US-IQ-KRIZA- PB, PD, PL, PP, PT, PR, PG, TT, TO, TR-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 23. X. Zastrašivanje i prevencija SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE23. X. 2002.Zastrašivanje i prevencija"Prijetnja
Georgea W. Busha da će 'spriječiti' iračka uporaba oružja masovnog uništenja mijenja definiciju prevencije kakva je postojala tijekom dugog američko-sovjetskog nuklearnog zahlađenja. Pribjegavanje hladnoratovskoj definiciji moglo bi pomoći dugoročnom problemu kontroliranja nuklearnog oružja. Moguće je da je prekasno za preispitivanje sukoba s Irakom. Redefiniranje bi moglo započeti razmatranjem odabira reakcije na Sjevernu Koreju. Sjedinjene Države mogle su otpočeti nuklearne napade na Sovjete u dvije faze. Da su Sovjeti proveli nuklearni napad, američka reakcija bila bi smatrana osvetom. Unaprijed osmišljeni napad SAD-a zasnovan na uvjerenju kako je sovjetsko oružje jednostavno preopasno da bi ga se toleriralo predstavljao bi preventivni napad. Od 1960-tih na dalje, nuklearni stratezi pružaju američkom predsjedniku opciju uporabe raketa za uništenje sovjetskih raketa za koje je upozoren da će uskoro biti ispaljene. Vrijeme između
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
23. X. 2002.
Zastrašivanje i prevencija
"Prijetnja Georgea W. Busha da će 'spriječiti' iračka uporaba
oružja masovnog uništenja mijenja definiciju prevencije kakva je
postojala tijekom dugog američko-sovjetskog nuklearnog
zahlađenja. Pribjegavanje hladnoratovskoj definiciji moglo bi
pomoći dugoročnom problemu kontroliranja nuklearnog oružja.
Moguće je da je prekasno za preispitivanje sukoba s Irakom.
Redefiniranje bi moglo započeti razmatranjem odabira reakcije na
Sjevernu Koreju.
Sjedinjene Države mogle su otpočeti nuklearne napade na Sovjete u
dvije faze. Da su Sovjeti proveli nuklearni napad, američka
reakcija bila bi smatrana osvetom. Unaprijed osmišljeni napad SAD-
a zasnovan na uvjerenju kako je sovjetsko oružje jednostavno
preopasno da bi ga se toleriralo predstavljao bi preventivni
napad.
Od 1960-tih na dalje, nuklearni stratezi pružaju američkom
predsjedniku opciju uporabe raketa za uništenje sovjetskih raketa
za koje je upozoren da će uskoro biti ispaljene. Vrijeme između
upozorenja i akcije može se mjeriti u minutama, u najgorem slučaju u
satima.
Prevencijski napad smatran je ozbiljnom mogućnosti. Ipak, nitko se
nije istinski zalagao za unaprijed osmišljeni preventivni
nuklearni rat nakon prve polovice 1950-tih. Smatran je previše
brutalnim, nemoralnim i opasnim.
Odlučnost Bushove vlade da koristi vojna sredstva ako je to
potrebno, kako bi se otarasila potencijalnog nuklearnog oružja
Sadama Huseina i njegovog navodnog biološkog i kemijskog oružja,
spada u hladnoratovsku kategoriju prevencijskog rata.
Takav nenuklearni preventivni napad na Irak bio bi mnogo manje
smrtonosan od bilo kakvog nuklearnog napada, iako mnogi ljudi
diljem svijeta vjeruju kako bi i on bio nemoralan. (...) No ova
solucija potiče i pitanje: čemu uopće preventivni napad? Umjesto
prevencije, glavne nuklearne sile trebale bi razmisliti o
hladnoratovskom zastrašivanju prijeteći osvetom za bilo kakav
nuklearni napad. U slučaju da irački napad ipak bude neizbježan,
bio bi rabljen prevencijski napad. Ako je Bush odlučan otarasiti se
Sadama bez obzira na sve, takva promjena ne bi imala velikog učinka
na neposrednu krizu. Ako se Irak, međutim, povuče u dovoljnoj mjeri
da uvjeri ostatak svijeta kako njegovo oružje više ne predstavlja
ozbiljnu prijetnju, i ako SAD odluči kako neće djelovati
unilateralno, ovakvo zastrašivanje može poslužiti kao osiguranje
od iračkog korištenja bilo kakvog oružja koje posjeduje.
Bushova vlada opuštenija je, čini se, u pogledu Sjeverne Koreje.
Zastrašivanje kao mjera sprječavanja korištenja oružja masovnog
uništenja moglo bi početi ovdje.
Međutim, dugoročno je važnije slijedeće: prijetnju svijetu ne
predstavlja posjedovanje nuklearnog oružja nego njegovo
korištenje. Borba protiv proliferacije oružja odavno je
izgubljena. Sada je od ključne važnosti sprječavanje korištenja, a
zastrašivanje može biti osnovno sredstvo za ostvarivanje tog
cilja.
Prije nekoliko godina, predložio sam 'ravnomjerno zastrašivanje
protiv korištenja nuklearnog oružja', kombiniranjem odricanja
glavnih nuklearnih velesila od korištenja nuklearnog oružja uz
sporazum da će se oštro kazniti onaj tko ga ipak prvi upotrijebi.
Takvo bi zastrašivanje najbolje djelovalo u slučaju nuklearnog
oružja. Ono je lakše definirati nego dugo oružje masovnog
uništenja, potencijalno je mnogo opasnije, teže ga je proizvesti,
prodavati i dopremiti. Primjerice, nedržavnim terorističkim
skupinama teško je doći do nuklearnog oružja.
Pitanja kako ili da li bi se sličan koncept mogao primijeniti na
korištenje biološkog i kemijskog oružja, u slučaju kojeg se putevi
do terorista koji posjeduju to oružje mogu lakše prikriti, tek
čekaju svoj odgovor.
U svakom slučaju, svijet bi trebao razmisliti o različitim načinima
na koji ovakvo zastrašivanje može zamijeniti moralno i pragmatično
sumnjiv preventivni rat protiv bilo koga za koga se misli da
posjeduje takvo oružje", piše Robert A. Levine, ekonomist,
obrambeni analitičar, bivši dužnosnik u američkim izvršnim i
zakonodavnim strukama i autor knjiga 'Rasprava o oružju' (1963.) i
'Još uvijek rasprava o oružju' (1990.).