FR-DE-US-kriza-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi franc-le figaro od 23.10.02. kissinger o njemačko-američkoj krizi FRANCUSKALE FIGARO23.X.2002.Zašto se svađaju Washington i Berlin"Način na koji je stranka na vlasti u Berlinu
nedavno vodila predizbornu utrku doveo je u krizu američko-njemačke odnošaje. Premda su neki saveznici pokazali suzdržanost prema politici Washingtona u Iraku, nitko se nije odlučio za sukob. Razlozi tog iznenadnog pogoršanja su višestruki. Spominjao se kancelarov izborni oportunizam. Kako god bilo, čini se da neka vrsta protuamerikanizma postaje stalan čimbenik njemačke politike.Kriza je osobito bolna za nas koji smo pridonijeli velikim uspjesima američke diplomacije nakon rata: povratku Njemačke kao ravnopravnog, poštovanog i nužnog člana, u zajednicu naroda (...). Savezna Republika Njemačka donijela je, zauzvrat, odvažnu odluku da će odgoditi svoje ujedinjenje, premda joj ga je Staljin nudio u zamjenu za odbacivanje NATO-a. Ipak je izabrala europsko jedinstvo i atlantsko partnerstvo.Unatoč tomu, gdjekada je znalo doći do nesuglasica oko ove ili one politike. No one su se dosad temeljile samo na razlikama u tumačenju. Zato iznenađuje činjenica da je američka politika u
FRANCUSKA
LE FIGARO
23.X.2002.
Zašto se svađaju Washington i Berlin
"Način na koji je stranka na vlasti u Berlinu nedavno vodila
predizbornu utrku doveo je u krizu američko-njemačke odnošaje.
Premda su neki saveznici pokazali suzdržanost prema politici
Washingtona u Iraku, nitko se nije odlučio za sukob. Razlozi tog
iznenadnog pogoršanja su višestruki. Spominjao se kancelarov
izborni oportunizam. Kako god bilo, čini se da neka vrsta
protuamerikanizma postaje stalan čimbenik njemačke politike.
Kriza je osobito bolna za nas koji smo pridonijeli velikim
uspjesima američke diplomacije nakon rata: povratku Njemačke kao
ravnopravnog, poštovanog i nužnog člana, u zajednicu naroda (...).
Savezna Republika Njemačka donijela je, zauzvrat, odvažnu odluku
da će odgoditi svoje ujedinjenje, premda joj ga je Staljin nudio u
zamjenu za odbacivanje NATO-a. Ipak je izabrala europsko jedinstvo
i atlantsko partnerstvo.
Unatoč tomu, gdjekada je znalo doći do nesuglasica oko ove ili one
politike. No one su se dosad temeljile samo na razlikama u
tumačenju. Zato iznenađuje činjenica da je američka politika u
Iraku odjednom, bez upozorenja i dogovora, odlučila o rezultatu
izbora preko Rajne... Njemačko sudjelovanje u vojnoj operaciji u
Iraku nije prihvaćeno, a uporaba njemačkih baza je zabranjena, bez
obzira na stajalište Ujedinjenih naroda i na sadržaj odluka drugih
članova NATO-a i Europske unije.
Taj neobičan otpor, u ime tobožnjeg 'njemačkog puta', proglašen je
premda Njemačkoj nije bio upravljen nikakav zahtjev za
sudjelovanje. Završio se žestokom kritikom američkih čelnika
(...). Usporedba bivše ministrice pravosuđa između predsjednika
Busha i Hitlera je anomalija koja je mogla nastati samo u svjesno
njegovanom ozračju. Čelnik socijaldemokratske stranke usporedio
je američkog veleposlanika s g. Abrasimovom, bivšim posebnim
izaslanikom SSSR-a u Istočnoj Njemačkoj. A nakon izbora, novi
državni tajnik za vanjske poslove Klaus Scharioth rekao je za novu
američku stratešku doktrinu da je odjek 'Brežnjevljeve doktrine'.
Utjecaj te kampanje među njemačkim biračima očitovao se u činjenici
da se kršćanskodemokratska oporba, tradicionalno proamerička,
nije htjela distancirati od napadaja na Bushovu upravu. Premda je
CDU upozorio na kampanju koja je uvredljiva za najmoćnijeg
njemačkog saveznika, bio je suzdržan prema bilo kakvom obliku
prekoatlantske suradnje i uporabi NATO-ovih baza u Njemačkoj. Sve
to navodi na mišljenje da pravi razlozi njemačko-američkog
zahladnjenja nisu povezani samo s izbornim oportunizmom, američkim
unilateralizmom i nesuglasicom zbog politike u Iraku. Svršetak
Hladnog rata uklonio je dojam da se sučeljavamo sa zajedničkim
prijetnjama. (...) Tako je Irak postao izlika za okretanje njemačke
vanjske politike u pravcu koji je više nacionalan. (...)
Amerika, žrtva terorističkih napadaja od 11.IX. i najveća vojna
sila misli da je odgovorna za zajedničku sigurnost. Za to vrijeme u
Europi se više naglašavaju unutarnja nego međunarodna pitanja.
Europski čelnici vrlo velik dio svoje agende posvećuju tehničkim
pojedinostima europske izgradnje - što je nerazumljiva tema većini
američkih čelnika. Nastojanje na birokratskim, ustavnim i
zakonskim zadaćama u opreci je s SAD-om koji traži pravo na
'posebnost' i na izvoz svojih ustanova.
Takve okolnosti odlučno stavljaju Njemačku pred izazov. Ona je
zadnja europska država koja je ostvarila svoje ujedinjenje i svoje
sadašnje dimenzije stekla prije samo deset godina. Zato Berlin nema
toliku tradiciju opće vanjske politike kao većina drugih europskih
država. Njezini unutarnji problemi su veći. Njemačku predvodi
koalicija ljudi čije je temeljno iskustvo prosvjed, ponekad i
žestok, protiv rata u Vijetnamu. (...)
Vodeća uloga je dvjema strankama koje su trenutno na vlasti -
socijaldemokratima i zelenima - omogućila da važne prekoatlantske
veze nastave ako ne s oduševljenjem, ono barem na temelju realnog
sporazuma. No u lijevom krilu tih dviju stranaka u vladi ostao je
talog koji je još uvijek kadar da se mobilizira pod okriljem
tradicionalnog protuamerikanizma. (...)
Istočna Njemačka prešla je iz nacizma u komunizam bez iskustva
demokracije. Puk je sklon smatrati se žrtvom povijesti i svoju
sigurnost donekle traži u apstraktnom moralizmu koji ide u pravcu
pacifizma, što mu omogućuje da bude moralno nadmoćniji od svog
moćnog saveznika. Tako je na kraju njemačke predizborne utrke
pričuvni višak glasova koji je Schroederu donio pobjedu, zacijelo
činio spoj pacifizma, lijevog i desnog nacionalpopulizma i tipično
njemačkog pozivanja na Wilhelmovo doba.
Jer, premda se Njemačka može sučeliti sa SAD-om, odbaciti mišljenje
UN-a i djelovati mimo drugih europskih naroda, polažući pravo na
'deutscher Weg' ('njemački put') - kancelarov glasoviti 'made in
Berlin' - izolacija je kušnja za taj narod, kao i povratak europskom
ustroju u stilu Belle Epoque. Karsten Voigt, stručnjakinja za
međunarodnu politiku u ministarstvu vanjskih poslova, sažela je to
novo stajalište ovim riječima: 'Činimo ono što za nas ima smisla; ne
činimo ništa s čime se ne bismo složili.' No vanjska politika
rijetko dopušta takvo razlikovanje. Nijedna zemlja ne treba ići
protiv svojih probitaka i običaja.
Nijedna zemlja također ne treba voditi vanjsku politiku a da smetne
s uma stajalište drugih društava (napose bliskih saveznika),
osobito ako je u središtu kontinenta. Tako je nova politika koju je
proglasila sama Njemačka izazov ne samo za SAD, već i za Europu.
To znači da se jak utjecaj Francuske na europska pitanja više ne
može prihvatiti, kao što je bilo do ujedinjenja. Postavlja se
pitanje ciljeva koje Europa želi ostvariti, možda u suradnji s
Rusijom koja se vratila pruskim zamislima iz XIX. stoljeća. To
ujedno postavlja pitanja u svezi sa širenjem Atlantskog saveza.
Njemačka je odveć važna za Europu i Amerika se ne trudi da obuzda
postojeću napetost. Treba priznati: nesporazum nije nesretni
slučaj, a osobne veze nisu dovoljne, kao što nas se želi uvjeriti,
da se on izgladi (...).
Međunarodno okružje stvorit će povelik broj prilika u kojima će oba
tabora moći provjeriti svoje umijeće pronalaženja zajedničkog
stajališta, ne samo o Bliskom istoku. Napose kada Njemačka u
veljači preuzme dužnost predsjedateljice Vijeća sigurnosti.
Objema stranama možemo preporučiti umjeren i realan pristup.
(...)
Zapad se u XX. stoljeću podijelio oko njemačkog pitanja. SAD,
njegovi saveznici i nova njemačka vlada moraju obećati da se
povijest neće ponoviti", piše Henry Kissinger, bivši američki
državni tajnik.