ZAGREB, DUBROVNIK, 14. srpnja (Hina) - Hoće li se itko u moru milenijskih obljetnica sjetiti da je 15. srpnja 1901. godine, točno prije stotinu godina, uz pjesmu "Oj makinjo pusti dima dosta", u promet puštena "uskotračna pruga"
Gabela - Gruž, kojom je dahtao, kašljucao, štucao legendarni mali parni vlak koji je u legendu ušao pod imenom 'Ćiro'?
ZAGREB, DUBROVNIK, 14. srpnja (Hina) - Hoće li se itko u moru
milenijskih obljetnica sjetiti da je 15. srpnja 1901. godine, točno
prije stotinu godina, uz pjesmu "Oj makinjo pusti dima dosta", u
promet puštena "uskotračna pruga" Gabela - Gruž, kojom je dahtao,
kašljucao, štucao legendarni mali parni vlak koji je u legendu ušao
pod imenom 'Ćiro'? #L#
Pruga je otvorena u nazočnosti čak četiri austro-ugarska ministra
među kojima je bio i upravitelj Bosne i Hercegovine Benjamin
Kallay, te ministar željeznica vitez pl. Wittek, koji je s bečkim
izaslanstvom doplovio u Gruž Loydovim parobrodom 'Habsburg'.
Zanimljivo je da su biskupi u Gružu pred oko pet tisuća duša
blagoslovili malog Ćiru koji će promijeniti društvenu,
gospodarsku, sociološku i kulturološku sliku cijeloga kraja. Prije
25 godina Ćiro je jednostavno ukinut! Nastavio je živjeti u
legendama koje se nisu ugasile do danas.
Pruga Gruž - Gabela činila je dio pruge Bosanski Brod - Gruž. Velike
uzbrdice na prijelazima preko Ivana i Osenika savladavane su
posebnim zupčastim kotačem ugrađenim u lokomotivu. O tomu kako se u
to doba putovalo željeznicom dovoljno govori podatak da se put od
Bosanskog Broda do Gruža, dug 543 kilometra prema voznom redu
prevaljivao za 23,30 sati. U to je uračunato vrijeme vožnje i
servisiranje "makinja", te odmor za ručak i večeru na kolodvorskim
restauracijama. Prosječna brzina iznosila je 24 km na sat, a na
najbržim dionicama i do 50 km na sat. Na nekim mjestima moglo se i
pješačiti uz vlak.
Putnici su se vozili kolima prvog, drugog, trećeg i četvrtog
razreda. Sva su kola bila opremljena plinskim osvjetljenjem i
parnim grijanjem. Tko se toga još sjeća?
(Hina) ld ld