US-E-RU-nato-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 17. XII. KAKO SE PROŠIRITI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES17. XII. 2001.Ususret širenju NATO-a" Opaska urednika: slijedi pismo čelniku većine u američkom senatu, Tomu
Daschleu, kojeg potpisuje 20 članova parlamenta europskih zemalja članica NATO-a. Poštovani gospodine Daschle, Užasni događaji koji su se zbili 11. rujna 2001. godine nisu pogodili samo New York i Washington, potresli su i čitavi slobodni svijet. Sredstva modernog svakodnevnog života, kao što su civilni zrakoplovi, tržište dionica ili Internet pretvoreni su u smrtonosna oruđa i uporabljeni protiv nas. Iako se još uvijek trudimo u potpunosti shvatiti posljedice, svi znamo da će ti napadi korjenito promijeniti naš način razmišljanja. NATO će odigrati ključnu ulogu u svladavanju novih prijetnji, no morat će se prilagoditi. NATO se već počeo prilagođavati tijekom proteklih deset godina otvarajući se novim članicama i novim misijama mirotvorstva. Osim reakcije na prijetnju koju predstavlja terorizam, u planu saveza za slijedeću godinu jest i slijedeći krug širenja.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
17. XII. 2001.
Ususret širenju NATO-a
" Opaska urednika: slijedi pismo čelniku većine u američkom senatu,
Tomu Daschleu, kojeg potpisuje 20 članova parlamenta europskih
zemalja članica NATO-a.
Poštovani gospodine Daschle,
Užasni događaji koji su se zbili 11. rujna 2001. godine nisu
pogodili samo New York i Washington, potresli su i čitavi slobodni
svijet. Sredstva modernog svakodnevnog života, kao što su civilni
zrakoplovi, tržište dionica ili Internet pretvoreni su u
smrtonosna oruđa i uporabljeni protiv nas. Iako se još uvijek
trudimo u potpunosti shvatiti posljedice, svi znamo da će ti napadi
korjenito promijeniti naš način razmišljanja.
NATO će odigrati ključnu ulogu u svladavanju novih prijetnji, no
morat će se prilagoditi. NATO se već počeo prilagođavati tijekom
proteklih deset godina otvarajući se novim članicama i novim
misijama mirotvorstva. Osim reakcije na prijetnju koju predstavlja
terorizam, u planu saveza za slijedeću godinu jest i slijedeći krug
širenja.
'Baršunaste revolucije' koje su se u cijeloj Istočnoj Europi
događale između 1989. i 1990. otvorile su put stvaranju 'cjelovite
i slobodne Europe' pridruživanjem reformistički usmjerenih
zemalja Europskoj Uniji i NATO-u. Nakon pada Berlinskog zida,
članovi parlamenata pozvali su svoje kolege iz novih demokratskih
zemalja da sudjeluju u Sjevernoatlanstkoj skupštini i poveli su
otvaranje saveza.
Kada su Poljska, Madžarska i Češka postale članice NATO-a u ožujku
1999. godine, NATO je proširio područje mira i stabilnosti u
Europi. Savez je prihvaćanjem novih članica postao jači. Državni i
vladini čelnici zemalja članica NATO-a procijenit će da li je devet
službeno priznatih kandidatkinja - Albanija, Bugarska, Estonija,
Letonija, Litva, Makedonija, Rumunjska, Slovačka, Slovenija i
potencijalna kandidatkinja Hrvatska- spremno za članstvo. Otkrit
će da su sve zemlje kandidati od 1999. godine napredovale u
ispunjavanju ciljeva određenih u 'Membership Action Plan' (MAP-
Plan akcije za članstvo), iako svaka u različitoj mjeri.
Pozdravljamo činjenicu da su državni i vladini čelnici odlučni
slijedeće godine pozvati nove članice na njihov sastanak u
Bruxellesu u lipnju 2002. godine. Zalažemo se za to da se
najnaprednije kandidate pozovu na početak pregovora o članstvu na
Summitu 2001. godine. Slovenija, Slovačka, Estonija, Letonija i
Litva ciljeve će ispuniti do 2002. godine. Svih pet se uspješno
preobrazilo u stabilna demokratska društva slobodnih tržišta.
Prihvatile su civilnu kontrolu nad njihovim oružanim snagama,
mnogo ulagale kako bi povećale svoje proračune za obranu i
modernizirale svoje snage. Sudjelovale su u međunarodnim
mirotvornim operacijama i iskazale kako su sposobne surađivati sa
savezničkim snagama prema standardima NATO-a.
Odluka koja će biti donešena slijedeće godine ne smije dovesti do
razdvajanja Rumunjske i Bugarske od procesa integracije. Te dvije
zemlje ostvarile su znatni napredak i odigrale ključnu ulogu u
potpori stabilizacije Jugoistočne Europe. Moraju imati čvrstu
mogućnost pridruživanja NATO-u kadgod ispune zahtjeve NATO-a.
Svjesni smo da se mnogi pitaju ne bi li ideju o članstvu baltičkh
zemalja u NATO-u trebalo odgoditi ili odustati od nje s obzirom na
rusku protimbu. Međutim, mi smo uvjereni u to da će integracija
baltičkih zemalja u EU i NATO osigurati dugoročnu stabilnost za
Rusiju na njenoj zapadnoj granici. Činjenica da je ruski
predsjednik Vladimir Putin posljednjih mjeseci ublažio svoje
kritike upućene širenju NATO-a i izjavio kako je voljan postaviti
odnošaje između NATO-a i Rusije na nove temelje ohrabruje. Držeći
se principa OESS-a i Pariške povelje, predsjednik Putin je objavio
kako su baltičke zemlje slobodne same odlučiti kojem savezu žele
pripadati.
U Europi neće biti crta podjele. NATO ostaje otvoren bilo kojoj
europskoj demokraciji koja je voljna pridružiti se i ispuniti
uvjete za članstvo. Trebamo iskazati svoj interes za jačanje
odnošaja s Rusijom šireći svoju potporu gospodarskim reformama i
uključivanjem u praktičniju suradnju. Zajedničke inicijative
mogle bi biti usredotočene na razoružavanje, sprječavanje
proliferacije oružja masovnog uništenja, borbu protiv
međunarodnog terorizma i rješavanje regionalnih sukoba. Trebali
bismo ostvariti konsenzus glede toga kako riješiti problem koji
predstavlja prijetnja balističkih raketa. Rusija je ključni
partner za osiguravanje stabilnosti i sigurnosti u Europi i van
nje. Bezrezervna ruska potpora međunarodnoj koaliciji za borbu
protiv terorizma daje nadu za širu suradnju. Predsjednik Putin je
tijekom svog nedavnog posjeta NATO-u i za vrijeme summita s
američkim predsjednikom Bushom signalizirao kako je voljan
dramatično poboljšati odnošaje između NATO-a i Rusije. Zbog toga
bismo trebali razmotriti mogućnost u većoj mjeri obvezujuće i
dugoročnije suradnje, uključujući i donošenje odluka kada je
posrijedi zajednička akcija (...).
Transparentnost i predvidivost dvije su ključne odlike sigurnosti.
Zbog toga bi savez trebao odrediti datum za budući krug širenja, i
to ne kasnije od 2005. godine. Ovo bi kandidatima koji nisu pozvani
slijedeće godine dalo jasnu sliku o tome kako i kada izvršavati
buduće reforme. Drugima bi dalo informaciju o našim namjerama.
Proces integriranja jest jačanje transatlantske zajednice,
zajednice zasnovane na zajedničkim vrijednostima - slobodi,
ljudskim pravima, zakonodavnoj državi i napretku za sve. Čelnici
NATO-a pozvani su da donesu hrabru odluku da bi naša zajednica
postala šira i kako bi reagirali na novu terorističku prijetnju u
2002. godini. Predani smo tome da summit NATO-a slijedeće godine
bude uspješan.
Vaši,
Mihaly Balla, Dr. Czeslaw Bielecki, Klaus Francke, Prof. Dr.
Bronislaw Geremek, Florian Gerster, Jan Hoekema, Ulrich Irmer,
Karl Lamers, Jon Lilletun, Jozef Olesky, Tomas Ingi Olrich, Manfred
Opel, Prof. Longin H. Pastusiak, Dr. Friedbert Pflueger, Alfred
Recours, Christian Schmidt, Volkmar Schultz, Michael Zantovsky,
Martin Zijlstra, Peter Zumkley", prenosi Markus Meckel, član
njemačke stranke na vlasti, SPD-a, i dopredsjednik Parlamentarne
skupštine NATO-a.