SI-HR-Slovenija/Hrvatska/komentari/"Delo" SLOV. DELO 19. III. - DRNOVŠEKOVA RUKAVICA RAČANU DELO-GORAZD BOHTE SLOVENIJADELO19. III. 2001.Drnovšekova rukavica Račanu"Slovenski premijer Janez Drnovšek za otvorena pitanja sa susjednom
Hrvatskom najavljuje međunarodnu arbitražu ako pregovori u idućih nekoliko mjeseci ne donesu konkretne rezultate. Predsjedniku vlade očito je dosadio dugotrajni pat-položaj i želi sporove ili uistinu prenijeti na strane arbitre ili pak 'arbitražnom prijetnjom' dati nov zamah pregovorima. Drnovšekov tajming za novu akceleraciju u rješavanju slovensko-hrvatskih sporova je dobar. Otvorena su pitanja naime zadnjih godina stalno nekako bila gurnuta u stranu budući da je jedna ili druga država bila u predizbornom razdoblju jedne ili druge vrste. A ako ove i iduće godine ne bude nikakvog proboja, onda bi se takav ciklus u cijelosti mogao ponoviti. Stručnjaci, npr. dr. Bojko Bučar, upozoravaju doduše da je deset godina za rješenje granice i druga teška pitanja vrlo kratko razdoblje i da su brža rješenja većinom posljedica rata odnosno odnosa pobjednik-poraženi. To je istina, ali je istina i to da Slovenija i Hrvatska zbog Europske unije imaju vrlo ozbiljan dodatni motiv da te stvari ipak što brže
SLOVENIJA
DELO
19. III. 2001.
Drnovšekova rukavica Račanu
"Slovenski premijer Janez Drnovšek za otvorena pitanja sa
susjednom Hrvatskom najavljuje međunarodnu arbitražu ako
pregovori u idućih nekoliko mjeseci ne donesu konkretne rezultate.
Predsjedniku vlade očito je dosadio dugotrajni pat-položaj i želi
sporove ili uistinu prenijeti na strane arbitre ili pak
'arbitražnom prijetnjom' dati nov zamah pregovorima.
Drnovšekov tajming za novu akceleraciju u rješavanju slovensko-
hrvatskih sporova je dobar. Otvorena su pitanja naime zadnjih
godina stalno nekako bila gurnuta u stranu budući da je jedna ili
druga država bila u predizbornom razdoblju jedne ili druge vrste. A
ako ove i iduće godine ne bude nikakvog proboja, onda bi se takav
ciklus u cijelosti mogao ponoviti. Stručnjaci, npr. dr. Bojko
Bučar, upozoravaju doduše da je deset godina za rješenje granice i
druga teška pitanja vrlo kratko razdoblje i da su brža rješenja
većinom posljedica rata odnosno odnosa pobjednik-poraženi. To je
istina, ali je istina i to da Slovenija i Hrvatska zbog Europske
unije imaju vrlo ozbiljan dodatni motiv da te stvari ipak što brže
reguliraju ako se može.
Najveći problem u spornim pitanjima koja su inače sama po sebi
komplicirana jest u velikoj političkoj odgovornosti koja bi
pratila svako kompromisno rješenje. Drukčija rješenja zapravo nisu
ni moguća. Pa tko bi na ovoj ili onoj strani želio, po mogućnosti
cijelog života, slušati kritike o nacionalnom izdajstvu i
rasprodaji svetog domaćeg tla (ili mora). S tog su vidika
međunarodni instrumenti za rješavanje sporova dobrodošli budući da
skidaju dio tog tereta s pleća političara. To je jedan od razloga
zbog kojih se države u sporu često odlučuju za medijaciju odnosno
posredovanje treće strane koja sadrži i njezine vlastite
prijedloge za rješenje spora. Dobra strana medijacije za države u
sporu jest u tome da ih ona ničim ne obvezuje. Slaba je strana tog
odlika međunarodnog posredništva u tome da često ne dovede do
rješenja, posebice kad je riječ o sporu kompliciranom s aspekta
međunarodnog prava i sporu s velikim političkim ulozima.
Slovenija i Hrvatska već su koristile medijaciju u vezi sa sporom
oko morske granice. S tihom privolom američke vlade za medijatora
su angažirale nekadašnjeg američkog ministra obrane Williama
Perryja. Perry, koji se smatra velikim prijateljem obiju država, je
posjetio teren, razgovarao je s obje strane i relativno brzo
zaključio da se radi o teškom, sadržajno zahtjevnom međunarodnom
sporu koji je uz to još i do krajnosti ispolitiziran. Ukratko, riječ
je o vrućem krumpiru kojega je najbolje pustiti na miru. Morska
granica vjerojatno uistinu predstavlja najteži orah, kako u
pogledu međunarodnog prava, tako s aspekta politike, ali
komplicirana su i ostala pitanja.
Međunarodna arbitraža - koja se kao oblik izlaza na slučaj krajnje
nevolje ili latentne prijetnje u vezi sa slovensko-hrvatskim
sporovima spominje već neko vrijeme - bitno se razlikuje od
medijacije. Arbitraža za rješenje nekog problema upotrijebi i
interpretira pravo, a i vezana je na pravni okvir i njegova
ograničenja. Arbitražno rješenje znači naime aplikaciju prava na
konkretan slučaj. Uz to, arbitražna presuda je obvezatna i mora se
izvršiti. Sve drugo je otvoreno - države u sporu same izabiru
arbitre, uz to arbitraža može biti ad hoc (dvije države zaključe
ugovor) ili pak institucionalizirana (dvije se države obrate na
stalni arbitražni organ).
Budući da je arbitražna odluka vezana na pravo, ona ne može biti
predmetom političkih pregovora. Kad se države u sporu odluče za
arbitražu, onda to za njih na određeni način znači i smanjivanje
manevarskog prostora u pregovorima, osobito zbog toga jer presudu
treba izvršiti. Zbog tih ograničenja, kad političari govore o
arbitraži to ne znači da misle sasvim ozbiljno. S druge strane, kad
se odluče za arbitražu, to uvijek znači da su se pregovori iscrpili
i da su u slijepoj ulici. Za dvije mlade države koje kucaju na vrata
Europske unije bilo bi svakako bolje kad bi svoje sporove, koji
imaju izvorište iz vremena suživota u nekadašnjoj zajedničkoj
državi, uspjele riješiti same, pregovorima. S druge je pak strane i
arbitraža vjerojatno bolja od stanja u kojemu neriješeni sporovi i
dalje truju dvostrane odnose i otežavaju uključivanje u EU.
Očigledno je da je tako počeo razmišljati i Drnovšek, a on je inače
dugo bio naklonjen ideji da se rješenje sporova s Hrvatskom odgodi
ako se već oni ne mogu riješiti na brz i relativno bezbolan način.
Hrvatskom premijeru Ivici Račanu arbitražno rješavanje sporova sa
Slovenijom nije previše blisko. On bi mnogo radije bio za to da se do
rješenja dođe bilateralnim pregovorima. No, drugo je pitanje da li
on uistinu misli kako je to realno ili u tome vidi prvenstveno
sredstvo za pritisak na Sloveniju. Jer, Slovenija je bliže
učlanjenju u EU, pa je zato - barem u tom pogledu - ranjivija. Račan
i predsjednik hrvatske države Mesić nisu idealni sugovornici za
Sloveniju kad je riječ o rješavanju najtežih pitanja. Domaći im
desničarsko-nacionalistički krugovi i bez Slovenije spočitavaju
sve moguće, od svjedočenja pred haaškim tribunalom (Mesić), do
neokomunističkog ljevičarskog internacionalizma (Račan). Po svoj
su se prilici i zato do sada u svom odnosu prema Sloveniji pokazali
kao vrlo čvrsti pregovarači.
Međunarodna arbitraža ima još jednu osobinu. Ako jedna strana naime
nudi arbitražu, a druga ju ustrajno odbija, onda je potonja strana u
neugodnoj situaciji jer time prešutno gotovo priznaje da u sporu ne
raspolaže najboljim pravnim argumentima. A sve je do nedavno upravo
hrvatska strana bila ona koja je opetovano spominjala arbitražu. To
je dodatan razlog zbog kojega će Zagreb vrlo teško ignorirati
bačenu rukavicu Drnovšeka," zaključuje Gorazd Bohte.