AT-E-EI-širenje-eu-Organizacije/savezi-Izbori-Politika au 21. X. DS: pouke irskog referenduma AUSTRIJADER STANDARD21. X. 2002.Pouke nesigurne irske dionice"U drugom je pokušaju Europska unija svladala neizvjesnu irsku dionicu. Pobjeda
je izvojevana teškom mukom. Svi bruxelleski političari od ranga i imena - od predsjednika Povjerenstva EU Romana Prodija naniže - trudili su se uvjeriti Irce da bi opetovano odbijanje ratifikacije sporazuma iz Nizze, koji regulira temeljne institucionalne pretpostavke za proširenje EU, moglo imati nesagledive posljedice za budućnost Europe.Proteklih je dana ustrajno odbijanje čelnih političara EU da samo razmisle o alternativnom planu za slučaj opetovanog odbijanja sporazuma iz Nizze pokazalo da bi te posljedice bile zaista nepredvidive.Kako god taj plan izgledao i koliko god lukav bio - opetovano irsko NE predstavljalo bi značajnu odgodu proširenja EU na dodatnih deset članica, planiranog za 2004. godinu. Valja sumnjati da bi najveći diplomatski i politički projekt u Europi nakon drugog svjetskog rata bio uspješno proveden u djelo.Naime, ishodišno političko polazište u Europi strahovito se
AUSTRIJA
DER STANDARD
21. X. 2002.
Pouke nesigurne irske dionice
"U drugom je pokušaju Europska unija svladala neizvjesnu irsku
dionicu. Pobjeda je izvojevana teškom mukom. Svi bruxelleski
političari od ranga i imena - od predsjednika Povjerenstva EU
Romana Prodija naniže - trudili su se uvjeriti Irce da bi opetovano
odbijanje ratifikacije sporazuma iz Nizze, koji regulira temeljne
institucionalne pretpostavke za proširenje EU, moglo imati
nesagledive posljedice za budućnost Europe.
Proteklih je dana ustrajno odbijanje čelnih političara EU da samo
razmisle o alternativnom planu za slučaj opetovanog odbijanja
sporazuma iz Nizze pokazalo da bi te posljedice bile zaista
nepredvidive.
Kako god taj plan izgledao i koliko god lukav bio - opetovano irsko
NE predstavljalo bi značajnu odgodu proširenja EU na dodatnih deset
članica, planiranog za 2004. godinu. Valja sumnjati da bi najveći
diplomatski i politički projekt u Europi nakon drugog svjetskog
rata bio uspješno proveden u djelo.
Naime, ishodišno političko polazište u Europi strahovito se
promijenilo u odnosu na 1999. godinu, kada je sporazum iz Nizze - uz
velike napore - usvojen. U 15 članica Europske unije nastupila je
promjena klime kada je u pitanju nastavak procesa europske
integracije - između ostalog i zbog uzleta nacionalističke
desnice, koji je, doduše, u posljednje vrijeme ponešto splasnuo.
Opetovano irsko NE dodatno bi potkrijepilo euroskepsu u
Francuskoj, Belgiji i Nizozemskoj.
Brojne reakcije olakšanja širom Europe a ponajprije u zemljama-
kandidatima za pristup pokazale su u nedjelju da je strah od
negativnih posljedica opetovanog irskog NE bio dubok. Čujni uzdah
olakšanja dopirao je iz političkih krugova ali i iz privrede, koju
bi posebno pogodio eventualni neuspjeh projekta proširenja. Naime,
u tom slučaju ne bi bilo moguće utržiti dobit od dosadašnjih
ulaganja u novim zemljama.
Iako je, dakle, ishod irskog referenduma obradovao umjerene
političke snage i europsku privredu, neizvjesnost bi trebala
potaknuti na razmišljanje. Naime, razlog neuspjeha prvog
referenduma očigledno nije antieuropski stav Iraca već
nesposobnost politike da ozbiljno posreduje bit europskog
projekta.
Upravo irski primjer pokazuje da ljude u tom kontekstu ne zanimaju
samo gospodarska pitanja. Naime, već je na prvom referendumu bilo
jasno da je Irska od pristupa EU zabilježila veliki dobitak te da je
neke zemlje čak i prestigla na gospodarskom planu.
Zaokret u pozitivnom smjeru potaknula su tek politička jamstva. S
jedne je strane u Sevilli priopćeno da se članstvo u EU i irska
neutralnost međusobno ne isključuju. Pritužbe na demokratski
deficit u EU bar su privremeno obesnažene podsjećanjem na rad
Konventa, čiji je cilj oblikovanje budućnosti Europe.
Zato bi europski državnici iz netom izborenog irskog pristanka na
sporazum iz Nizze trebali izvući zaključak o nedvosmislenom
mandatu. Naime, Europa mnogima postane cilj kada shvate da nije u
pitanju samo tržište već i politički projekt u okviru kojeg će oni
sami biti saslušani a njihovi interesi ozbiljno shvaćeni.
To vrijedi i za stare i za nove članice, od kojih svaka pojedina mora
tek glasati o proširenju. Ni budućim građankama i građanima EU u
novim članicama neće biti dovoljna samo uloga sudionika u velikom
tržištu. Od buduće Europske unije opravdano se očekuje puno više",
upozorava na kraju komentara Katharina Krawagna-Pfeifer.