DE-E-EU-PRORAČUN-Organizacije/savezi-Makrogospodarstvo-Vlada nj 13. X. WELT: proračunski prijestupnici NJEMAČKADIE WELT13. X. 2002.Poigravanje vatrom"Kada je ovog tjedna do deviznih tržišta doprla vijest iz Pariza da francuski
ministar financija Francis Mer odbija smanjiti planirani deficit u francuskom proračunu za 2003. g. za 0,5 posto, na pojeftinjenje eura trebalo je čekati samo nekoliko sekundi.Politika - ponajprije u velikim europskim državama poput Njemačke, Francuske i Italije - trebala bi ozbiljno shvatiti ovaj signal kao upozorenje. Upozorenje da ne smije dirati u temelje pakta za stabilnost eura.No, pomnija analiza pokazuje da je poigravanje vatrom već započelo. Ovotjedno popuštanje Povjerenstva EU i njegovo labavljenje proračunske discipline podiglo je na noge kritičare širom Europe. 'Znali smo to od samog početka', ističu oni.Njihova su upozorenja opravdana. Bio jednom njemački ministar financija Theo Waigel. Jednog dana ministar Waigel zaključio je da nakon sporazuma iz Maastrichta treba sklopiti pakt o stabilnosti eura i odrediti poprilično oštre kazne za svaku zemlju koja ne bude slijedila propisanu proračunsku disciplinu - ponajprije zato što
NJEMAČKA
DIE WELT
13. X. 2002.
Poigravanje vatrom
"Kada je ovog tjedna do deviznih tržišta doprla vijest iz Pariza da
francuski ministar financija Francis Mer odbija smanjiti planirani
deficit u francuskom proračunu za 2003. g. za 0,5 posto, na
pojeftinjenje eura trebalo je čekati samo nekoliko sekundi.
Politika - ponajprije u velikim europskim državama poput Njemačke,
Francuske i Italije - trebala bi ozbiljno shvatiti ovaj signal kao
upozorenje. Upozorenje da ne smije dirati u temelje pakta za
stabilnost eura.
No, pomnija analiza pokazuje da je poigravanje vatrom već započelo.
Ovotjedno popuštanje Povjerenstva EU i njegovo labavljenje
proračunske discipline podiglo je na noge kritičare širom Europe.
'Znali smo to od samog početka', ističu oni.
Njihova su upozorenja opravdana. Bio jednom njemački ministar
financija Theo Waigel. Jednog dana ministar Waigel zaključio je da
nakon sporazuma iz Maastrichta treba sklopiti pakt o stabilnosti
eura i odrediti poprilično oštre kazne za svaku zemlju koja ne bude
slijedila propisanu proračunsku disciplinu - ponajprije zato što
ministar Waigel nije vjerovao članicama monetarne unije s
europskog juga. Waigel nije ni slutio da bi bilo primjerenije da je
njegovo nepovjerenje bilo usmjereno prema zemljama-
utemeljiteljicama europske zajednice.
Zato zvuči gotovo paradoksalno što bi uloga čuvara Svetog Graala
stabilnosti u Europi bolje pristajala upravo Španjolcima, koji će
ove godine vjerojatno privrediti čak i mali plus u svom proračunu.
Španjolski ministar gospodarstva Rodrigo Rato upravo je oštro
odbio nakanu Povjerenstva Eu da pomakne rok za uravnoteživanje
proračuna sa 2004. na 2006. godinu. Madrid ni u kom slučaju neće
odobriti takvo pomicanje roka - taj potez nema smisla ako nije
popraćen reformama u privredi problematičnih zemalja, kazao je
Rodrigo Rato. Pojam 'problematične zemlje' odnosio se, između
ostalog, i na Njemačku.
Dok veliki očituju nemar, maleni su upravo pedantni - i u pitanju
proračunske discipline i u pitanju proširenja EU na istok. Naime, i
u vezi s tim projektom malene države inzistiraju na preciznom
tumačenju kriterija za pristup.
Valja im skinuti kapu. Malene su zemlje naučile svoju lekciju i
sanirale svoje proračune u razdoblju povoljnije konjunkture.
Sasvim je drugačija situacija s velikim zemljama, koje upravo u
sadašnjem trenutku upadaju u zamku sporazuma iz Maastrichta.
Naime, aktualna gospodarska kriza i njezine posljedice za državne
proračune očituju grešku ugrađenu u same temelje pakta za
stabilnost. Ta se greška sastoji u činjenici da pakt stupa na snagu
upravo u pogrešnom trenutku - naime, u razdoblju slabljenja
gospodarstva, kada deficiti bilježe nekontrolirani rast već iz
zbog same konjunkture.
Može se do mile volje raspravljati treba li politika u vrijeme
slabljenja konjunkture doskočiti nevolji kroz viša izdvajanja i
tako usmjeravati konjunkturu ili tu opciju valja izbjegavati. No,
dodatni trud oko štednje u razdoblju recesije i smanjenih prihoda
protivi se svim ekonomskim teorijama, koje stručnjaci zastupaju od
Velike depresije.
Pritom valja napomenuti da to vrijedi i za zemlje Beneluxa i za
Njemačku: 'Pacta sunt servanda', citirao je svojedobno predsjednik
Bundesbank Hans Tietmeyer. 'Sporazum je sporazum'. Posebno kada se
prisjetimo da su vlade koje danas nastoje ishoditi promjenu pravila
zato što same nisu ovladale igrom sramotno propustile pokrenuti
odavno nužne reforme i mjere štednje u razdoblju povoljnije
konjunkture", zaključuje Ulrich Porwollik.