FR-TR-interview-Diplomacija-Obrana-Vlada-Izbori franc-liberation od 14.11.02. razgovor sa s. goulard FRANCUSKALIBERATION14.XI.2002.Europa od Atlantika do Iraka?U svezi s rasprom oko prijama Turske u Europsku uniju, Sylvie Goulard
odgovara na četiri pitanja lista, držeći ipak da Turskoj treba ponuditi partnerstvo, a ne integraciju: " - Je li Europa 'kršćanski klub'?= Ne, Unija koja ima milijun muslimana ne može se temeljiti na vjerskoj isključivosti koja se protivi slobodi ispovijedanja vjere i snošljivosti. Kršćani bi uzalud u Evanđelju tražili opravdanje za takvu segregaciju; baštinici braće Lumieres ne bi mogli tako osramotiti Voltairea. Zatvoriti vrata jednom narodu zbog njegove vjere značilo bi za Europljane zanijekati same sebe.- Je li Europska unija geopolitičko oruđe?= Da, ali u razumnim granicama i po mjerilima koje smo sami utvrdili. Francusko-njemačka pomirba, učvršćenje demokracije u Grčkoj i u Španjolskoj, oslobađanje srednje Europe od komunizma, doista je omogućila i pratila integracija EU-a. Pristaše turskog prijama traže iste povoljne učinke. S razlogom tvrde da je stabilizacija Turske, zemlje koja je na razmeđi između Europe i
FRANCUSKA
LIBERATION
14.XI.2002.
Europa od Atlantika do Iraka?
U svezi s rasprom oko prijama Turske u Europsku uniju, Sylvie
Goulard odgovara na četiri pitanja lista, držeći ipak da Turskoj
treba ponuditi partnerstvo, a ne integraciju: " - Je li Europa
'kršćanski klub'?
= Ne, Unija koja ima milijun muslimana ne može se temeljiti na
vjerskoj isključivosti koja se protivi slobodi ispovijedanja vjere
i snošljivosti. Kršćani bi uzalud u Evanđelju tražili opravdanje za
takvu segregaciju; baštinici braće Lumieres ne bi mogli tako
osramotiti Voltairea. Zatvoriti vrata jednom narodu zbog njegove
vjere značilo bi za Europljane zanijekati same sebe.
- Je li Europska unija geopolitičko oruđe?
= Da, ali u razumnim granicama i po mjerilima koje smo sami
utvrdili. Francusko-njemačka pomirba, učvršćenje demokracije u
Grčkoj i u Španjolskoj, oslobađanje srednje Europe od komunizma,
doista je omogućila i pratila integracija EU-a. Pristaše turskog
prijama traže iste povoljne učinke. S razlogom tvrde da je
stabilizacija Turske, zemlje koja je na razmeđi između Europe i
Srednjeg istoka, sigurno u našem interesu. Mogućnost širenja već je
potaknula Turke da počnu reforme (primjerice, ukidanje smrtne
kazne). Ona može poduprijeti tursku elitu koja je umjerenija od
masa.
Ipak, prijam Turske izazvao bi neviđene probleme zbog veličine
zemlje i njezina zemljopisnog položaja. To bi značilo da će Unija
imati zajedničku granicu s Irakom i da će izravno biti umiješana u
sukobe na tom području. To nije baš najbolje što se za nju može
učiniti, dok istodobno zapinje zajednička vanjska i sigurnosna
politika. Pustolovina bi mogla 'uvesti' nestabilnost u Uniju,
umjesto da 'izveze' stabilnost u Tursku.
Povrh toga, uspjeh se ne može osigurati isključivo diplomatskom
odlukom. Bilo kakav sporazum o prijamu Turske moraju ratificirati
parlamenti država članica i narodi. No velika je pogibelj od
stvaranja koalicije protiv ulaska Turske, kao i euroskeptika i
razočaranih proeuropljana. Građanima je već teško shvatiti
proširenje koje je u tijeku. Vlade stalno ističu zahtjev za
približavanje Unije građanima i za njezinu veću demokratizaciju.
Upravo zato osnovan je Konvent. Kako istodobno mogu narušavati
unutareuropsku ravnotežu, nikog ne pitajući za mišljenje? Umjesto
da povedu računa o mišljenju javnosti, europske se vlade izlažu
pogibli da se praznih ruku nađu sučelice Turcima. To će naškoditi
europskom projektu, a neće donijeti nikakvu korist turskom
narodu.
- Mogu li se na Tursku proširiti prednosti zajedničkih politika?
= Teorijski da, ali u stvarnosti teško. Postojanje zajedničkih
politika (zajednička poljodjelska politika, strukturni fondovi za
financiranje infrastruktura u najnerazvijenijim područjima,
primjerice) prilično su pridonijeli uspjehu zajedničkog pothvata.
Ta solidarnost znači pogolemu preraspodjelu novca. U tom smislu,
potrebe Turske, čiji je najveći dio seljački i nerazvijen, bile bi
goleme. Jesu li političari koji podupiru ulazak Turske spremni za
to platiti cijenu? Možemo sumnjati u to kada, primjerice, vidimo
koliko se opiru širenju poljodjelske politike na Poljsku.
Usto, zajedničke politike pretpostavljaju djelotvorne i
prihvaćene nadnacionalne ustanove. Zbog svoje demografske
dinamike, Turska bi u Uniji brzo zadobila premoć, kako u Europskom
parlamentu, tako i u Vijeću, nadmašivši velike države
utemeljiteljice (Francuska, Italija i, nešto manje, Njemačka).
Ništa ne govori u prilog tomu da bi Europljani prihvatili te
promjene niti, uostalom, da bi turski puk pristao na nužan prijenos
suvereniteta.
- Ima li alternativnog rješenja?
= Očito je da ga treba pronaći. Jedini europski odgovor na potrebe
gospodarskog razvitka i političke stabilnosti okružja ne može biti
'ulazak ili ništa'. U protivnom, nakon Turske trebalo bi primiti
zemlje Maghreba koje traže ulaganja i stabilnost. I tako dalje, 'ad
absurdum'. Sa svim zemljama na granici Unije moguća su različita
partnerstva, od priključenja europskom gospodarskom prostoru do ad
hoc saveza kojim bi se osigurale trgovačke olakšice, kulturna
razmjena, politički dijalog i slobodno kretanje ljudi.
Europa od Atlantika do Iraka je prevelik projekt koji nema potporu
europskih građana. Nastavak političke integracije mora prevagnuti
nad geopolitičkim razlozima. Sada to moramo reći Turcima, kako ih
kasnije ne bismo ponizili negativnim referendumima na kojima će se
populisti svih boja sigurno pozvati na jedini razlog koji u ovoj
raspri ne vrijedi, a može zapaliti naša predgrađa: razlog
'civilizacijskog sukoba'".