IT-vjere-kriza-Politika-Terorizam IT-9.XII.AVVENIRE- ISLAM ITALIJAAVVENIRE9. XII. 2001."U islamu ima previše zlopamćenja""'Siromaštvo je uvijek proizvodilo neku vrstu mržnju spram onih zemalja koje su postigle gospodarski i društveni
uspjeh. A danas upravo ta kivnost prevladava arapskim svijetom, gdje veći dio muslimana industrijaliziranom zapadu pripisuje odgovornost za gubitak njihovog vodstva'. Oštru analizu daje povjesničar ekonomije David Landes, nekada docent na harvardskom sveučilištu. (...) Njegova proučavanja arapske civilizacije uvjerila su ga u duboko vezu između siromaštva i islamskog fundamentalizma, između terorizma i nerazvijenosti. - Dakle, međunarodni terorizam posljedica je globalizacije, a ne izostale političke i gospodarske integracije sa Zapadom?= Kada se govori bliskoistočnom terorizmu ili tragediji 11. rujna, uvijek postoji sklonost da se odgovornost pripiše nekim ekstremističkim islamskim frakcijama. Na žalost mržnja muslimana protiv zapada ima duboke korijene koje idu od prošlih stoljeća. Današnji teror stvoren je jučerašnjim porazom. Muslimansko carstvo širilo se od Atlantika sve do granica Kine i došlo je čak i u Europu.
ITALIJA
AVVENIRE
9. XII. 2001.
"U islamu ima previše zlopamćenja"
"'Siromaštvo je uvijek proizvodilo neku vrstu mržnju spram onih
zemalja koje su postigle gospodarski i društveni uspjeh. A danas
upravo ta kivnost prevladava arapskim svijetom, gdje veći dio
muslimana industrijaliziranom zapadu pripisuje odgovornost za
gubitak njihovog vodstva'. Oštru analizu daje povjesničar
ekonomije David Landes, nekada docent na harvardskom sveučilištu.
(...) Njegova proučavanja arapske civilizacije uvjerila su ga u
duboko vezu između siromaštva i islamskog fundamentalizma, između
terorizma i nerazvijenosti.
- Dakle, međunarodni terorizam posljedica je globalizacije, a ne
izostale političke i gospodarske integracije sa Zapadom?
= Kada se govori bliskoistočnom terorizmu ili tragediji 11. rujna,
uvijek postoji sklonost da se odgovornost pripiše nekim
ekstremističkim islamskim frakcijama. Na žalost mržnja muslimana
protiv zapada ima duboke korijene koje idu od prošlih stoljeća.
Današnji teror stvoren je jučerašnjim porazom. Muslimansko carstvo
širilo se od Atlantika sve do granica Kine i došlo je čak i u Europu.
Ne zaboravimo da je, nekada na vrtoglavim visinama tijekom srednjeg
vijeka, islam bio nesposoban odgovoriti na izazove suvremenosti i
samo se zatvorio, s izrazito teškim posljedicama.
- Vi krećete iz davnina kako bi iscrtali obrasce jaza između Europe
i ostatka svijeta. Radi se dakle više o društvenim i kulturalnim
čimbenicima nego o materijalnim?
= Na žalost između terorizma i nerazvijenosti postoje duboke veze i
nesposobnost arapskog svijeta da se uskladi s procesom zapadnjačke
industrijalizacije proizvela je značajne štete. (...)
- Ne smatrate li da ste previše radikalni u svojim ocjenama o Islamu
i općenito o arapskom svijetu?
= Kada govorim o terorizmu uopće ne želim kazati da su muslimani i
teroristi ista stvar. No temelj mržnje protiv zapada u islamskom
svijetu toliko je širok i dubok da se ekstremisti lako kreću pomoću
tog krvotoka. (...)
- Danas je osjetljivi odnos između islama i zapada u središtu široke
kulturalne, političke i diplomatske rasprave. Kako riješiti te
probleme?
- Bit će potrebna dugotrajan diplomatski napor kako bi se riješili
ti problemi. Ni rat protiv međunarodnog terorizma neće biti lak ni
kratak. Kako bi se ostvarili mir i napredak trebalo bi se doći, u
islamskim zemljama, na prvom mjestu do odvajanja građanskog
društva od vjerske vlasti, a na drugom mjestu, isto to građansko
društvo trebalo bi se angažirati na dokidanju običaja i
atavističkih diskriminacija kako bi nadoknadili izgubljeni
prostor i krenuli prema suvremenom, učinkovitom i konkurentnom
gospodarstvu.
- Za zaključak, smatrate li da Sjedinjene Države u takvom scenariju
mogu još uvijek računati na solidarnost svih onih država koje su se
udružile u borbi protiv terorizma?
= Danas je kulturalna rasprava, posebice u određenom dijelu
ljevice, sklona, pod svaku cijenu, tražiti odgovornost kod
Sjedinjenih Država i cijelog Zapada, zanemarujući činjenicu da
upravo zapad širi slobodu i demokraciju. (...) Na islamskim je
vladama, takozvanim umjerenim, da potaknu rađanje muslimanske
demokracije koja bi znala spojiti kulturu, vjeru i suvremenu
politiku i gospodarstvo", razgovarala Ivana Arnaldi.