HR-MMF-HRVATSKA-Financijsko-poslovne usluge MMF: POHVALE HRVATSKIM VLASTIMA ZA EKONOMSKI PROGRAM MMF: POHVALE HRVATSKIM VLASTIMA ZA EKONOMSKI PROGRAM "Hrvatske vlasti zaslužuju pohvale za svoj trogodišnji ekonomski program", kazao je
u ponedjeljak navečer u Washingtonu prvi zamjenik izvršnog direktora Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) Stanley Fischer, koji je predsjedavao sjednicom Odbora direktora Fonda na kojoj je odobren stand-by aranžman s Hrvatskom. MMF je odobrio sporazum trajanja 14 mjeseci i vrijednosti 200 milijuna specijalnih prava vučenja (SDR) pri čemu 40 milijuna SDR, što je protuvrijednost od oko 51 milijun dolara, Hrvatska može povući odmah. "S obzirom na dovoljne pričuve, dobar pristup tržištima kapitala i pozitivnim izgledima vanjske bilance, vlasti (u Hrvatskoj) ne namjeravaju koristiti sredstva i aranžman smatraju predostrožnim", stoji u priopćenju MMF-a objavljenom u ponedjeljak navečer. "Hrvatske vlasti zaslužuju pohvale za svoj trogodišnji ekonomski program kojim nastoje ostvariti održivo visoke stope gospodarskog rasta uz stabilne cijene i vanjsku likvidnost, kroz fiskalne prilagodbe, disciplinu plaća i strukturne reforme u kontekstu nastavka stabilnosti tečaja", rekao je Fischer. Smanjivanje proračunske potrošnje i poreza, obuzdavanje plaća,
MMF: POHVALE HRVATSKIM VLASTIMA ZA EKONOMSKI PROGRAM
"Hrvatske vlasti zaslužuju pohvale za svoj trogodišnji ekonomski
program", kazao je u ponedjeljak navečer u Washingtonu prvi
zamjenik izvršnog direktora Međunarodnog monetarnog fonda (MMF)
Stanley Fischer, koji je predsjedavao sjednicom Odbora direktora
Fonda na kojoj je odobren stand-by aranžman s Hrvatskom.
MMF je odobrio sporazum trajanja 14 mjeseci i vrijednosti 200
milijuna specijalnih prava vučenja (SDR) pri čemu 40 milijuna SDR,
što je protuvrijednost od oko 51 milijun dolara, Hrvatska može
povući odmah.
"S obzirom na dovoljne pričuve, dobar pristup tržištima kapitala i
pozitivnim izgledima vanjske bilance, vlasti (u Hrvatskoj) ne
namjeravaju koristiti sredstva i aranžman smatraju
predostrožnim", stoji u priopćenju MMF-a objavljenom u ponedjeljak
navečer.
"Hrvatske vlasti zaslužuju pohvale za svoj trogodišnji ekonomski
program kojim nastoje ostvariti održivo visoke stope gospodarskog
rasta uz stabilne cijene i vanjsku likvidnost, kroz fiskalne
prilagodbe, disciplinu plaća i strukturne reforme u kontekstu
nastavka stabilnosti tečaja", rekao je Fischer.
Smanjivanje proračunske potrošnje i poreza, obuzdavanje plaća,
liberalizaciju, restrukturiranje i privatizaciju Fischer smatra
ključem povećanja proizvodnje.
"Program je ambiciozan ali i neophodon za hrvatsku ekonomsku
stabilnost i razvoj (...) a njegova uspješna provedba zahtjeva
čvrstoću i odlučnost vlasti, kao i potporu parlamenta i javnosti",
smatra Fischer.
On poziva hrvatsku vladu da odredi razine plaća državnih službenika
i namještenika, prihvati i počne provoditi programe smanjenja
broja zaposlenih na teret proračuna. Istodobno se moraju nadzirati
mirovinski i socijalni fondovi dok se, u suradnji sa Svjetskom
bankom ne pripreme njihove korjenite reforme.
"Ako bi se unatoč svim naporima pojavili problemi u fiskalnoj
sferi, vlasti ne bi trebale oklijevati poduzeti mjere predviđene
njihovim programom", kaže Fischer.
On smatra da je monetarni program HNB prikladan i osigurava
stabilnost tečaja, ali dodaje da se HNB "ne bi trebala odupirati
iznenadnim većim ili trajnijim pritiscima tržišta valuta".
Činjenica da se proračun za ovu godinu znatno oslanja na prihode od
privatizacije navodi Fischera na zaključak da vlasti moraju "odmah
i odlučno" poduzimati najavljene korake.
MMF O EKONOMSKOM PROGRAMU HRVATSKE VLADE
U sjedištu MMF-a u Washingtonu u ponedjeljak navečer je zajedno s
priopćenjem o stand-by aranžmanu s Hrvatskom, objavljen dodatak
koji ukratko govori o ekonomskom programu hrvatske vlade,
fiskalnoj i monetarnoj politici te strukturnim promjenama. Taj
dokument objavljujemo u cijelosti (neslužbeni prijevod s
engleskog).
Sažetak programa
Hrvatsko gospodarstvo izvuklo se iz recesije koja je vladala
1998./99. a i bankarstvo se oporavilo od nedavne krize. Potrošnja
je u 2000. godini porasla nošena znatnim povećanjem plaća,
odobrenim 1999. godine, prestankom političkih neizvjesnosti i
monetarnim olakšicama, dok je izvoz uživao rezultate oporavka u
Europi, prethodnih deprecijacija i uspješne turističke sezone.
Stvarni rast BDP-a u 2001. vjerojatno će dostići 4 posto prema
procjenjenih 3,5 posto u 2000. Međutim, ovo umjereno povećanje još
uvijek je nedovoljno da ublaži nezaposlenost jer su planirana
otpuštanja u javnom sektoru. Iako su kamate u 2000. godini
povećane, prognoze inflacije su umjerene s maloprodajnim cijenama
većim oko 4,5 posto u odnosu na 7,4 posto povećanja u 2000. godini,
kao rezultat ograničenja plaća, stabilnosti tečaja i umjerenih
cijena nafte.
Vlasti su odlučne smanjiti brojnost administracije i financijsku
neravnotežu države uz očuvanje stabilnosti cijena zahvaljujući
stabilnom tečaju. Nova vlada je dobro počela u 2000. godini
smanjujući državnu potrošnju, porezni pritisak i fiskalnu
neravnotežu. Sa sadašnjim fiskalnim prilagodbama HNB je olakšala
monetarne uvjete. Prema okvirnom fiskalnom programu za 2001.-2003.
namjera je smanjiti konsolidiranu potrošnju središnjih vlasti sa
46,2 posto BDP-a na 37,6 posto a fiskalni deficit sa 6,5 posto na 1,3
posto BDP-a.
Program za 2001. temelji se na daljim fiskalnim prilagodbama,
ograničenju plaća i strukturnim reformama. Zamišljeno je osigurati
željenu stabilnost kune unutar prihvaćenog režima kontrolirano
plivajućeg tečaja. HNB se neće odupirati trajnim ili velikim
pritiscima valutnog tržišta niti će trpjeti ugrožavanje
postavljenih ciljeva za tromjesečne devizne pričuve.
Fiskalna politika u 2001. godini smjera smanjiti konsolidirani
deficit središnje vlasti na 5,3 posto BDP-a u odnosu na očekivanih
6,5 posto u 2000. godini, uz stvarno smanjenje na 4,3 posto zbog
smanjenja poreza i sudski određenih povećanih mirovinskih
izdataka. Potrebne uštetde ostvarit će se uglavnom samnjenjem
plaća, kupovine roba i usluga, investicija i socijalnih transfera.
Očekuje se da će deficit mahom biti pokriven privatizacijom bez
zaduživanja kod domaćih banaka. Program sadrži mjere kojima bi se
odgovorilo na otezanje u primjeni politike plaća i na druge
fiskalne propuste, kao i dio pričuve zbog kašnjenja u
privatizaciji. Ograničenje plaća postiglo bi se smanjenjem
izdataka za plaće u državnom sektoru, zamrzavanjem plaća u javnim
poduzećima i socijalnim dogovorom koji bi ograničio rast plaća u
drugim dijelovima gospodarstva ispod povećanja proizvodnosti.
Monetarna politika HNB za 2001. godinu temelji se na stabilnom
tečaju i teži zaustaviti inflaciju na 4,5 posto u maloprodajnim
cijenama do kraja godine. HNB očekuje da će 2001. godine, iako
usporeno, rasti zahtjevi za novcem u opticaju (BROAD MONEY),
odražavajući brži rast gospodarskih aktivnosti i jačanje
povjerenja u bankovni sustav, osobito nakon što su plaćeni
osigurani depoziti neuspješnih banaka potkraj 2000. godine. HNB će
dio povećanih zahtjeva za novcem iz pričuve (BASE MONEY)
iskoristiti tijekom turističke sezone kako bi povećala devizne
pričuve i održala njihovu bruto razinu na oko 4,25 mjeseci uvoza.
U međuvremenu su banke koje su preživjele krizu 1998./99. godine
privukle nove pologe i učvrstile svoj temeljni kapital,
odražavajući povećano povjerenje u bankovni sustav. Iako banke
sada imaju dugororočne tečajne pozicije, devizni krediti
potencijalno nepouzdanim (UNHEDGED) zajmoprimcima mogli bi nositi
znatan neizravni rizik za tečajeve. Očekuje se nastavak
koncentracija vlasništva (u bankarstvu) uz jačanje zakonodavnog
okvira i nadzora.
Strukturne reforme imaju za cilj gospodarsku liberalizaciju,
restrukturiranje i privatizaciju. Vlasti namjeravaju poboljšati
financiranje mirovinskih i zdravstvenih fondova i konkurentnost
gospodarstva kako bi privukli strane investitore, izravno kroz
privatizaciju i neizravno kroz privlačnije institucionalne i
zakonske uvjete. Ove mjere smatraju neophodnima kako bi se
ostvarili razvojni i ciljevi zapošljavanja. Za sadašnji program su
važne mjere jačanja mirovinskih i zdravstvenih fondova, očuvanje
povjerenja u bankovni sustav, povećanje fleksibilnosti tržišta
rada i povećanje učinkovitosti poduzeća.