HR-Luka-Vukovar-Gospodarstvo/poslovanje/financije RJEŠENJEM PROBLEMA MOSTOVA NA DUNAVU VUKOVARSKA ĆE LUKA DOBITI NA ZAMAHU Piše: Željko DraženovićVUKOVAR, 21. siječnja (Hina)- U vukovarskoj luci prošle je godine trima dizalicama
prekrcano 120.000 tona robe, a prije Domovinskog rata, kada je ona, nakon riječke, bila najveća hrvatska luka, prekrcavano je milijun i pol tona na godinu.
Piše: Željko Draženović
VUKOVAR, 21. siječnja (Hina)- U vukovarskoj luci prošle je godine
trima dizalicama prekrcano 120.000 tona robe, a prije Domovinskog
rata, kada je ona, nakon riječke, bila najveća hrvatska luka,
prekrcavano je milijun i pol tona na godinu.#L#
Direktor Luke "Vukovar" Tomislav Latinac ističe da na poslovanje
Luke utječe nemogućnost normalne plovidbu Dunavom koju otežavaju
srušeni mostovi kod Novog Sada, a još je veći problem pontonski
most, izgrađen također kod Novog Sada, čije podizanje, da bi
brodovi prošli, Srbi skupo naplaćaju, tako da se brodarima ne
isplati prijevoz tim dijelom Dunava. Zbog toga najviše trpe luke u
Rumunjskoj, Ukrajini, Bugarskoj i dijelu Rusije koje su ostale
potpuno odsječene od ostalih dunavskih luka i u situaciji su da im
riječno brodarstvo ovisi o "raspoloženju" Beograda, kaže Latinac.
"Kada se riješi problem tih mostova, vukovarska luka dobila bi na
zamahu, te bi se stvorile mogućnosti za veće pretovare", navodi
Latinac. U konačnici želje lučke uprave idu za ostvarenjem od 1,5 do
2 milijuna tona pretovara godišnje. Da bi se dosegnuo taj cilj, osim
do sada uloženih 10 milijuna njemačkih maraka u razvoj luke, trebat
će uložiti još znatan novac. Kako su sva dosadašnja poslijeratna
ulaganja bila iz državnog proračuna, u Luci pretpostavljaju da će
država ta ulaganja kod privatizacije htjeti pretvoriti u vlasnički
udio.
Sedamdesetih i osamdesetih godina glavni su pretvarni teret bile
rudače, boksit i ugljen za BiH, kamo i danas odlazi oko 60 posto
robe. "Sada su to doduše neke druge vrste robe, ali BiH ostaje vrlo
važno područje za nas", kaže direktor Luke. Dodao je kako
poslovanje Luke stoga uvelike ovisi i o strategiji gospodarskog
razvoja BiH, a ne samo Hrvatske. "Pomno pratimo što se događa i
kojim bi razvojnim smjerom mogla poći BiH kako bismo znali tomu
prilagoditi i naše planove", navodi Latinac.
"Luci tek slijedi privatizacija, a kako će se ona provesti još je
rano za reći. Dio vlasništva nad Lukom država će dobiti svakako,
pitanje je samo u kakvom omjeru", kaže direktor Luke dodajući da je
planovima razvoja predviđeno njezino širenje prema industrijskoj
zoni u Borovu Naselju.
"Naši planovi bili su da se Luka proširi na prostor iza ceste Borovo
Naselje-centar grada, ali nam je planove pokvario kanal Dunav-Sava
koji bi trebao prolaziti tim područjem", kaže Latinac.
Po njegovu mišljenju, Luka a i sam Vukovar, vjerojatno će imati više
štete nego koristi od tog kanala kada i ako bude prokopan. Naime,
prokopavanjem kanala Dunav-Sava put od Beograda do Bosanskog Šamca
skratio bi se za 85 kilometara. Sva robu koja se sada pretovara u
vukovarskoj luci i prevozi kamionima ili vlakovima do Bosanskog
Šamca izravno bi se ubuduće prevozila kanalom čime bi luka izgubila
dio tereta.
"Po svemu sudeći najviše koristi od kanala imala bi SRJ kojoj bi on
bio najkraća veza s Republikom Srpskom. Za Hrvatsku, osim što će je
presjeći na dva dijela, kanal nema prometno značenje a, po mom
mišljenju, krivo je određena i lokacija kanala na čijoj se trasi
sada nalaze i naša skladišta koja je zbog toga nemoguće obnoviti",
navodi Latinac i dodaje kako će se, bez obzira na kanal, vukovarska
Luka i dalje razvijati s ciljem da postane što konkurentnijom lukom
na Dunavu.
To podrazumijeva nabavu još najmanje dviju dizalica te završetak
uređenja vertikalne obale čime bi se uvelike olakšalo rukovanje
teretom. Kada se regulira normalna plovidba Dunavom, a preduvjet je
uklanjanje mostova srušenih u NATO-ovim napadima na SRJ, trebalo bi
nakon dugog niza godina ponovno zaživjeti brodarstvo na Dunavu.
Samim tim, nada se Latinac, i Vukovar bi vratio izgubljenu
prepoznatljivost lučkog grada i pristaništa, ne samo za brodove s
teretom, već i za putničke krstarice čije bi doplovljavanje mnoge
Vukovarce podsjetilo na predratno razdoblje.
(Hina) draž dd