US-KRIZA- PB, PD, PI, PN, PL, PP, PR, PG-Obrana-Diplomacija-Izbori-Organizacije/savezi NYT 5. VI. ZAKAŠNJELI GLAS IZ OVALNOG UREDA BIJELE KUĆE SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES5. VI. 2001.Suradnja s Europom je potrebna "Krajem ovog
mjeseca, predsjednik Bush prvi će puta službeno otputovati preko Atlantika kako bi održao sastanke s europskim saveznicima, EU-om i ruskim predsjednikom Putinom. Može očekivati kako će se susresti s nešto neslaganja, kao što je na neslaganja naišao i njegov državni tajnik. No opet, i sami Europljani međusobno se razilaze u mišljenjima, i to izrazito. (...) Glavne teme u Europi bit će kontrola oružja, regionalna sigurnosna politika (posebice za Balkan) i okoliš. U svakom slučaju, ključno će biti pitanje hoće li, i u kojoj mjeri, Bushova administracija moći surađivati s našim europskim saveznicima. Glede kontrole oružja, prethodni predsjednici oslanjali su se na mnoga sredstva kako bi štitili od prijetnje koje predstavlja oružje masovnog uništenja. Strategija predsjednika Clintona uključivala je zastrašivanje, nastojanja zaštite nuklearnog materijala i stručnjaka za nuklearno oružje u bivšem Sovjetskom savezu, pregovore glede raketa sa Sjevernom Korejom, nametanje sankcija zemljama kao što su Irak i Iran, povećana ulaganja u borbu protiv
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
5. VI. 2001.
Suradnja s Europom je potrebna
"Krajem ovog mjeseca, predsjednik Bush prvi će puta službeno
otputovati preko Atlantika kako bi održao sastanke s europskim
saveznicima, EU-om i ruskim predsjednikom Putinom. Može očekivati
kako će se susresti s nešto neslaganja, kao što je na neslaganja
naišao i njegov državni tajnik. No opet, i sami Europljani
međusobno se razilaze u mišljenjima, i to izrazito. (...)
Glavne teme u Europi bit će kontrola oružja, regionalna sigurnosna
politika (posebice za Balkan) i okoliš. U svakom slučaju, ključno
će biti pitanje hoće li, i u kojoj mjeri, Bushova administracija
moći surađivati s našim europskim saveznicima.
Glede kontrole oružja, prethodni predsjednici oslanjali su se na
mnoga sredstva kako bi štitili od prijetnje koje predstavlja oružje
masovnog uništenja. Strategija predsjednika Clintona uključivala
je zastrašivanje, nastojanja zaštite nuklearnog materijala i
stručnjaka za nuklearno oružje u bivšem Sovjetskom savezu,
pregovore glede raketa sa Sjevernom Korejom, nametanje sankcija
zemljama kao što su Irak i Iran, povećana ulaganja u borbu protiv
terorizma te korake s ciljem razvijanja ograničenog sistema
nacionalne raketne obrane.
Predsjednik Bush je, do sada, osnovni naglasak stavljao na jedno
jedino sredstvo- raketnu obranu, kako bi štitio od jedinstvene i
ponešto uske prijetnje koju predstavljaju rakete. Posljednjih
tjedana, njegovi izaslanici pregovaraju sa svojim europskim
kolegama glede raketne obrane. Iz vlastitog iskustva s europskim
dužnosnicima znam kako mnogi vjeruju u zastrašivanje i skeptični su
prema ozbiljnosti prijetnje koju predstavljaju rakete iz zemalja
kao što su Sjeverna Koreja i Iran. Zabrinuti su zbog mogućnosti da
bi planovi administracije za realizaciju opsežne raketne obrane
mogli potaknuti utrku oružja s Kinom i prekid suradnje s Rusijom.
Ako administracija zaista želi izgraditi konsenzus glede raketne
obrane, predsjednik Bush mora otpočeti pregovore sa Sjevernom
Korejom, a svoj širi prijedlog bi trebao definirati na način koji je
u skladu s prijetnjama koje se javljaju, bez preuveličavanja ili
oživljavanja onih starih.
Tijekom posljednje godine Clintonove administracije, postigli smo
napredak glede sporazuma s Rusijom, prema kojem bi naši nuklearni
arsenali bili smanjeni a sporazum 'ABM' modificiran kako bi
dozvoljavao obranu protiv raketa lansiranih iz terorističkih ili
odmetničkih država. Rusija je naposljetku odlučila pričekati novu
administraciju prije no što potpiše sporazum. Svijet će pozorno
pratiti sastanak na vrhu između Busha i Putina kako bi vidjeli može
li takav sporazum, koji bi bio koristan za mnoge, biti postignut i
ako ne, koja je strana odgovorna za neuspjeh.
Dok je u Europi, predsjednik Bush će imati priliku definirati
jasnije i svoj pristup NATO-u i regionalnoj sigurnosti. Pod
predsjednikom Clintonom, Amerika je predvodila širenje saveza i
pripremanje saveza za nove misije. Vrata NATO-a trebala bi ostati
otvorena a svaku europsku zemlju koja dokaže svoju sposobnost
ispunjavanja obveza koje članstvo za sobom povlači trebalo bi
pozvati da se pridruži.
Savez se mora prilagoditi europskom sigurnosnom identitetu koji je
u razvoju. Europska sigurnost i NATO više nisu sinonimi. Rat na
Kosovu razotkrio je manjkavosti europskih vojnih snaga. Zbog ovoga
EU planira organizirati i opremiti 60.000 vojnika koji bi tvorili
snage za brzo djelovanje, do 2003. godine. Sposobnija Europa znači
sposobnijeg saveznika i partnera za Ameriku. Istovremeno, moramo
raditi na učinkovitim vezama između NATO-a i EU-a, na procesu
planiranja u kojem bi sudjelovale obje strane i na sredstvima
NATO-a koje nisu i članice EU-a.
Nove europske snage moraju nadopunjavati savez, ne dvostručiti ih
ili se natjecati s njima. Kako bi ovo osigurao, predsjednik Bush
mora pokazati kako razumije i podržava europske težnje,
istovremeno čvrsto odbijajući bilo kakav potez koji bi oslabio ili
podijelio NATO.
Glavni sigurnosni problem ostaje Balkan. Državni tajnik Colin
Powell i ministar obrane Donald Rusmfeld davali su proturječne
izjave glede nastavka sudjelovanja Amerike u mirotvornim akcijama
kao što su one u Bosni i na Kosovu. Pokušavajući objasniti ovo,
Powell je nedavno kazao novinarima: 'Rumsfeld uvijek traži prilike
za izbjegavanje nekih od obveza koje imamo preko Atlantika, no to je
njegov posao. Predsjednik tako želi. Ipak, moramo održati
ravnotežu između izbjegavanja obveza i njihovog izvršavanja.'
Predsjednik Bush trebao bi jasno pokazati dok je u Europi kako
razumije važnost Balkana za naše interese i da Amerika na nastoji
poništiti obećanja koja smo dali. Čineći to, naše će saveznike-
koji već snose većinu troškova i rizika u regiji- obodriti i dati
potrebnu podršku umjerenim snagama na Balkanu.
Konačno, predsjednik bi trebao iskoristiti svoj put da pokaže svoju
ozbiljnost glede pitanja okoliša. Odluka da se izađe iz sporazuma
iz Kyota zaprepastila je mnoge u Europi, no i u Americi. Trošimo
dvaput više energije po glavi stanovnika od Europljana. Amerika je
i dalje daleko najveći izvor štetnih plinova. Ako odbacujemo Kyoto,
imamo obvezu iznijeti alternative koje su ukorijenjene u znanosti i
za koje je moguće da će biti međunarodno prihvaćene. Predsjednik
Bush takve bi zamisli trebao iznijeti- ako ne tijekom svoga
lipanjskog puta, onda nekom drugom prilikom, no uskoro.
Još od početka svoje predsjedničke kampanje, George W. Bush s
pravom je naglašavao važnost snažnih veza i suradnje s našim
saveznicima za američke interese. Kao što to mogu posvjedočiti iz
vlastitog iskustva, te veze zahtijevaju stalnu njegu. Na obje
strane oceana postoje pritisci koji bi nas, ako im se odlučno ne
odupremo, mogli razdijeliti. No jednostavno si ne možemo priuštiti
raspoloženje Amerike da nam Europa nije potrebna- ili raspoloženje
Europe da Amerika njoj nije potrebna. Ne možemo sigurno putovati
kroz 21. stoljeće različitim putovima", piše Madeleine Albright,
državna tajnica od 1997. do 2001. godine.