FR-US-RU-savezi-Organizacije/savezi-Vlada-Obrana-Terorizam FRANCUSKA-LE MONDE 11.12. NATO ZASTARJELI SAVEZ FRANCUSKALE MONDE11.XII.2001.Rusija, NATO-ova zadnja prilika"Na prvi pogled, čini se kao da smo to već vidjeli. Nekoliko
mjeseci prije odluke o novom valu NATO-ova proširenja, Zapad nastoji umiriti strahove Moskve. Već 1997., prije proširenja NATO-a na Poljsku, Mađarsku i Republiku Češku, izmislio je Zajedničko vijeće NATO-Rusija. Bila je to francuska zamisao koja je Borisu Jeljcinu, koji se srdio zbog NATO-ova ekspanzionizma, trebala pokazati da Zapad nema loše nakane prema poslijekomunističkoj Rusiji. Naprotiv, bio je spreman uključiti je u zaštitu europske sigurnosti. Zajedničko se vijeće, međutim, temeljilo na nejasnoći. Šesnaest članova NATO-a, kojih je s trojicom novih bilo devetnaest, pristali su da Rusima dadu pravo nadzora nad njihovim poslovima, premda su ovi očekivali pravo veta. Rusi su postali svjesni svoje pogrješke u ožujku 1999., kada je NATO odlučio bombardirati Srbiju, unatoč njihovu otvorenom protivljenju. Više od godinu dana odnosi između NATO-a i Rusije bili su gotovo na ništici. Zajedničko se vijeće više ne sastaje. Moskva je opozvala svog predstavnika u Sjevernoatlantskoj organizaciji.
FRANCUSKA
LE MONDE
11.XII.2001.
Rusija, NATO-ova zadnja prilika
"Na prvi pogled, čini se kao da smo to već vidjeli. Nekoliko mjeseci
prije odluke o novom valu NATO-ova proširenja, Zapad nastoji
umiriti strahove Moskve. Već 1997., prije proširenja NATO-a na
Poljsku, Mađarsku i Republiku Češku, izmislio je Zajedničko vijeće
NATO-Rusija. Bila je to francuska zamisao koja je Borisu Jeljcinu,
koji se srdio zbog NATO-ova ekspanzionizma, trebala pokazati da
Zapad nema loše nakane prema poslijekomunističkoj Rusiji.
Naprotiv, bio je spreman uključiti je u zaštitu europske
sigurnosti. Zajedničko se vijeće, međutim, temeljilo na nejasnoći.
Šesnaest članova NATO-a, kojih je s trojicom novih bilo devetnaest,
pristali su da Rusima dadu pravo nadzora nad njihovim poslovima,
premda su ovi očekivali pravo veta. Rusi su postali svjesni svoje
pogrješke u ožujku 1999., kada je NATO odlučio bombardirati Srbiju,
unatoč njihovu otvorenom protivljenju. Više od godinu dana odnosi
između NATO-a i Rusije bili su gotovo na ništici. Zajedničko se
vijeće više ne sastaje. Moskva je opozvala svog predstavnika u
Sjevernoatlantskoj organizaciji.
Zamjerke su se s vremenom ublažile, ali 'naknade' predviđene 1997.
ne zadovoljavaju Moskvu, čak i uz obvezu 'revitalizacije'
Zajedničkog vijeća. To više što bi sljedeći val proširenja NATO-a
mogao biti još teži zalogaj za Rusiju. Za sada nije donesena nijedna
odluka, premda je predsjednik George W. Bush u proljeće u Varšavi
podsjetio da sve demokratske države u Europi, ako žele, mogu biti
članovi saveza. Na popisu kandidata su baltičke zemlje koje nisu
samo, kao države srednje Europe, bivši članovi Varšavskog
sporazuma, već i bivše republike Sovjetskog Saveza i, što je još
gore, bivše zemlje carske Rusije. Kao i koncem 1990-ih Kremlj
naizmjence hvali i kudi istu stvar, prihvaćajući danas ono što je
odbacio jučer, priznajući kadšto pravo svake države da samostalno
izabire saveznike, da bi sutra tvrdio kako je ulazak Balta u NATO
prava provokacija.
Stoga zapadni čelnici već nekoliko mjeseci traže zamisli koje će
progurati sljedeće proširenje, možda 'big bang' u kojemu će
sudjelovati sedam zemalja koje su 1999. ostavljene po strani (plus
tri baltičke, Slovenija, Slovačka, kao i Bugarska i Rumunjska, za
koje se zauzima Francuska). Britanska je vlada u dogovoru s
Amerikancima nedavno predložila ('Le Monde' od 19.XI.) da se osnuje
novi forum koji će zamijeniti Zajedničko vijeće NATO-Rusija.
Glavni tajnik NATO-a George Robertson, bivši britanski ministar
obrane, išao je u Moskvu kako bi obrazložio taj prijedlog. U toj
novoj instanci, gdje bi Rusija bila ravnopravna s članovima NATO-a,
raspravljalo bi se i odlučivalo o temama od zajedničkog interesa:
borbi protiv terorizma i širenju oružja za masovno uništavanje, o
modernizaciji obrambene politike itd. Lord Robertson je pojasnio
da Moskva ne bi imala pravo veta na odluke Atlantskog saveza koji bi
se u slučaju neslaganja s Rusima uvijek mogao vratiti na NATO-ove
sjednice u užem smislu. Ipak, osnutak tavog foruma bio bi
kvalitativan skok u odnosima Zapada i Rusije.
Međunarodne su se prilike promijenile od konca 1990. Više nije samo
riječ o tomu da se laska Rusiji. Treba preispitati okvire europske
sigurnosti, jer su napadaji na New York i na Washington dvojako
utjecali na prilike. S jedne strane, Vladimir Putin se bez otezanja
pridružio protuterorističkoj koaliciji; s druge, NATO je pokazao
da nije kadar odgovoriti novim prijetnjama. Izgledi za
približavanje Rusije i NATO-a, pa i mogućnost ulaska, svakako sežu
u doba do 11.IX. George W. Bush i njegov ruski kolega poigravali su
se s tim zamislima već na prvom susretu u Ljubljani, u proljeće. No
nakon 11.IX. otkrili su zajedničkog neprijatelja, međunarodni
terorizam.
NATO je pak pokušavao preživjeti u međunarodnoj krizi nakon rušenja
Svjetskog trgovačkog centra. Čak se, prvi put u svojoj povijesti,
pozvao na članak 5 Atlantske povelje, prema kojemu je obveza svakog
člana da pomogne napadnutom savezniku. Neobično je što je taj
potpuno novi poziv možda bio njegov labuđi pjev. Jer, nisu ga
pratila djela. SAD je gomilao izjave o solidarnosti, ali je pazio da
ne mimoiđe NATO u provedbi operacija protiv Bin Ladena i mreže Al
Quaide, djelomice zato da ne bi morao raspravljati s gdjekada
nezgodnim saveznicima. Iskustvo s Kosova bilo mu je poukom. Lord
Robertson uložio je priličan napor kako bi pronašao ulogu za NATO.
Nije uspio. U trenutku pogibelji, Amerikanci su ad hoc koalicijama
koje se mijenjaju ovisno o cilju dali prednost pred stalnim savezom
s krutim ustrojem.
NATO mora pronaći drugi razlog postojanja. Već 1990-ih,
zajedničkoj obrani od istočnog neprijatelja koji je nestao sa
svršetkom hladnog rata, dodao je mirovne misije. Te misije Europska
unija želi preuzeti na svoja leđa - barem djelomice - od 2003., s
planom o zajedničkoj sigurnosti i obrani. Što preostaje NATO-u osim
da se okrene Rusiji, uključi je u nove ustanove i preobrazi se da bi
mogao opstati? Ako se europska sigurnost više ne može jamčiti
protiv velikog istočnog susjeda, već zajedno s njim, više nema
potrebe za isključivo zapadnim oruđem koje je zastarjelo nasljeđe
hladnoga rata. Neobično je što se ulaskom Rusije u NATO, barem
djelomice, želi nadomjestiti ulazak u NATO zemalja koje u toj
organizaciji vide jamstvo protiv... Rusije.
Vladimir Putin se prenemaže. Ne žuri se da prihvati ponude lorda
Robertsona. Rusija, rekao je, ne želi stajati u redu za ulazak u
NATO. Ta se rečenica može tumačiti dvojako: ili Rusija ne želi ući u
NATO, ili ne želi čekati u predvorju, kao bilo koja 'normalna'
država istočne Europe. Kremlj čeka, traži pojašnjenja i jamstva
kako se ne bi našao u lošijem položaju od članova NATO-a. Ali, dobro
znade da britanski prijedlozi idu u pravcu koji je oduvijek
priželjkivao: izgraditi paneuropski sustav sigurnosti kojemu će se
pridružiti s punim pravima. OESS je bio prvi korak u tom pravcu, ali
se Rusija tu našla na istoj razini kao i bilo koja druga mala zemlja.
NATO može biti ili isključivo politička organizacija, ili desna
ruka OESS-a gdje će 'veliki' imati zadnju riječ.
Rusija nema razloga da dugoročno odbija to promaknuće. A NATO
kratkoročno nema drugog izbora doli da se otvori svom dojučerašnjem
neprijatelju kako bi si osigurao dug život", piše Daniel Vernet.