IT-YU-HR-povijest-zločini-Politika IT-9.IV. CORRIERE- ČUBRILOVIĆEV PRIRUČNIK ZA ČIŠĆENJE PRIMJENJEN NA TALIJANE U ISTRI ITALIJACORRIERE DELLA SERA9. IV. 2001.Fojbe: Četrdeset dana koji ne prestaju"Četrdeset dana koji su uznemirili
Trst, još daleke 1945. godine, nikako ne prestaje. Prije no što se utvrdi koliko su titoisti ubili Talijana, prije i poslije jugoslavenske okupacije grada, i koliko je bilo sveukupno bačenih u 'fojbe' u pokrajini Venezia Giuliji i Istri, potrebno je odgovoriti na jedno pitanje: je li to bilo etničko čišćenje? Je li opravdano koristiti takav izraz, koji se povezuje s Bosnom i Kosovom, kako bi se odredilo ono što se dogodilo na štetu Talijana? Je li bilo unaprijed utvrđene želje da se iskorijeni jedna kultura i jedan narod?Nakon indiskrecija objavljenih prošlih dana u vezi s talijansko-slovenskim povijesnim povjerenstvom, danas će u Rimu jedan skup mirnije pokušati ponuditi tumačenja. No, uvodno izlaganje povjereno profesoru Giampaolu Valdevitu s tršćanskog sveučilišta, svakako će izazvati nove rasprave. 'Nije se radilo o etničkom čišćenju', smatra Valdevit, 'nego prije o nasilju države'. (...) Giampaolo Valdevit izvlači zaključak: 'Egzodus Talijana nije bio rezultat etničkog čišćenja, nego prije odraz dramatične društvene
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
9. IV. 2001.
Fojbe: Četrdeset dana koji ne prestaju
"Četrdeset dana koji su uznemirili Trst, još daleke 1945. godine,
nikako ne prestaje. Prije no što se utvrdi koliko su titoisti ubili
Talijana, prije i poslije jugoslavenske okupacije grada, i koliko
je bilo sveukupno bačenih u 'fojbe' u pokrajini Venezia Giuliji i
Istri, potrebno je odgovoriti na jedno pitanje: je li to bilo
etničko čišćenje? Je li opravdano koristiti takav izraz, koji se
povezuje s Bosnom i Kosovom, kako bi se odredilo ono što se dogodilo
na štetu Talijana? Je li bilo unaprijed utvrđene želje da se
iskorijeni jedna kultura i jedan narod?
Nakon indiskrecija objavljenih prošlih dana u vezi s talijansko-
slovenskim povijesnim povjerenstvom, danas će u Rimu jedan skup
mirnije pokušati ponuditi tumačenja. No, uvodno izlaganje
povjereno profesoru Giampaolu Valdevitu s tršćanskog sveučilišta,
svakako će izazvati nove rasprave. 'Nije se radilo o etničkom
čišćenju', smatra Valdevit, 'nego prije o nasilju države'. (...)
Giampaolo Valdevit izvlači zaključak: 'Egzodus Talijana nije bio
rezultat etničkog čišćenja, nego prije odraz dramatične društvene
promjene: zajednica, koja je još uvijek bila vezana uz
tradicionalne kulturalne i gospodarske uvjete, vidjela je kako u
svakodnevicu prodire suvremenost, koju je predstavljala
komunistička državna vlast. Egzodus se podudario s odbijanjem tog
svijeta'.
No, gotovo kao da naglašava distancu od tih stajališta, i
nepomirljivost strasti, upravo dok se održava rimski skup, izdaje
se jedna 'bijela knjiga' suprotnog predznaka. U njoj se ističe
portret Vase Čubrilovića, bosanskog Srbina, rođenog 1897. u
Bosanskoj Gradiški, koji je još kao maloljetnik bio umiješan u
sarajevski atentat i radi toga, nakon 1918., pretvoren u
nacionalnog junaka monarhističke Jugoslavije.
U priručniku protualbanskog srpskog ekspanzionizma, kojega je on
napisao 1937., našao bi se zastrašujući presedan fojbama. Autorica
'Bijele knjige', Antonietta Vascon danas je predsjednica,
pokrajinskog vijeća Trsta i pokretač odbora 'Tršćanke za slobodu',
no poglavito je bila i sama izbjeglica iz Istre. Prema njenoj tezi,
Čubrilovićev priručnik za etničko čišćenje, zamišljen za Albance
tridesetih godina, bio je korišten nakon 1945. za Talijane Istre i
Dalmacije, kada je Čubrilović postao Titov ministar. A na temelju
istog priručnika, bila bi pokrenuta i protualbanska politika na
Kosovu.
Antonietta Vascon prije svega podsjeća na neka obilježja
Čubrilovićeve ličnosti, i, u glavnim crtama, na njegov izvorni
plan: 'znanstveno' ukloniti albansku etniju koja je živjela u
zemljopisnom trokutu uz granicu Srbije, s bazom između gradova
Debar-Rogozna i Niš. Strategija je sintetizirana u jednom navodu;
'Jedini način za udaljavanje etnički različitih je gruba sila
organizirane državne vlasti. Preostaje samo jedan put, njihova
masovna deportacija. Kada državna vlast intervenira u borbu za
zemlju, može biti uspješna samo grubim djelovanjem'.
Ideolog tog etničkog čišćenja, podsjeća Vascon, okrunio je
političku karijeru kao Titov ministar, i do smrti, 1991., je bio
Miloševićev savjetnik. Među mjerama koje on savjetuje za
rješavanje nepoželjnih manjina stoji: policijski administrativni
progoni, nepriznavanje starih vlasničkih odnosa, smjenjivanje
privatnih i državnih namještenika, 'praktične i djelotvorne' mjere
na sanitarnom planu, progon klera, uništavanje groblja. Sve su te
tehnike, prema Vasconovoj, bile primijenjene , 'na 350.000
autohtonih Talijana Istre, Rijeke, i Dalmacije', koji su svedeni na
jedva 33.000 nakon završetka operacije etničkog čišćenja.
Jedna pojedinost izgleda joj znakovitija od stotinu teorijskih
rasprava: uništenje zidova i velikih ograda kuća. Smisao te
operacije, prema izvornom Čubrilovićevom planu, trebao je biti
zastrašivanje i izazivanje muslimana, koji su poštivali sure iz
Kurana, otkrivanjem njihovih žena pred indiskretnim očima.
Činjenica da je ista operacija ponovljena na štetu Istrana i
Dalmatinaca, s rušenjem zidova vrtova od strane fanatičnih
skupina, pokazala bi mehaničku primjenu te teorije.
U ostatku 'Bijele knjige', Vasconova se obraća slovenskim i
hrvatskim vlastima da ove isprave povijesne krivnje Jugoslavije,
dopuštajući talijanskim optantima povrat njihovih dobara. Mnogi
povjesničari to ipak osporavaju. Po Fulviju Salimbeniju, koji je od
početka sudjelovao u radu talijansko-slovenskog povjerenstva, 'o
planu Čubrilović počelo se govoriti tek 1981., i ne postoje dokazi
da su ga Jugoslaveni koristili, ili čak poznavali, u tragičnom
razdoblju 1943.-1945..' Još jasniji je povjesničar Jože Pirjevec:
'Teza Vasconove je tendenciozna i može nanijeti teške štete
odnosima Rima i Ljubljane'.
I tako, među skupovima, povjerenstvima, knjigama, četrdeset bolnih
dana Trsta riskiraju nikada ne završiti.", piše Dario Fertilio.