BA-GB-US-interview-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Diplomacija bih-dnevni avaz-4.XI. 2002. razgovor s kardinalom puljićem BiHDNEVNI AVAZ4. XI. 2002.Ovakvo državno ustrojstvo BiH ne daje motivaciju nego obeshrabruje Razgovor s
kardinalom Vinkom Puljićem, nadbiskupom vrhbosanskim Razgovarao Husein OrahovacKardinal Vinko Puljić jedan je od vjerskih poglavara u BiH o kojemu su mediji u našoj zemlji i susjednoj Hrvatskoj možda najviše pisali. Kvalificiralo ga se "Tuđmanovim kardinalom", "Kardinalom od Bosne", velikim domoljubom, izdajicom BiH, zakletim HDZ-ovcem, istinskim borcem za prava Hrvata... Sve te kvalifikacije kardinala Puljića nisu izmijenile: radio je jednako predano na jednakopravnosti svih žitelja BiH na način koji je on smatrao najboljim. Nerijetko je znao - dakako, svjesno - "uplivati" u vode politike, ističe list. - Tvrdite da međunarodna zajednica nije htjela istinski riješiti pitanje BiH. Na čemu temeljite svoju tezu? = (...) U pravu ste da je potrebno tu tvrdnju obrazložiti... Prvo bih rekao da se ovaj potpisani mir u BiH dogodio uz pomoć međunarodne zajednice. Hvala svima koji su pomogli da se strahota
BiH
DNEVNI AVAZ
4. XI. 2002.
Ovakvo državno ustrojstvo BiH ne daje motivaciju nego
obeshrabruje
Razgovor s kardinalom Vinkom Puljićem, nadbiskupom vrhbosanskim
Razgovarao Husein Orahovac
Kardinal Vinko Puljić jedan je od vjerskih poglavara u BiH o kojemu
su mediji u našoj zemlji i susjednoj Hrvatskoj možda najviše
pisali. Kvalificiralo ga se "Tuđmanovim kardinalom", "Kardinalom
od Bosne", velikim domoljubom, izdajicom BiH, zakletim HDZ-ovcem,
istinskim borcem za prava Hrvata... Sve te kvalifikacije kardinala
Puljića nisu izmijenile: radio je jednako predano na
jednakopravnosti svih žitelja BiH na način koji je on smatrao
najboljim. Nerijetko je znao - dakako, svjesno - "uplivati" u vode
politike, ističe list.
- Tvrdite da međunarodna zajednica nije htjela istinski riješiti
pitanje BiH. Na čemu temeljite svoju tezu?
= (...) U pravu ste da je potrebno tu tvrdnju obrazložiti... Prvo
bih rekao da se ovaj potpisani mir u BiH dogodio uz pomoć
međunarodne zajednice. Hvala svima koji su pomogli da se strahota
rata zaustavi, ne ponovilo se nikada takovo stradanje. Ali, proces
izgradnje mira nije išao putem ispravljanja nepravde, nego se
dogodilo ozakonjenje prava jačega. Prva nepravda je podijeljenost
BiH. Nadalje, naslov republika oduzeto je od države i dano
entitetu. Potpisano u Aneksima 6 i 7 nije se istim mjerilima pravio
pritisak da se provede. Nadalje, znamo da je veliki problem što ti
međunarodni predstavnici ne uvažavaju svu složenost ovih prostora.
(...) Za vrijeme komunističkog režima nacionalni i osobni
identitet je potiskivan. Kada se pojavio put u demokraciju, to je
eskaliralo u potrebu iživljavanja u svom identitetu - jasno da su
kreatori rata to izmanipulirali za svoje ciljeve kroz rat i
stvaranje mržnje. Nakon potpisivanja prestanka rata, potrebno je
istinski bilo voditi računa o toj našoj različitosti po etničkoj,
kulturnoj i vjerskoj pripadnosti te ne ignorirati rane koje bole.
Trebalo je svjesno pristupiti procesu koji će liječiti ratne rane i
davati sigurnost. Krivo se pristupilo procesu izmirenja kroz
sinkretizam i ponovno ignoriranje te stvarnosti i u nekim
segmentima istinski dvostrukim mjerilima, što je dodatno davalo
povoda ekstremnim reakcijama. Ljudi koji vrše ovdje službu
protektora, nisu smjeli to ignorirati i varati sebe i druge. Iako su
o tome znali ljudi od moći, ipak su pravili takve poteze koji nisu
vodili rješenju nego reakcijama koje zbunjuju. Što reći o pristupu
kažnjavanja zločinaca. Previše je to pitanje ispolitizirano. Kako
to da nas uvjeravaju kako ne mogu uhvatiti glavne kreatore rata, a
zvecka se oružjem i smjenjuju se vlasti, itd. O tome bi se moglo
mnogo reći.
- Zašto cijenite da je ovakva (daytonska) BiH neodrživa?
= (...) Ova naša BiH je mala zemlja koju je Bog obdario brojnim
prirodnim bogatstvima, s radnim narodima ako imaju sigurnost i
motivaciju. Ovakvo državno ustrojstvo ne daje motivaciju nego
obeshrabruje. Tko će ovoliki birokratski aparat uzdržavati, na
tako nerazvijenoj privredi? Kako ujediniti ono što su politički
interesi razjedinili? Ako nekoga treba prvog pozivati na
odgovornost, to su domaći vođe.
- Jesu li Hrvati jednakopravan narod u našoj zemlji?
= Na papiru donekle, a u praksi? Potrebno je vidjeti uložena
sredstva u ovu zemlju pa ćete vidjeti koliko je toga otišlo za
obnovu kuća i posebno infrastrukture gdje Hrvati žive. O tome sam
pojedinačno iznosio i OHR-u i američkom veleposlaniku, pa sam čuo
da su išli na teren provjeravati. Nije lako o tome govoriti jer se
odmah stvori klima mržnje i napadanja, umjesto da se stekne stvarni
uvid. Čini li iste pritiske međunarodna zajednica prema svim,
usporedimo u RS i povrat imovine, obnova i povratak? Dodijeljena su
sredstva Vladi RS za povratak i obnovu i volio bih vidjeti koliko je
to uloženo za Hrvate na tom području, (...) Napadaju me što govorim
o povratku kada ga nije moguće ostvariti. Govorimo samo o jednakim
pravima. (...)
- Iznosite slučajeve u kojima katolicima u dijelovima BiH sa
bošnjačkom većinom nije osigurano pravo na normalan vjerski život.
Imate li informacija o tome kakvo je stanje, u tom kontekstu, s
pripadnicima islama na prostorima sa hrvatskom većinom?
= Ovdje nisu u pitanju pojedini slučajevi, kojih, nažalost, ima i na
jednom i na drugom području, nego je važno shvatiti da ono što
tražim svom narodu i svojim vjernicima trebam priznati i prihvatiti
drugima i drugačijima. Previše je javnost oboljela od tih
politizacija i manipulacija s pojedinim događanjima, (...)
Provjerite kako se piše o pojedinim a kako o drugim slučajevima, pa
ćete vidjeti navijački i prepoznatljiv ton iz koje "kuhinje"
dolazi. Ta nejednakopravnost tretiranja malog čovjeka boli i unosi
mu strah.
- Šira javnost ne raspolaže informacijama o postignućima
Međureligijskoga vijeća BiH. Je li zbog toga što Vijeće i nema
velikih rezultata u svom radu ili se ima krivi dojam o angažmanu
ovog tijela?
= Međureligijsko vijeće je put traženja suradnje i dijaloga. Ono ne
može riješiti sve državne i političke probleme. Slažem se da se o
našem radu malo i čuje, jer te pozitivne stvari obično medijima nisu
zanimljive. (...) Ipak treba reći da se Međureligijsko vijeće mora
sačuvati od manipulacije. Država, političari i međunarodna
zajednica u tom tijelu gledaju neko super tijelo za sva religijska i
vjerska pitanja. To je krivo. Nijedna zajednica ovom suradnjom ne
želi zanijekati vlastiti identitet i vlastitosti koje su važne u
dogovaranju s vlastima, domaćim i stranim.
- Ekumenizam danas, utopija ili realnost?
= Dijalog međureligijski ili ekumenski, nema alternative. To nije
nikakva utopija nego nužna potreba i nezaobilazna činjenica
suživota ili života zajedno. (...)
- Može li podijeljena zemlja biti jedna država?
= Kako se domaći vođe nisu uspjeli složiti o zajedničkoj državi i
zajedničkom životu i radu za dobro svih ljudi i etničkih zajednica
na ovom prostoru, onda su došli međunarodni interesi. Nažalost, i
oni su takvi da svaki predstavnik donosi instrukcije svoje zemlje
koliko god se govori o dogovoru, ipak svaki predstavnik nosi
obilježje interesa svoje zemlje. A stara je poslovica: gdje je puno
kuharica, ručak je preslan. Previše je kuharica u ovoj BiH? Kako
može ovako podijeljena zemlja biti jedna država. Upravna
podijeljenost mora voditi zajedništvu, a ne da vuče svatko na svoju
stranu.
- Povratak Hrvata u RS?
= Vidimo dobro kako se odvijao povratak katolika, koji su Hrvati u
RS. Ovdje govorim o njima za koje i među kojim sam poslan, to ne
znači da negiram probleme drugih. Pogotovo vidimo kakvim mjerilima
se pomagalo u tom povratku jednima, a koliko drugima. Ako ne
vjerujete, moguće je to ispitati kod nevladinih organizacija.
Posebno se zainteresirajte kod UNHCR-a o podacima koliko su pomogli
povratak Hrvata.