FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NYT 27. XI. PRAVI RAT

US-KRIZA- R, RV, RZ, TT, TO, TR-Religija/vjerovanje-Vjerovanja-Vjerske zajednice-Ratovi NYT 27. XI. PRAVI RAT SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE27. XI. 2001.Pravi rat"Ako je 11. 9. zaista bio početak Trećeg svjetskog rata, moramo razumjeti zbog čega se on vodi. Ne borimo se kako bismo iskorijenili 'terorizam'. Terorizam je tek pomagalo. Borimo se kako bismo porazili ideologiju: vjerski totalitarizam. Drugi svjetski rat i hladni rat bili su vođeni kako bi se porazio svjetovni totalitarizam- nacizam i komunizam- a Treći svjetski rat bitka je protiv vjerskog totalitarizma, pogleda na svijet da moja vjera mora imati vrhovni položaj i može biti potvrđena i strasno prakticirana samo ako sve ostale budu zanijekane. To je bin Ladenizam. No za razliku od Nacizma, vjerski totalitarizam ne mogu voditi samo vojske. Protiv njega se mora boriti u školama, džamijama, crkvama i sinagogama, a može biti poražen samo uz pomoć imama, rabina i svećenika. Generali koji su nam potrebni da bismo vodili ovaj rat ljudi su kao rabin David Hartman iz 'Instituta Shalom Hartman', u Jeruzalemu. Ono što me prvo privuklo rabinu Hartmanu kada sam izvješćivao iz Jeruzalema bila je njegova tvrdnja da, osim u slučaju da židovi
SJEDINJENE DRŽAVE THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 27. XI. 2001. Pravi rat "Ako je 11. 9. zaista bio početak Trećeg svjetskog rata, moramo razumjeti zbog čega se on vodi. Ne borimo se kako bismo iskorijenili 'terorizam'. Terorizam je tek pomagalo. Borimo se kako bismo porazili ideologiju: vjerski totalitarizam. Drugi svjetski rat i hladni rat bili su vođeni kako bi se porazio svjetovni totalitarizam- nacizam i komunizam- a Treći svjetski rat bitka je protiv vjerskog totalitarizma, pogleda na svijet da moja vjera mora imati vrhovni položaj i može biti potvrđena i strasno prakticirana samo ako sve ostale budu zanijekane. To je bin Ladenizam. No za razliku od Nacizma, vjerski totalitarizam ne mogu voditi samo vojske. Protiv njega se mora boriti u školama, džamijama, crkvama i sinagogama, a može biti poražen samo uz pomoć imama, rabina i svećenika. Generali koji su nam potrebni da bismo vodili ovaj rat ljudi su kao rabin David Hartman iz 'Instituta Shalom Hartman', u Jeruzalemu. Ono što me prvo privuklo rabinu Hartmanu kada sam izvješćivao iz Jeruzalema bila je njegova tvrdnja da, osim u slučaju da židovi svoju vjeru ne počnu tumačiti na nov način koji prihvaća moderni pristup, bez slabljenja vjerske strasti, i to na način koji potvrđuje da Bog govori više jezika i da ga ne crpi tek jedna vjera, dakle ako ovo ne učine, Židovi u Izraelu nemaju budućnosti. Na mene je utisak ostavilo i to da je on bio svjestan toga gdje se nalazi bojno polje. Osnovao je vlastite škole u Izraelu kako bi se natjecao s fundamentalističkim židovima, muslimanima i kršćanima, koji su svoje škole koristili kako bi propovijedali ekskluzivističke vjerske vizije. Nakon što sam nedavno posjetio islamsku medresu u Pakistanu, gdje su bili obrazovani brojni talibanski čelnici, i nakon što sam vidio fundamentalističko vjersko obrazovanje koje su dječaci tamo dobijali, telefonirao sam rabinu Hartmanu i pitao ga: kako da se borimo protiv vjerskog totalitarizma? Odgovorio mi je: 'Sve vjere koje dolaze iz biblijske tradicije- židovstvo, kršćanstvo i islam- imaju sklonost vjerovati kako upravo one propovijedaju ekskluzivnu istinu. Kada su talibani uništili budističke kipove, poručivali su upravo ovo. No ovo su tvrdili i drugi. Suprotnost vjerskom totalitarizmu jest ideologija pluralizma- ideologija koja prihvaća vjersku raznolikost i zamisao da moja vjera može postojati bez da se prisvaja ekskluzivna istina. Amerika je Meka te ideologije, a upravo to bin Laden mrzi i zbog toga je Amerika morala biti uništena.' Način na koji vodimo ovaj rat mogao bi odlučiti o budućnosti svijeta. Mogu li islam, kršćanstvo i židovstvo znati da Bog govori Arapski petkom, Hebrejski subotom a Latinski nedjeljom, i da pozdravlja različite ljude koji mu pristupaju kroz vlastitu povijest ili kroz svoj jezik i kulturološko nasljeđe? 'Je li dogmatski fanatizam nužan za vjersku strast i vjerski opstanak ili možemo imati višejezičnu predodžbu Boga- predodžbu da Boga ne crpi tek jedan vjerski put?' pitao se rabin Hartman. Mnogi židovi i kršćani već su tvrdili da je odgovor na to pitanje 'da', a neki su se vratili svojim svetim spisima kako bi iznova tumačili svoje tradicije i prihvatili moderni i pluralistički pristup stvarajući prostor za svjetovnost i alternativne vjere. Drugi- kršćanski i židovski fundamentalisti- ovo su odbili a bitka unutar njihovih vjera vodi se upravo oko ovoga. Ono što je različito kod islama jest to da, iako je bilo nekoliko pokušaja provođenja takve reforme, niti jedna nije uspjela ili dobila podršku muslimanske države. Prema islamu se ponašamo pokroviteljski i zavaravamo se ponavljajući mantru kako je islam vjera bez ozbiljnih problema kada je posrijedi prihvaćanje svjetovnog Zapada, modernog pristupa i pluralizma i kako je jedini problem nekoliko bin Ladena. Iako u islamu postoji duboki moralni impuls za pravdom, milosrđem i suosjećanjem, islam nije razvio dominantnu vjersku filozofiju koja dozvoljava priznavanje alternativnih vjerskih zajednica kao ravnopravnih. Bin Laden odražava najekstremniju verziju te ekskluzivnosti(...) Kršćanstvo i židovstvo s ovim su se pitanjem borili stoljećima, no slična interna borba unutar islama da se ponovno ispitaju i interpretiraju njegovi tekstovi i artikulira način na koji se može prihvatiti pluralizam i moderni pristup- i pritom ostati strasni, predani Musliman- nije se izašao na površinu na bilo kakav ozbiljniji način. Nadamo se da će sada kada je pažnja cijelog svijeta usredotočena na ovo pitanje, i umjereni muslimani shvatiti kako njihova budućnost u ovom integriranom, globaliziranom svijetu ovisi o njihovoj sposobnosti reinterpretacije njihove prošlosti", piše Thomas L. Friedman.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙