AT-GB-FR-DE-prevlast-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada au 30. X. DS: sukob velikih oko prevlasti u europskoj uniji AUSTRIJADER STANDARD30. X. 2002.Ledena kora na La Mancheu"Veliki skandal koji su na sastanku na vrhu u Bruxellesu
izazvali francuski predsjednik Jacques Chirac i britanski premijer Tony Blair nadišao je okvire spora dvojice samosvjesnih političara oko velike svote novca. Na pomolu je nova - i opasna - razdjelnica u ionako složenoj dinamici europske politike moći.Europska unija nije samo golemi stroj za raspodjelu novca već u prvom redu mehanizam za miroljubivo usklađivanje interesa među državama koje su ih stoljećima nastojale promicati upotrebom sile. U središtu tih sukoba nalazile su se Francuska i Njemačka, koje su zato činile jezgru nove zajednice a još i danas u ulozi njemačko-francuskog motora osiguravaju njezino napredovanje. Nijedna druga članica EU nije dosada igrala u njihovoj ligi: Italija snosi negativne posljedice slabosti svog političkog sustava; Španjolska šepa za njemačko-francuskim dvojcem u sferi gospodarstva a Veliku Britaniju - logičnog trećeg člana europskog trijumvirata - koči euro-skepsa njezinih građana.Tony Blair želio je to promijeniti i preobraziti svoju zemlju iz
AUSTRIJA
DER STANDARD
30. X. 2002.
Ledena kora na La Mancheu
"Veliki skandal koji su na sastanku na vrhu u Bruxellesu izazvali
francuski predsjednik Jacques Chirac i britanski premijer Tony
Blair nadišao je okvire spora dvojice samosvjesnih političara oko
velike svote novca. Na pomolu je nova - i opasna - razdjelnica u
ionako složenoj dinamici europske politike moći.
Europska unija nije samo golemi stroj za raspodjelu novca već u
prvom redu mehanizam za miroljubivo usklađivanje interesa među
državama koje su ih stoljećima nastojale promicati upotrebom sile.
U središtu tih sukoba nalazile su se Francuska i Njemačka, koje su
zato činile jezgru nove zajednice a još i danas u ulozi njemačko-
francuskog motora osiguravaju njezino napredovanje. Nijedna druga
članica EU nije dosada igrala u njihovoj ligi: Italija snosi
negativne posljedice slabosti svog političkog sustava; Španjolska
šepa za njemačko-francuskim dvojcem u sferi gospodarstva a Veliku
Britaniju - logičnog trećeg člana europskog trijumvirata - koči
euro-skepsa njezinih građana.
Tony Blair želio je to promijeniti i preobraziti svoju zemlju iz
smetala u kritički nastrojenog ali konstruktivnog suigrača - čak i
u pitanju uvođenja eura. Ta su njegova nastojanja Chirac i
Schroeder sada spriječili na dvije razine: naime, njih su dvojica
donijeli kritičnu odluku a nisu ga prethodno konzultirali; drugo,
Chirac je doveo u pitanje britanski 'rabat', koji London godinama
brani noktima i zubima, iako sam prethodno nije napravio istinske
ustupke u pitanju subvencija za poljoprivredu. Time bi Blair ispao
budala na unutarpolitičkoj pozornici. Stoga nije nimalo čudno što
je britanski premijer bijesno napao Chiraca - a mogao je biti
podjednako bijesan i na Schroedera, koji je promijenio mišljenje u
pitanju reforme poljoprivrede.
Otada Chirac svjesno podupire ledeno doba u odnosima s Blairom - ne
više kao emocionalnu reakciju već kao neobičnu i rizičnu taktiku.
Naime, ispod ledene kore koja se uhvatila na La Mancheu vrebaju
dublji problemi: njemačko-francuski motor nije dovoljan da EU
sigurno provede mimo hridi sljedećih godina. Upravo zato što se
Britanci skeptičnije odnose prema nastavku procesa integracije od
svih ostalih, moraju biti uključeni u sve promjene politike.
Napokon, kao glavni saveznik SAD-a i stjegonoša NATO-a, Britanci
odlučuju o tome hoće li i kada biti kreirana i zasebna europska
obrambena politika. Bez sudjelovanja Velike Britanije Europa
nikada neće postati značajnim akterom na svjetskoj političkoj
pozornici - primjerice, kada je riječ o sukobu oko Iraka.
Zahvaljujući malenom poljoprivrednom sektoru Britanci nastupaju
kao glas razuma u poludjeloj poljoprivrednoj politici EU-a i
istodobno kao najbolje jamstvo da će EU u aktualnom ciklusu
pregovora u WTO o slobodnoj trgovini postići kompromis sa
Sjedinjenim Državama a ne žrtvovati svjetsku trgovinu interesima
francuskih seljaka.
Na kraju krajeva, Britanci će odlučiti i u kojoj mjeri nacrt
europskog ustava, koji je izložio predsjednik Konventa Valery
Giscard d'Estaing, može biti ispunjen istinskim sadržajem. Većina
partnera u EU smatra da britanska vizija Europe - velika zona
slobodne trgovine s transparentnim procesima odlučivanja - nije
dovoljno radikalna. No, iz Londona stižu bar koherentna
razmišljanja o budućem poretku u EU a ne samo zvučne natuknice. Tko
želi povesti Europu korak dalje, mora razmotriti britanska
stajališta a ne ih jednostavno ignorirati.
Nova desna vlada u Parizu, koja je već nepoštivanjem pakta za
stabilnost eura pokazala da joj nije pretjerano stalo do europske
solidarnosti, pili sada još jednu granu, važnu za Europsku uniju.
Kada je Schroeder nakon reizbora želio riješiti spor s
Washingtonom, otputovao je u London u posjet Blairu. Sada bi
njemački kancelar trebao priteći u pomoć Blairu i pobrinuti se da
Velika Britanija ne zapadne ponovno u izolaciju u europskoj
politici", upozorava na kraju komentara Eric Frey.