SI-HR-KOMENTARI-Politika slo 21.XII.-delo- slovenija bi pomicala granice? SLOVENIJADELO21. XII. 2002.Povijesni dug Hrvatske je velik"Nastojanja za uređenje granice s Hrvatskom nisu izišla prema očekivanjima, zato je možda vrijeme za
promišljanje o slovenskim pregovaračkim ishodištima. Slovenska pregovaračka ambicija bila je ponajprije morska, tražili smo očuvanje cjelovitosti Piranskoga zaljeva i očuvanje teritorijalnoga pristupa otvorenom moru. Da bismo to postigli, bili smo spremni odreći se produbljenih istraživanja o pravednosti i opravdanosti kopnene granice koja za sobom, naravno, povlači i morsku.Po sporazumu Drnovšek - Račan Slovenija bi očuvala veći dio Piranskoga zaljeva a Hrvatska bi pristala na 'morski dimnjak', prilično unikatno rješenje koje bi Sloveniji omogućilo očuvanje teritorijalnog pristupa otvorenom moru. Prijeporni teritorij na kopnu pripao bi Hrvatskoj. Slovenija je sporazum prihvatila. A Hrvatska ga je odbila s geslom 'ne damo ni litre hrvatskoga mora'. Budući da sporazum više nije aktualan i da se problematika neće moći brzo riješiti, Slovenija vjerojatno neće moći izbjeći temeljitu analizu povijesnih činjenica granice s Hrvatskom.
SLOVENIJA
DELO
21. XII. 2002.
Povijesni dug Hrvatske je velik
"Nastojanja za uređenje granice s Hrvatskom nisu izišla prema
očekivanjima, zato je možda vrijeme za promišljanje o slovenskim
pregovaračkim ishodištima. Slovenska pregovaračka ambicija bila
je ponajprije morska, tražili smo očuvanje cjelovitosti Piranskoga
zaljeva i očuvanje teritorijalnoga pristupa otvorenom moru. Da
bismo to postigli, bili smo spremni odreći se produbljenih
istraživanja o pravednosti i opravdanosti kopnene granice koja za
sobom, naravno, povlači i morsku.
Po sporazumu Drnovšek - Račan Slovenija bi očuvala veći dio
Piranskoga zaljeva a Hrvatska bi pristala na 'morski dimnjak',
prilično unikatno rješenje koje bi Sloveniji omogućilo očuvanje
teritorijalnog pristupa otvorenom moru. Prijeporni teritorij na
kopnu pripao bi Hrvatskoj. Slovenija je sporazum prihvatila. A
Hrvatska ga je odbila s geslom 'ne damo ni litre hrvatskoga mora'.
Budući da sporazum više nije aktualan i da se problematika neće moći
brzo riješiti, Slovenija vjerojatno neće moći izbjeći temeljitu
analizu povijesnih činjenica granice s Hrvatskom.
Još u prošlosti germanski i romanski narodi nisu pravili razliku
između južnoslavenskih naroda i često su ih trpali u isti koš.
Germanski je interes bio prodor na jug, romanski pak prodor na
istok, a cijenu tih ambicija platili smo mi Slovenci smanjenjem
našeg narodnog područja. Te su činjenice jasno usidrene u
slovenskoj narodnoj svijesti i u školskim udžbenicima. Sličan je
odnos bio u XX. stoljeću kad Sloveniji nisu bile naklonjene
međunarodne okolnosti. Velike su sile naime poslije propasti
eksperimenta STO ukratko zamijenile više desetaka tisuća Talijana
koji su ostali u SFRJ za približno isti broj Slovenaca koji su
ostali u Italiji. Drukčije rečeno, Slovenija je ostala bez dijela
svojega narodnoga teritorija zato da se Hrvatska može proširiti.
Neki Talijani (optanti) iselili su iz Istre a jugoslavenska je
vlast tamo naseljavala ne samo Hrvate, nego i doseljenike s juga
SFRJ. Time je izmijenila demografsku strukturu regije, ne samo na
račun Talijana, nego i na račun Slovenaca. Slovenski se narodni
prostor tako nije suzio samo na sjeveru i na zapadu nego i na jugu.
Razumljivo je da se to zbog ideologijskih i drugih temelja na koje
se oslanjala pokojna SFRJ, nikad nije stavljalo na velika zvona.
Posljedično o Celovcu, Beljaku, Trstu i Gorici znamo sve, o rijeci
Mirni (i potencijalnoj granici na njoj) prilično malo, osim
paušalnih teritorijalnih zahtjeva slovenskih nacionalista i
neprovjerenih glasina da su poslijeratni slovenski komunisti ili
'prodali' teritorij između rijeka Mirne i Dragonje ili nehotice
pobrkali rijeke.
Slovenska je država (kao i hrvatska) nastala zbog spleta
međunarodnih okolnosti pri čemu je već u nastanku bila ograničena
ne samo međunarodnim pritiscima nego i vlastitim dokumentima. Oni
su tada više bili usmjereni na samoočuvanje i na međunarodno
priznanje a manje na jamčenje pravedne južne granice. Međunarodna
je zajednica sa zgražanjem promatrala krvav raspad SFRJ a bivše je
jugoslavenske republike bila spremna priznati kao neovisne države
samo pod uvjetom da se ne mijenjaju dotadašnje međurepubličke
granice. Zato je ipak posve razumljivo, ali gledano s današnjim
naočalama, možda je ipak šteta da Slovenija u pregovorima s
Hrvatskom nikada nije otvorila pitanja statusa Savudrije. To
naselje je naime povijesno uvijek pripadalo piranskoj katastarskoj
općini a u njemu do razdoblja poslije Drugog svjetskog rata nije
živjelo puno Hrvata, nego ponajprije Slovenci i Talijani.
Hrvatsko pregovaračko ishodište stoga je bilo poštivanje za njih
povoljnijeg tijeka rijeke Dragonje i crte po sredini u Piranskom
zaljevu, što je uz poštivanje svih okolnosti ultramaksimalistični
zahtjev. Slovenija je odgovorila zahtjevom za cijeli Piranski
zaljev a pitanja južne obale toga zaljeva nije načela iako je jasno
da nije moguće jednom nogom stajati na kopnu a drugom u moru i
istodobno biti u dvije različite države. Slovensko je pregovaračko
ishodište zbog toga na moru izgledalo možda čak agresivno i
maksimalistično, ali samo zato što je na kopnu bilo izrazito
defenzivno i minimalistično. Tada se takvo ponašanje vjerojatno
činilo jedino smisleno ili čak jedino moguće, iako se s današnjega
zornoga kuta već može ocijeniti da se Slovenija prebrzo i previše
jeftino odrekla mogućnosti ostvarenja suverenosti nad južnom
obalom Piranskoga zaljeva i Savudrijom.
Budući da je Hrvatska odbila sporazum Drnovšek - Račan, Slovenija
ima mogućnost popravnog ispita odnosno određivanja novih
pregovaračkih ishodišta za granicu s Hrvatskom. To je u
mjerodavnosti državnoga zbora koji će najpametnije napraviti ako
si uzme vremena i prikupi mišljenja svih relevantnih stručnjaka.
Nikako naime ne stoji teza da se Sloveniji žuri s rješenjem granica
s Hrvatskom. Tezu je prije više godina lansirala hrvatska
diplomacija a nasjeli su joj naivni i prestrašeni slovenski
diplomati i političari koji su se prestrašili zbog članstva u EU-u i
NATO-u. S Hrvatskom se Slovenija jedanput već opekla kad je željela
graničnu problematiku riješiti na brzinu, tako da sada nema ni
jednog jedinog razloga za žurbu i da o bilo čemu iznova pregovara
bez brižljive provjere svih činjenica.
To je potrebno utoliko više što u Sloveniji nema konsenzusa gdje bi
granica s Hrvatskom uopće trebala biti. U Hrvatskoj svi znaju da su
'jedine pravedne granice' na Dragonji i ekvidistanca u Piranskom
zaljevu. U Sloveniji pak jedni govore o Rijeci, drugi o Mirni, treći
o Savudriji, četvrti o četiri zaselka na Dragonji, peti samo o moru.
Pri tomu je one koji traže granicu drugdje a ne na Dragonji,
establišment marginalizirao zbog straha od potkopavanja
dokumenata osamostaljenja. No poslije hrvatskog uklanjanja parafa
s već sklopljenog sporazuma, Slovenija ima puno pravo uzeti si
vremena i cijelu problematiku povijesno i stručno rasvijetliti.
Puno je slučajeva da susjedne države desetljećima ne mogu riješiti
granične prijepore. Mnoge među njima unatoč tomu očuvaju dobre
bilateralne odnose. U odnosima između Slovenije i Hrvatske poslije
1991. bilo je ponešto nestrpljivosti a i ponešto ljutnje da
graničnu problematiku treba žurno riješiti. Sada bi bilo pametno
stati na kočnicu a državni bi zbor poslije pribavljanja svih
relevantnih mišljenja trebao odlučiti hoće li ustrajati na starim
pregovaračkim ishodištima ili će prihvatiti nova.
Ishod takve provjere položaja teško je predvidjeti, osim da Hrvati
vjerojatno više nikada neće dobiti za njih tako povoljan sporazum
kakav je bio sporazum Drnovšek - Račan. Za tako nešto je povijesni
dug Hrvatske koja je profitirala trgovanjem velikih sila, prema
Sloveniji koja je tim trgovanjem izgubila, jednostavno prevelik",
drži Gorazd Bohte.