AT-SK-ES-E-proširenje-Organizacije/savezi-Metaloprerađivačka industrija-Proračun-Makrogospodarstvo au 24. X. APA: španjolska blokira proširenje zbog selidbe vw-a AUSTRIJAAPA24. X. 2002.Madrid blokira proširenje EU zbog proizvodnje
automobila tipa Seat u Bratislavi"Nakon pristanka Iraca na sporazum iz Nizze na redu je ispitivanje čvrstoće samih temelja europske zajednice: financijski i gospodarsko-politički rizici proširenja EU. Spor oko poreza i prednosti vezanih za lociranje proizvodnih pogona u određene zemlje već se rasplamsao punom snagom. Odredbe o iznimkama u poreznim obvezama u nekoliko istočnih kandidata za pristup EU ne sviđaju se nekim članicama EU. Austrija nije spremna tolerirati potporu češke države bankama koje su se našle u krizi a Nizozemska zahtijeva brzo smanjenje subvencije za češku industriju čelika.Za riječ se u međuvremenu javila i Španjolska. Početkom ovog tjedna ta je sredozemna zemlja u Vijeću ministara EU zaprijetila da će torpedirati zaključivanje poglavlja o tržišnom natjecanju bude li slovačka vlada i dalje odobravala porezne povlastice tvornici Volkswagena u Bratislavi. Čini se da Španjolska gubi živce, suočavajući se s mogućim premještajem nekih velikih poduzeća s Iberijskog poluotoka u buduće članice EU.
AUSTRIJA
APA
24. X. 2002.
Madrid blokira proširenje EU zbog proizvodnje automobila tipa Seat
u Bratislavi
"Nakon pristanka Iraca na sporazum iz Nizze na redu je ispitivanje
čvrstoće samih temelja europske zajednice: financijski i
gospodarsko-politički rizici proširenja EU. Spor oko poreza i
prednosti vezanih za lociranje proizvodnih pogona u određene
zemlje već se rasplamsao punom snagom. Odredbe o iznimkama u
poreznim obvezama u nekoliko istočnih kandidata za pristup EU ne
sviđaju se nekim članicama EU. Austrija nije spremna tolerirati
potporu češke države bankama koje su se našle u krizi a Nizozemska
zahtijeva brzo smanjenje subvencije za češku industriju čelika.
Za riječ se u međuvremenu javila i Španjolska. Početkom ovog tjedna
ta je sredozemna zemlja u Vijeću ministara EU zaprijetila da će
torpedirati zaključivanje poglavlja o tržišnom natjecanju bude li
slovačka vlada i dalje odobravala porezne povlastice tvornici
Volkswagena u Bratislavi. Čini se da Španjolska gubi živce,
suočavajući se s mogućim premještajem nekih velikih poduzeća s
Iberijskog poluotoka u buduće članice EU.
Kada je Volkswagenovo kćerinsko poduzeće Seat prije dva tjedna
najavilo da namjerava premjestiti oko 10 posto proizvodnje modela
Ibiza iz Barcelone u Bratislavu, u Madridu su zazvonila zvona na
uzbunu. Čini se da je španjolski premijer Jose Maria Aznar prvi puta
na vlastitoj koži iskusio mogućnost da se njegova zemlja nađe među
gubitnicima u procesu proširenja. U Madridu strahuju da bi Seat u
Slovačkoj još do kraja 2008. g. mogao od države dobiti povrat oko 30
posto troškova ulaganja.
Zato Španjolska sada zahtijeva od Povjerenstva EU da potakne
Slovačku na ukidanje subvencija za Seatovu tvornicu u Bratislavi
prije 2008. g. i na poštivanje zakonskog limita od četiri do osam
posto mogućeg povrata ulaganja za VW. Ta bi granica trebala po
mišljenju Španjolaca vrijediti i za buduće druge ulagače u
Slovačkoj kako se stare članice EU ne bi morale nositi i s dodatnim
nedostacima kada su u pitanju državni poticaji za ulaganja. Dok ti
zahtjevi ne budu prihvaćeni, Španjolska će blokirati aktualne
pregovore sa zemljama-kandidatima o uvjetima tržišnog
natjecanja.
Španjolskom koja je nekada uživala status zemlje jeftine
proizvodnje danas kruži bauk egzodusa poduzeća na istok. Uz
ukidanje blagotvornih financijskih injekcija iz Bruxellesa, koje
će sada biti preusmjerene na zemlje-kandidate za pristup,
Španjolsku bi mogle napustiti i mnoge inozemne tvrtke i ubuduće
nastaviti s radom u istočnoeuropskim zemljama s povoljnijim
uvjetima za proizvodnju. Nekadašnje zemlje Istočnog bloka
odobravaju krupnim inozemnim ulagačima opsežne porezne povlastice
već od početka devedesetih godina. Jedna od njih jest i 100-
postotno oslobađanje od poreza na prihode pravnih službi u
razdoblju od deset godina, kojim se najviše koristi automobilska i
industrija čelika.
Povjerenstvo EU već je najavilo da će u navedenom sporu Španjolske i
Slovačke tragati za prihvatljivijim rješenjem za Španjolsku ali je
istodobno upozorilo španjolske diplomate u EU da vlada u Madridu
mora razgovarati i s Volkswagenom, budući da je taj koncern iznudio
od Slovačke navedene uvjete prije no što je smjestio svoj pogon u
toj zemlji. Zato će se španjolski ministar za tehnologiju i znanost
Josep Pique 12. studenog u Wolfsburgu sastati s predsjedateljem
upravnog odbora VW Berndom Pischetsriederom", napominje novinar na
kraju priloga.