US-KRIZA- PB, PD, PI, PN, PL, PA, PAN, PP, PT, PC, PR, PG, TT, TR-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi NYT 7. X. AFGANISTAN NAKON TALIBANA SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES7. X. 2001.Afganistan nakon talibana"Afganistan je nakon
dvadeset godina rata toliko uništen da su jedina preostala baza za politiku etničke i regionalne frakcije. Nastojanja ujedinjavanja Afganistanaca na klasno zasnovanoj ideologiji doživjela je neuspjeh prije nekoliko godina, s krajem afganistanskih ljevičarskih stranaka i s krajem sovjetske potpore. Talibani su neko vrijeme obećavali prevladati podijeljenost koja vlada zemljom i ujediniti Afganistance na vjerskoj osnovi. I to je obećanje ostalo neispunjeno. Talibanski islamski fundmentalizam proteklih je godina postao prerigorozan, previše pojednostavljen i previše opresivan da bi mu Afganistanci ostali vjerni, a previše je povezan i sa stranim metodama i ambicijama Osame bin Ladena i Arapa te drugih koji se okupljaju oko njega. Talibani su se počeli oslanjati na regionalne i etničke pristalice, u ovom slučaju Paštune- koji čine najveći dio sljedbenika talibana- i posebice Paštuna iz područja Kandahara. U ovakvom ozračju, bilo kakva vlada koja će doći nakon talibana morat će, barem kratkoročno, okupiti koaliciju koja će biti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
7. X. 2001.
Afganistan nakon talibana
"Afganistan je nakon dvadeset godina rata toliko uništen da su
jedina preostala baza za politiku etničke i regionalne frakcije.
Nastojanja ujedinjavanja Afganistanaca na klasno zasnovanoj
ideologiji doživjela je neuspjeh prije nekoliko godina, s krajem
afganistanskih ljevičarskih stranaka i s krajem sovjetske potpore.
Talibani su neko vrijeme obećavali prevladati podijeljenost koja
vlada zemljom i ujediniti Afganistance na vjerskoj osnovi. I to je
obećanje ostalo neispunjeno.
Talibanski islamski fundmentalizam proteklih je godina postao
prerigorozan, previše pojednostavljen i previše opresivan da bi mu
Afganistanci ostali vjerni, a previše je povezan i sa stranim
metodama i ambicijama Osame bin Ladena i Arapa te drugih koji se
okupljaju oko njega. Talibani su se počeli oslanjati na regionalne
i etničke pristalice, u ovom slučaju Paštune- koji čine najveći dio
sljedbenika talibana- i posebice Paštuna iz područja Kandahara.
U ovakvom ozračju, bilo kakva vlada koja će doći nakon talibana
morat će, barem kratkoročno, okupiti koaliciju koja će biti
zasnovana na priznavanju više centara moći u zemlji. Britanija i
Pakistan složili su se u petak da bi takva vlada trebala
'uključivati svaku etničku skupinu', kao što je to kazao britanski
premijer Tony Blair nakon što se sastao s pakistanskim
predsjednikom Pervezom Mušarafom. Ideološke koalicije, za sada, u
Afganistanu nemaju smisla.
Glavni protivnici talibana ujedinjeni su u koaliciji Sjeverni
savez. Snage pokojnog Ahmeda Šaha Masuda drže sjeveroistok;
uglavnom su Tadžici (koji govore sunitski perzijski) i čine
najbolje vojne jedinice. Oko grada Mazar-i-Šarifa na
sjeveroistoku, general Rašid Dostum nastavlja voditi lokalne
Uzbeke. Glavna sila na sjeverozapadu je Ismail Kan koji govori
sunitski perzijski no ne smatra se Tadžikom. Konačno, središte
zemlje nastanjuju Afganistanci koji govore šiitski perzijski.
Predstavlja ih Hezve Wahdat, formalno proiranska skupina.
Niti jedan od ovih pokreta nema potpunu kontrolu nad svojim
područjem. Postoje i desetci lokalnih vojnih diktatora koji
predstavljaju pravu pošast u Afganistanu, i koji žude prigrabiti
bilo kakvu moć do koje mogu doći i mijenjaju političku stranu 'kako
vjetar puše'.
Naoružana oporba talibanima u Afganistanu zasniva se, dakle, na
pripadnicima nepaštunskih etničkih skupina. Paštuni su se
talibanima priključili 1996. godine iz protesta zbog toga što su
isključeni iz vlade, koju su tada vodili pripadnici drugih etničkih
skupina a koji su kasnije oformili Sjeverni savez. No sami Paštuni
nisu ujedinjeni: istočni Paštuni, koji obitavaju na granici s
Pakistanom, osjećaju se izoliranima od hegemonije kandaharskih
Paštuna koji dominiraju talibanskim pokretom. Istočni Paštuni
nikada nisu imali vlastiti politički pokret i obično se oslanjaju
na povremena okupljanja plemenskih starješina, jirga, na kojima se
odlučuje o konsenzusu koji je potreban glede pojedinih pitanja.
Kako osmisliti političko rješenje u tako složenom okolišu? Prvo,
unatoč etničkim antagonizmima, niti jedna afganistanska etnička
skupina ne traži neovisnost niti traži pripojenje nekoj od
susjednih zemalja. Afganistanski Tadžici, npr., ne nadaju se
pripojiti Tadžikistanu. Svi Afganistanci tvrde kako su
Afganistanci i žele da ujedinjenu zemlju- uz udio moći za vlastitu
etničku skupinu.
Unatoč tome, nema preciznog popisa stanovništva koji bi pokazivao
brojnost svake od skupina. Paštuni su možda najveća skupina, no
vjerojatno ne i apsolutna većina.
Drugo, ako se Sjeverni savez udruži s Paštunima u koaliciji, takav
entitet mogao bi predstavljati afganistansku etničku raznovrsnost
u dovoljnoj mjeri kako bi mogla početi funkcionirati stabilna
vlada. Sporazum postignut u Rimu između Sjeverne koalicije i kralja
u egzilu, Muhamada Zahira Šaha, dobar je znak. Kralj, Paštun iz
Kandahara- iako mu je materinji jezik Perzijski- vjerojatno
predstavlja kontinuitet afganistanske nacije. Taj je kontinuitet,
kroz desetljeća sukoba i uništavanja, nestao iz Afganistana; kralj
bi mogao biti jedini način povratka tog kontinuiteta.
Međutim, Paštuni okupljeni oko kralja uglavnom su izbjeglice s
veoma malo utjecaja u Afganistanu. Da bi bila učinkovita, vlada
koja će na vlast doći nakon talibana treba i treći element:
plemenske čelnike iz kandaharske regije.
Najveći neposredni problem za takvu vladu u početku će biti
slabljenje privrženosti južnih Paštuna, posebno kandaharskih,
talibanima, a zatim i smanjivanje utjecaja Pakistana. Hoće li južni
Paštuni podržavati talibane kada dođe do sukoba s SAD-om? Mnogi
znakovi ukazuju na to da neće. Paštuni su u početku bili zadovoljni
ponovnom uspostavom zakona i reda koje su proveli talibani kao i
paštunskim režimom u Kabulu. Uskoro su, međutim, mnogi postali
uznemireni zbog talibanskog ekstremističkog stava prema
plemenskim običajima i zbog toga što ih se sililo na ulazak u redove
vojske i što im se branilo uzgajati mak za opijum u vrijeme duboke
gospodarske krize.
Konačno, sve veća ideološka radikalizacija talibanskog čelnika,
mule Muhamada Omara, u suprotnosti je sa sve raširenijim
raspoloženjem koje je protiv ideologije u Afganistanu. Tijekom
protekle godine, mula Omar sve se više izolirao. Nije se sastao s
talibanskom vladom u Kabulu i izolirao se u Kandaharu vladajući
putem uskog kruga lokalnog klera i stranih radikala koje predvodi
bin Laden.
Mnoge odluke donesene u 2000. i 2001. nose osobine tog radikalnog
utjecaja: uništavanje Budinih kipova u Bamijanu, zahtijevanje od
pripadnika drugih vjerskih zajednica da nose posebna obilježja i
hapšenje stranih humanitarnih radnika zbog širenja Kršćanstva. Sve
veći utjecaj 'Wahabija', kako ih nazivaju u regiji- što znači da je
njihov koncept vjere zasnovan na puritanizmu službenog saudijskog
Islama- među mnogim Afganistancima je stvorio nacionalistički
otpor.
Iako paštunska odanost talibanima u Afganistanu slabi, vjerojatno
je i dalje jaka među 16 milijuna pakistanskih Paštuna koji žive duž
pakistanske granice s Afganistanom. Pakistanski Paštuni pod
velikim su utjecajem talibanskog fundamentalizma i drže mnoge
ključne položaje u pakistanskoj vladi, vojsci i sigurnosnim
službama.
Pakistan već dugo koristi etnički i vjerski utjecaj na Afganistan,
i pomoću paštunskog fundamentalističkog vojnog diktatora i
političara Gulbudina Hekmatyara 1980-tih i putem talibana nakon
1994. godine. Ovu politiku pokreće pakistanska želja da koristi
vlastitu paštunsku manjinu i druge Pakistance koji su skloni
fundamentalizmu, kao sredstvo uvođenja Afganistana u svoje polje
utjecaja.
Ako je Pakistan sada spreman osloboditi se mule Omara i bin Ladena
koji su postali teret, još će uvijek, slijedeći dobro uhodanu
shemu, pokušavati promicati neku drugu vrstu paštunskog islamizma.
Vjerojatno će nastojati potkopati koaliciju oko kralja i igrati na
kartu navodne nesposobnosti Amerike da se uključi u izgradnju
države na dulje vrijeme.
Ako Pakistan bude prihvatio ovakvu politiku, ponovno će stvoriti
uvjete koji su talibane doveli na vlast. Da bi Afganistanu dali
pravu priliku za mir, utjecaj Pakistana mora biti ili dramatično
izmijenjen ili agresivno smanjen. Amerika i njeni saveznici
trebali bi ojačati koaliciju oko kralja potičući pridruživanje
južnih Paštuna. Afganistan treba vratiti svim Afganistancima",
piše Olivier Roy, autor knjige "Afganistan: From Holy War to Civil
War' (Afganistan: od svetog do civilnog rata) i 'The New Central
Asia' (Nova Srednja Azija).