FR-BL-interview-Vlada-Diplomacija-Organizacije/savezi-Tržište/cijene FR-LE MONDE-21.7.-RAZGOVOR S BELGIJSKIM MIN. V.P. FRANCUSKALE MONDE21. VII. 2001.'Osluškujmo građansko društvo i pustimo političare da odlučuju'S belgijskim
ministrom vanjskih poslova Louisom Michelom koji do 31. prosinca ove godine predsjeda Ministarskim vijećem EU-a, razgovarao je Laurent Zecchini: "- Kako ocjenjujete fenomen 'demokratskog deficita'?= Primjećujem da europski građani spontano izabiru glasnogovornike pokreta koji, institucionalno, zastupaju sami sebe, ali im je zajednička osobina da zagovaraju solidarnost, plemenitost i ljudskost, jer 'političari' više nisu nositelji tih vrijednosti. Europa, uostalom, nije jedina koju je pogodila ta politička kriza; njoj su pojedinačno podložne sve europske vlade. Mislim da treba ponovno stvoriti prostor za pravu raspru. Građani imaju dojam da konsenzus, tj. tajni dogovor, dolazi prije raspre koja ga pobija, i da tada ostaju bez onog što je vlastito demokraciji i slobodi: mogućnosti da sudjeluju.- To se dogodilo i s proširenjem?= Da, trebalo se javno raspravljati o načelu proširenja. Tako bi ljudi saznali da proširenje znači potvrdu političkih odluka
FRANCUSKA
LE MONDE
21. VII. 2001.
'Osluškujmo građansko društvo i pustimo političare da odlučuju'
S belgijskim ministrom vanjskih poslova Louisom Michelom koji do
31. prosinca ove godine predsjeda Ministarskim vijećem EU-a,
razgovarao je Laurent Zecchini:
"- Kako ocjenjujete fenomen 'demokratskog deficita'?
= Primjećujem da europski građani spontano izabiru glasnogovornike
pokreta koji, institucionalno, zastupaju sami sebe, ali im je
zajednička osobina da zagovaraju solidarnost, plemenitost i
ljudskost, jer 'političari' više nisu nositelji tih vrijednosti.
Europa, uostalom, nije jedina koju je pogodila ta politička kriza;
njoj su pojedinačno podložne sve europske vlade. Mislim da treba
ponovno stvoriti prostor za pravu raspru. Građani imaju dojam da
konsenzus, tj. tajni dogovor, dolazi prije raspre koja ga pobija, i
da tada ostaju bez onog što je vlastito demokraciji i slobodi:
mogućnosti da sudjeluju.
- To se dogodilo i s proširenjem?
= Da, trebalo se javno raspravljati o načelu proširenja. Tako bi
ljudi saznali da proširenje znači potvrdu političkih odluka
solidarnosti, mira, političke stabilnosti, demokracije i ljudskih
prava, kao i stvaranje tako velikog tržišta da uređenje tog tržišta
bude prava poluga koja će druga tržišta prisiliti da zajedno s nama
pripitome globalizaciju. Budući da nismo postupili pedagoški,
proširenje se činilo kao samovoljna odluka. Dio javnosti je shvatio
kao da su neke vlade sklone proširenju kako bi bolje ometale
produbljenje i integraciju Europe. Danas se tom nedostatnom
osluškivanju društva pridružuju, kako ja to kažem, 'vanjski znaci
prijezira' i elitizma. Ukratko: europska tehnokracija koja se
razmeće svojim povlasticama, poput onih europskih dužnosnika koji
ne plaćaju poreze... No odgovornost snosi i tisak, jer uvijek
nastoji naglasiti ono što ne valja... (...)
- Jaka europska tradicija u Belgiji temelji se na federalizmu.
Nadate li se da ćete potaknuti partnere u tom pravcu?
= Ne želim sudjelovati u semantičkoj zbrci. Izgradnja Europe ima
svoje ime: to je Europska unija. Nisam siguran da treba tražiti novu
terminologiju. Mislim da je važan cilj. Koji su nam ciljevi
potrebni kako bi europski građani bili sigurniji u svoju budućnost,
kako bi im se omogućio veći napredak, više prava i više sreće? Reći
je li riječ o 'federaciji nacionalnih država', o 'federaciji' ili o
'konfederaciji', znači izgubiti se u nepotrebnim i sitničavim
rasprama. Nastavimo li i dalje tim putom, ljudi će na kraju
pomisliti da smo poludjeli. Budući da javnost nije uključena u
raspru, ona ne mari kako će se to zvati! Osobno sam europski
federalist, ali ne vidim zašto bi trebalo govoriti o 'federaciji
nacionalnih država', što je, uostalom, potpuno proturječan i
razumski bezočan izraz. (...)
- U nedostatku prave vanjske politike, Europa poduzima 'zajedničko
djelovanje'. Znate li kako izići iz te blokade?
= Samo se djelomično slažem. Ne samo da imamo velikih mogućnosti da
dobijemo zajedničku vanjsku politiku, nego se ona počinje i
potvrđivati: vidimo to u jačanju uloge Javiera Solane Šg. Pesc,
visoki predstavnik Unije za zajedničku vanjsku i sigurnosnu
politikuĆ koja će - nadam se - još rasti, a svjedoči o afirmaciji
europske vanjske politike, premda gdjekada na virtualan način.
Prije dvije godine nisam mogao ni pomisliti da bi Europska unija
mogla jednim glasom govoriti na Bliskom istoku, na Balkanu, a
sutra, možda, u Africi, u Latinskoj Americi i u Aziji."