US-SP-GB-FR-vjere-Vjerske zajednice-Terorizam-Ratovi VOA 24. XI. vjerska raznolikost važna za američku demokraciju GLAS AMERIKE - VOA24. XI. 2002.Vjerska raznolikost - tajna vitalnosti američkog društva. Prilog Eda Warnera.Sjedinjene
se Države temelje na vjerskom pluralizmu što je ključna odlika uspješnih i vitalnih društava - smatra jedan od vodećih američkih teologa, Os Guiness. Gospodin Guiness i dva istaknuta američka islamista raspravljaju o problemima vjerskog pluralizma u Sjedinjenim Državama.Gospodin Guiness znanstvenik je pri Trinity Forumu pokraj Washingtona. U nedavnom govoru pred Kongresnim institutom rekao je da su Amerikanci čestu u krivu kada razmišljaju o tome što je najviše pridonijelo demokraciji u njihovoj zemlji. Po njemu za uspjeh nisu zaslužni samo ekonomski i politički čimbenici. = Prošle godine u Washingtonu čuo sam jednog od vaših briljantnih političkih stručnjaka kako kaže da je 'sudbina Amerike da i dalje bude najbogatija, najslobodnija, najmoćnija država na Zemlji i da to zauvijek ostane'. Ne čudi da se na ove riječi prolomio buran pljesak među publikom! No kada sam bio dječak čuo sam Britance da tako govore. A govorili su tako i Francuzi i Španjolci, i Rimljani i Grci. Niti jedan uspjeh nije vječan.
GLAS AMERIKE - VOA
24. XI. 2002.
Vjerska raznolikost - tajna vitalnosti američkog društva. Prilog
Eda Warnera.
Sjedinjene se Države temelje na vjerskom pluralizmu što je ključna
odlika uspješnih i vitalnih društava - smatra jedan od vodećih
američkih teologa, Os Guiness. Gospodin Guiness i dva istaknuta
američka islamista raspravljaju o problemima vjerskog pluralizma u
Sjedinjenim Državama.
Gospodin Guiness znanstvenik je pri Trinity Forumu pokraj
Washingtona. U nedavnom govoru pred Kongresnim institutom rekao je
da su Amerikanci čestu u krivu kada razmišljaju o tome što je
najviše pridonijelo demokraciji u njihovoj zemlji. Po njemu za
uspjeh nisu zaslužni samo ekonomski i politički čimbenici.
= Prošle godine u Washingtonu čuo sam jednog od vaših briljantnih
političkih stručnjaka kako kaže da je 'sudbina Amerike da i dalje
bude najbogatija, najslobodnija, najmoćnija država na Zemlji i da
to zauvijek ostane'. Ne čudi da se na ove riječi prolomio buran
pljesak među publikom! No kada sam bio dječak čuo sam Britance da
tako govore. A govorili su tako i Francuzi i Španjolci, i Rimljani i
Grci. Niti jedan uspjeh nije vječan.
Što je onda to što može održati neko društvo tijekom dužeg
razdoblja? Po gospodinu Guinessu, to je vjera, no ona vjera koja je
spremna tolerirati i druge vjere. Gospodin Guiness drži da tu leži
tajna američkog uspjeha.
Od samog svog osnutka zemlja je favorizirala vjerski pluralizam,
kao što je to otkrio jedan poznati francuski filozof.
= Voltaire je došao u ovu zemlju i rekao da u Francuskoj imaju jednu
vjeru i bezbroj mesnih umaka. U Americi imaju samo jedan umak za
meso i bezbroj vjera. Mnogi stranci su primijetili nevjerojatnu
povezanost vjerske raznolikosti i američke vitalnosti - objašnjava
gospodin Guiness.
Gospodin Guiness upozorava da pretjerani naglasak na gospodarstvo
previđa vezu između vjerskog pluralizma i vitalnosti:
= Amerikanci sad cijelu stvar analiziraju od utemeljenja slobodnog
tržišta. Uklanjanje monopola. Stvaranjem istih uvjeta za sve,
dobili smo nevjerojatno snažnu poduzetničku energiju No, ona nije
potekla od tržišnog kapitalizma. Došla je od odvojenosti države od
crkve.
Međutim to odvajanje ne znači napuštanje vjere. Vjera vodi
Amerikance mnogo više nego li druge narode. Ona je integralni dio
njihova života. Ne žele je ukloniti iz javne domene, iz društvenog i
političkog života, kako to neki svjetovnjaci traže. Spremni su da
se njihova vjera natječe s drugima za naklonost vjernika. Što više
konkurencije, to bolje. Neka ljudi sami odluče u što će
vjerovati...
Priča o Americi, priča je o pluralizmu, drži gospodin Guiness.
Navodi kao primjer jedno školsko područje u Kaliforniji gdje oko 90
različitih religija mirno koegzistira. Usporedimo to sa stanjem u
mnogim drugim zemljama, konkretno na Srednjem istoku, gdje je jedna
vjera dominantna i druge su isključene. Je li to možda razlog što
nekim islamskim zemljama nedostaje vitalnosti - pita Os Guiness.
Šef katedre za proučavanje islama na Sveučilištu American Akbar
Ahmed odgovara da je nekoć postojalo razdoblje islamske
vitalnosti. Podsjeća na srednjevjekovnu Španjolsku od prije tisuću
godina:
= Vrijeme najveće muslimanske tolerancije bilo je u doba kad je
muslimanska kultura, muslimansko znanje i arhitektura bilo na
svojim vrhuncima. Bilo je to vrijeme kad su muslimani, židovi i
kršćani mogli živjeti zajedno i sintetizirati svoje znanje i
kulturu. I od toga su sve tri skupine imale koristi.
Gospodin Ahmed dodaje da su postojala i druga razdoblja islama u
kojima je toleriranje drugih vjera bila jedna od ključnih
komponenata. On ustraje na tome da je islam u svojoj srži vjera
tolerancije, samo kad bi se to shvatilo i potom primjenjivalo.
= Rekao bih da je islam u teološkom smislu najtolerantnija
religija. Sveta knjiga Kuran, jedini izvor uputa muslimanima što da
rade i kako da se ponašaju, red po red naglašava da je Bog stvorio
različita plemena, različite narode i različite države.
Nažalost tumačenje Kurana je pošlo krivim putem, kaže gospodin
Ahmed. Palo je u ruke onih koji islamsku vjeru ne stavljaju na prvo
mjesto, već je koriste za svoje vlastite interese. Konkretno,
autoritarni vladari sveli su Kuran na to da im pomaže u održavanju
njihovih režima.
Po riječima tog profesora, muslimanska prošlost trebala bi biti
njihov vodič u budućnost - ne trebaju tražiti ništa drugo već samo
sagledati vlastitu prošlost, uvidjeti što su imali, što su izgubili
te što od toga treba obnoviti.
Pakistanac Halid bin Sayeed autor je knjige Dominacija Zapada i
politički islam. I on se slaže da je Kuran djelo mira. Problem je u
politici.
= Na čelu muslimanske zajednice nikad nije bio netko tko Kuran
tumači na način kao da je on prikladan za uspostavljanje
demokratskog društva. Pritom, ne poznajem niti jednu drugu vjersku
knjigu koja se na tako izravan način pozabavila kulturom
demokracije kao što to čini Kuran.
Profesor Sayeed predaje političke znanosti na Sveučilištu Queen's
u Kanadi. On primjećuje da islam u teološkom smislu duguje i
judaizmu i kršćanstvu. To je jasno napisano u Kuranu. Kako se onda,
pita se gospodin Sayeed, mogu muslimani okrenuti protiv ove dvije
vjere kojima toliko puno duguju?
Profesor Sayeed također kaže da vjerskom pluralizamu u Americi
nedostaje jedna komponenta - to je jedan vitalan islam.
= U džamiji se predstavlja na neki način ograničena i u nekim
slučajevima sužena verzija islama. Kako to može voditi do
pluralizma?
Unatoč tome, profesor Sayeed kaže da Amerikanci zauzvrat moraju
prihvatiti islam.
= Ako se članovi muslimanske zajednice nađu u nemilosti zbog Osame
bin Ladena, gdje je onda tu vitalnost - pita profesor Sayeed, uz
napomenu da i muslimani i nemuslimani moraju upražnjavati vjersku
toleranciju kako bi se održala vitalnost američkog društva.
(VOA)