu kako bi se natjecao
s fundamentalističkim židovima, muslimanima i kršćanima, koji su
svoje škole koristili kako bi propovijedali ekskluzivističke
vjerske vizije.
Nakon što sam nedavno posjetio islamsku medresu u Pakistanu, gdje
su bili obrazovani brojni talibanski čelnici, i nakon što sam vidio
fundamentalističko vjersko obrazovanje koje su dječaci tamo
dobijali, telefonirao sam rabinu Hartmanu i pitao ga: kako da se
borimo protiv vjerskog totalitarizma?
Odgovorio mi je: 'Sve vjere koje dolaze iz biblijske tradicije-
židovstvo, kršćanstvo i islam- imaju sklonost vjerovati kako
upravo one propovijedaju ekskluzivnu istinu. Kada su talibani
uništili budističke kipove, poručivali su upravo ovo. No ovo su
tvrdili i drugi. Suprotnost vjerskom totalitarizmu jest ideologija
pluralizma- ideologija koja prihvaća vjersku raznolikost i zamisao
da moja vjera može postojati bez da se prisvaja ekskluzivna istina.
Amerika je Meka te ideologije, a upravo to bin Laden mrzi i zbog toga
je Amerika morala biti uništena.'
Način na koji vodimo ovaj rat mogao bi odlučiti o budućnosti
svijeta. Mogu li islam, kršćanstvo i židovstvo znati da Bog govori
Arapski petkom, Hebrejski subotom a Latinski nedjeljom, i da
pozdravlja različite ljude koji mu pristupaju kroz vlastitu
povijest ili kroz svoj jezik i kulturološko nasljeđe? 'Je li
dogmatski fanatizam nužan za vjersku strast i vjerski opstanak ili
možemo imati višejezičnu predodžbu Boga- predodžbu da Boga ne crpi
tek jedan vjerski put?' pitao se rabin Hartman.
Mnogi židovi i kršćani već su tvrdili da je odgovor na to pitanje
'da', a neki su se vratili svojim svetim spisima kako bi iznova
tumačili svoje tradicije i prihvatili moderni i pluralistički
pristup stvarajući prostor za svjetovnost i alternativne vjere.
Drugi- kršćanski i židovski fundamentalisti- ovo su odbili a bitka
unutar njihovih vjera vodi se upravo oko ovoga.
Ono što je različito kod islama jest to da, iako je bilo nekoliko
pokušaja provođenja takve reforme, niti jedna nije uspjela ili
dobila podršku muslimanske države. Prema islamu se ponašamo
pokroviteljski i zavaravamo se ponavljajući mantru kako je islam
vjera bez ozbiljnih problema kada je posrijedi prihvaćanje
svjetovnog Zapada, modernog pristupa i pluralizma i kako je jedini
problem nekoliko bin Ladena. Iako u islamu postoji duboki moralni
impuls za pravdom, milosrđem i suosjećanjem, islam nije razvio
dominantnu vjersku filozofiju koja dozvoljava priznavanje
alternativnih vjerskih zajednica kao ravnopravnih. Bin Laden
odražava najekstremniju verziju te ekskluzivnosti(...)
Kršćanstvo i židovstvo s ovim su se pitanjem borili stoljećima, no
slična interna borba unutar islama da se ponovno ispitaju i
interpretiraju njegovi tekstovi i artikulira način na koji se može
prihvatiti pluralizam i moderni pristup- i pritom ostati strasni,
predani Musliman- nije se izašao na površinu na bilo kakav
ozbiljniji način. Nadamo se da će sada kada je pažnja cijelog
svijeta usredotočena na ovo pitanje, i umjereni muslimani shvatiti
kako njihova budućnost u ovom integriranom, globaliziranom svijetu
ovisi o njihovoj sposobnosti reinterpretacije njihove prošlosti",
piše Thomas L. Friedman.