AT-DE-E-CZ-PROŠIRENJE-Organizacije/savezi-Diplomacija-Politika au 16. X. PR verheugen: može li češka sankcionirati ratne zločine? AUSTRIJADIE PRESSE16. X. 2002.Verheugen vjeruje u političku gestu Praga"U razgovoru za list povjerenik
EU Guenter Verheugen objašnjava zašto vjeruje u mogućnost dobrog rješenja problema u odnosima Beča i Praga - i zašto se sam ne želi eksponirati u tom pitanju.- Povjerenstvo EU objavit će uskoro svoju studiju o Benešovim dekretima. Kakvi su rezultati?= Gledano iz čisto pravne perspektive, ne postoji prepreka pristupu Češke Republike Europskoj uniji. Proteklih šest mjeseci Povjerenstvo je uistinu pomno ispitalo spomenuti dokument. Možemo odgovoriti i na pitanja na koja u drugim studijama nisu ponuđeni odgovori. Primjerice, koliko je presuda o krivnji in absentia doneseno na temelju kaznenih zakona iz 1945. g. te mogu li one još biti izvršene. Možemo odgovoriti i na pitanje je li zaista točno da u Češkoj Republici zločini protiv čovječnosti nisu kažnjivi. To je čisto faktički prikaz koji bi zajedno s netom predstavljenom pravnom ocjenom mogao dokončati raspravu prihvatljivo za sve strane.- Biste li na temelju tih zaključaka poduprli prijedlog o
AUSTRIJA
DIE PRESSE
16. X. 2002.
Verheugen vjeruje u političku gestu Praga
"U razgovoru za list povjerenik EU Guenter Verheugen objašnjava
zašto vjeruje u mogućnost dobrog rješenja problema u odnosima Beča
i Praga - i zašto se sam ne želi eksponirati u tom pitanju.
- Povjerenstvo EU objavit će uskoro svoju studiju o Benešovim
dekretima. Kakvi su rezultati?
= Gledano iz čisto pravne perspektive, ne postoji prepreka pristupu
Češke Republike Europskoj uniji. Proteklih šest mjeseci
Povjerenstvo je uistinu pomno ispitalo spomenuti dokument. Možemo
odgovoriti i na pitanja na koja u drugim studijama nisu ponuđeni
odgovori. Primjerice, koliko je presuda o krivnji in absentia
doneseno na temelju kaznenih zakona iz 1945. g. te mogu li one još
biti izvršene. Možemo odgovoriti i na pitanje je li zaista točno da
u Češkoj Republici zločini protiv čovječnosti nisu kažnjivi. To je
čisto faktički prikaz koji bi zajedno s netom predstavljenom
pravnom ocjenom mogao dokončati raspravu prihvatljivo za sve
strane.
- Biste li na temelju tih zaključaka poduprli prijedlog o
odgovarajućoj političkoj gesti Praga?
= Jedno je pitanje što znam, osjećam i smatram ispravnim te što
činim u okviru tihe diplomacije. Drugo je pitanje što izjavljujem u
funkciji dužnosnika koji u procesu proširenja igra najvidljiviju
ulogu. Kada bih se javno obratio Češkoj Republici i postavio
određeni zahtjev, Prag bi to smjesta protumačio kao dodatan
politički uvjet za pristup EU i kao diskriminaciju. Nisam ovlašten
postavljati zahtjeve koji nadilaze okvir jasno definiranih uvjeta
za pristup EU. Znam za nekoliko inicijativa čiji pokretači predlažu
da problemi iz prošlosti budu uklonjeni odgovarajućom političkom
gestom. Vrlo sam sklon takvim potezima.
- Imate li dojam da na češkoj strani postoji manevarski prostor za
takvu gestu?
= Da, držim da postoji.
- Dakle, Vaša se tiha diplomacija nastavlja.
= Naravno.
- Jesu li u planu tajni sastanci?
= Češki ministar vanjskih poslova dobio je u međuvremenu broj mog
privatnog mobitela. Ja imam broj njegovog privatnog mobitela. Imam
brojeve čitavog niza mobitela češkog premijera. Dakle, možemo u
svakom trenutku stupiti u kontakt - gdjegod se nalazili - i tom se
mogućnošću koristimo.
- Vidite li slične teškoće i u slučaju Temelina?
= Temelin je tema o kojoj se iz naše perspektive gledano nema više
što reći.
- Predizborna kampanja u Austriji pokazuje da proširenje više i
nije tema koja izaziva strah kao što je ranije bio slučaj.
= I ja već dulje vrijeme imam taj dojam. Gledano iz moje
perspektive, u Austriji je raspoloženje vezano za proširenje EU
osjetno bolje nego prije godinu dana. Austrija nije zemlja koja bi
svojim stavom bitno povećavala broj sjedina na mojoj glavi.
- Pritom valja napomenuti da su Austrijanci oduvijek bili skeptični
prema proširenju EU.
= Nije Austrija bila skeptična već jedna austrijska stranka.
Austrija ne zaslužuje da bude poistovjećena s tom strankom.
- Šest mjeseci prije pristupa bit će objavljeno posljednje izvješće
o napredovanju zemalja-kandidata. Što će se dogoditi ako koja od
zemalja ne ispuni svoje obveze?
= U tom bih slučaju prognozirao da će ta zemlja imati problema. U toj
fazi ratifikacija još neće biti dovršena. Iz toga će se razviti
pritisak.
- Dakle, ratifikacija u članicama EU posljednja je batina u procesu
proširenja EU?
= Batinu nije moguće tako izravno upotrebljavati. Imamo samo jedan
jedini ugovor. Drugim riječima, u takvom bi slučaju članice EU ali i
druge zemlje-kandidati podvrgnule zemlju koja nije ispunila svoje
obveze snažnom pritisku. Naime, u tom bi slučaju pojavio rizik da
čitavi ugovor ne bude ratificiran. Zato sam 99,9 posto siguran da će
do pristupa uistinu biti učinjeno sve što može biti učinjeno.
- Kakvo je raspoloženje u članicama EU?
= To je još uvijek teško procijeniti. Zašli smo duboko u proces
proširenja ali nema razloga za slavlje. Još nismo postigli
kompromis unutar EU o financijskom paketu a još se uvijek nije baš
previše toga pomaklo s mjesta. U Nizozemskoj se vodi jako
kontroverzna rasprava. Ne smijemo podcijeniti moguće probleme i
rizike koji još mogu uskrsnuti u procesima odlučivanja na
nacionalnoj razini. Kao i u svim drugim velikim europskim
projektima, i u projektu proširenja suočavamo se s jako selektivnom
percepcijom. Veliki projekt poput proširenja često privuče
pozornost tek kada se već nađe u fazi ratifikacije.
- Što će se dogoditi ako neki parlament ne ratificira sporazum o
proširenju EU?
= U tom će slučaju cijeli projekt doživjeti privremeni neuspjeh.
No, ne očekujem da će se tako nešto dogoditi. Vjerujem u pobjedu
razuma. Nakon što smo napredovali do sadašnje točke, tko još može
preuzeti odgovornost na svoja leđa za upropaštavanje cijelog
projekta?