US-KRIZA- PB, PD, PS, PN, PL, PP, PT, PR, PG, TO, TR-Obrana-Diplomacija-Špijunaža-Ratovi IHT 4. IV. RAKETNA OBRANA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE4. IV. 2001.Kako izbjeći paradoks raketne obrane"Povratak Donalda
Rumsfelda, čovjeka čiju predanost zamisli raketne obrane nitko ne može dovesti u pitanje, u Pentagon uskoro će nas natjerati da se suočimo s jednim paradoksom. Zapad mora izgraditi sistem raketne obrane kako bi se zaštitio. Pa ipak, izgradnja tog sistema mogla bi izazvati upravo onu opasnost koju Zapad nastoji izbjeći. Zbog čega takav sustav treba biti izgrađen? Globalni prozor kroz koji ćemo biti dostupni svima kome padne na pamet poslati raketu uskoro će biti velik poput čitave Azije, kontinenta na kojem sve vrvi od nuklearnih sila, od Izraela (...), do Iraka, Irana, Pakistana, Indije, Kine i Sjeverne Koreje. Prijetnja Europi je ozbiljna. Njemačka Federalna dojavna služba vjeruje kako će Irak moći početi prijetiti europskim gradovima nuklearnim raketama do 2005. godine. U SAD-u, pak, odbor stručnjaka za obranu koje predvodi Rusmfeld prije nekoliko je godina izvršio reviziju visokopovjerljivih podataka i zaključio kako bi i tako siromašna zemlja kao što je Sjeverna Koreja za pet godina mogla
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
4. IV. 2001.
Kako izbjeći paradoks raketne obrane
"Povratak Donalda Rumsfelda, čovjeka čiju predanost zamisli
raketne obrane nitko ne može dovesti u pitanje, u Pentagon uskoro će
nas natjerati da se suočimo s jednim paradoksom. Zapad mora
izgraditi sistem raketne obrane kako bi se zaštitio. Pa ipak,
izgradnja tog sistema mogla bi izazvati upravo onu opasnost koju
Zapad nastoji izbjeći.
Zbog čega takav sustav treba biti izgrađen? Globalni prozor kroz
koji ćemo biti dostupni svima kome padne na pamet poslati raketu
uskoro će biti velik poput čitave Azije, kontinenta na kojem sve
vrvi od nuklearnih sila, od Izraela (...), do Iraka, Irana,
Pakistana, Indije, Kine i Sjeverne Koreje.
Prijetnja Europi je ozbiljna. Njemačka Federalna dojavna služba
vjeruje kako će Irak moći početi prijetiti europskim gradovima
nuklearnim raketama do 2005. godine. U SAD-u, pak, odbor stručnjaka
za obranu koje predvodi Rusmfeld prije nekoliko je godina izvršio
reviziju visokopovjerljivih podataka i zaključio kako bi i tako
siromašna zemlja kao što je Sjeverna Koreja za pet godina mogla
predstavljati stratešku prijetnju čitavoj Americi.
Općenito gledajući, američki republikanci su bili oni koji su
izveli analizu posljedica života u nestabilnom svijetu u kojem sve
vrvi od oružja. Predsjednik George W. Bush je bio taj koji se
suprotstavio voljnosti liberala da opstanak američkih gradova
ostave na milost i nemilost dobre volje ili razuma čelnika u
Bagdadu, Teheranu i Pjongjangu. Bush očito brine da će američke
obitelji izgubiti 'četvrtu slobodu' Franklina Roosevelta-
oslobođenost straha.
Međutim, američki liberali i europski čelnici bolje razumiju drugu
polovicu paradoksa. Shvaćaju da bi sam proces izgradnje takovog
sistema isprovocirao Moskvu, Peking i druge vlade da razviju nove
načine dopremanja smrtonosnih udaraca u gradove Zapada.
Kao i svi paradoksi, i ovaj se može razriješiti samo dovođenjem u
pitanje naših ključnih pretpostavki. Došlo je vrijeme za radkalnu
promjenu smjera kada je u pitanju naš način razmišljanja glede
obrane. Novi pristup, oslobođen prošlih ideoloških borbi, mogao bi
otvoriti povijesnu priliku za Busha. Mogao bi kombinirati najbolje
zamisli i pristalica i kritičara raketne obrane.
Sve do sada, na raketnu obranu gledalo se kao na antitezu kontroli
oružja, kao na pristup koji će zategnuti američke obrambene
odnošaje s njenim saveznicima, u isto vrijeme prikazujući američku
vojnu opremu opasnijom. Sve to bi se promijenilo, međutim, da Bush
odluči podjelu tehnologije raketne obrane učiniti središnjim
dijelom svoje vanjske politike. Mogao bi navesti neke primjere
nalik ovoj svojoj zamisli koji datiraju od ranije. Predsjednik Bill
Clinton dao je za naslutiti kako bi bio voljan dijeliti obrambenu
tehnologiju s Moskvom. Mnogi konzervativci zaboravljaju da je
predsjednik Reagan otišao još i dalje, jer je bio voljan odbaciti
zastrašivanje uz pažljivo taktiziranje.
Takav bi sporazum mogao ublažiti paranoju Moskve dok ju financijski
pritisci budu prisiljavali da radikalno smanji svoje strateške
raketne snage. Kini bi mogao ponuditi put do sigurnosti i to uz
izbjegavanje opasne i skupe utrke u naoružanju sa SAD-om.
Vjerojatno je da će i Rusija i Kina u početku na takvu ponudu
reagirati prijetnjama i bijesom. Usprkos takovom snažnom
protivljenju, zajedno s već tradicionalnom skepsom naših
saveznika, čelnici SAD-a trebali bi biti ujedinjeni i čvrsti,
koristeći moć strateškog obrambenog koncepta kako bi potaknuli ove
zemlje na pregovaranje.
Ključno pitanje: s vremenom, hoće li istočne sile naposljetku
pristati na pregovore? Bush bi trebao zapamtiti da je sama
prijetnja strateške obrane Sovjetski Savez prisilila da se
pridruži pregovaračkom stolu 1980-tih godina.
I na kraju, neumorna borba za postizavanje sigurnosti vjerojatno će
i druge svjetske sile prisiliti na to da prihvate podjelu obrane.
Oni koji ovo nisu prihvatili uskoro će postati sve manje važni
zaštićenim silama, istovremeno postajući opasni jedni za druge.
Oni koji nam se pridruže uživat će sigurnost jednaku onoj SAD-a i
njenih saveznika.
Sljedeći predsjednik mogao bi proširiti zamisao o strateškoj
obrani van domene raketne obrane, na dijeljenje dojavne službe,
opreme za rano alarmiranje, tehnologiju pogranične obrane i
carinske pretrage, kao i suradnju u antiterorističkim
nastojanjima.
Takva sigurnosna suradnja čovječanstvu bi omogućila da se bavi
promišljanjem ultimativne vizije liberalne diplomacije, globalne
kontrole a možda i eliminacije oružja masovnog uništenja.
Za paradoks raketne obrane postoji samo jedno rješenje. Bush bi
trebao pomiriti zagovornike čvrstih stavova s idealistima,
prisilne poticaje obrambene tehnologije s najvišim idealima
američkog internacionalizma", piše Mark. W. Davis.