FR-FRANCUSKA-EU-PRORAČUN-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije FRANCUSKA SE NE KANI PRIDRŽAVATI EUROPSKOG PAKTA O STABILNOSTI Piše suradnik Hine iz Pariza Frane CetinićPARIZ, 13. listopada (Hina) - Odbijanjem promjene odredaba
Pakta o stabilnosti, koji obvezuje na smanjenje strukturalnog manjka u okviru europske monetarne unije, Francuska je postala crna ovca u Europskoj uniji, spremna i pod cijenu izolacije zategnuti odnose s Europskom komisijom.
Piše suradnik Hine iz Pariza Frane Cetinić
PARIZ, 13. listopada (Hina) - Odbijanjem promjene odredaba Pakta o
stabilnosti, koji obvezuje na smanjenje strukturalnog manjka u
okviru europske monetarne unije, Francuska je postala crna ovca u
Europskoj uniji, spremna i pod cijenu izolacije zategnuti odnose s
Europskom komisijom. #L#
Između obveza koje proistječu iz Pakta o stabilnosti i projekta
državnog proračuna za 2003., koji se temelji na izbornim obećanjima
predsjednika Francoisa Chiraca, Francuska se, na sastanku Ecolina
(ministra privrede i financija Petnaestorice) u Luxembourgu,
odlučila za potonje.
Francuska ima "druge prioritete", rekao je Francis Mer, francuski
ministar privrede i financija, te za primjer istaknuo "povećanje
vojnih izdataka od 6,1 posto u slijedećoj godini", jer "našoj je
Europi potrebna autonomija i vjerodostojnija obrana od ove
sadašnje".
Opravdavajući svoju odluku, koja Francusku stavlja u zaseban
položaj u odnosu na njene euro-partnere, Mer je rekao da se nalazimo
"u Europi u kojoj proračunska politika, kao i politika općenito,
ostaju i dalje pod kontrolom države" te da u "našoj obitelji ima
velikih i malih, debelih i mršavih" koji "ne trče svi podjednako
brzo, ali je svima cilj ostati u obitelji".
Neki su francuski partneri nazvali ovakav stav "provokacijom", a
domaći mediji usporedili ga čak s ponašanjem Velike Britanije u
vrijeme "željezne Maggie": "I want my money back!" ("Hoću svoje
pare nazad!").
Za razliku od Londona iz osamdesetih godina, Parizu je danas
potrebno razumijevanje i solidarnost euro-partnera glede mnogih
pitanja, poglavito oko proširenja Europske unije, reforme
Zajedničke poljoprivredne politike, reforme europskih
institucija, smanjenja PDV u hotelijerstvu, određenja ribolovnih
kvota.
Pariz bi, ipak, u ovoj borbi protiv briselskog "monetarnog
pravovjerja" mogao naći saveznike u Njemačkoj, Italiji i
Portugalu, jer od dvanaest članica euroskupine, samo su Finska,
Luxembourg, Irska, Grčka i Nizozemska "uzorni đaci", Austrija,
Belgija i Španjolska imaju prolazne ocjene, dok se u "magarećoj
kupi", uz Francusku, nalaze još i tri spomenute zemlje, od kojih
sama Njemačka predstavlja trećinu ukupnog BDP svih dvanaest
zemalja članica euroskupine.
Svjestan da će uravnoteženje javnih izdataka u godini 2004. malo
tko moći poštovati, Bruxelles je 24. rujna odložio taj rok do 2006.
a dotle, proračunski manjak nijedne članice EU ne bi smio
prekoračiti tri posto BDP. U zoni visokoga rizika su Njemačka (-3),
Portugal (-2,8), Francuska (-2,6) i, u manjoj mjeri, Italija (-
1,3).
Za to vrijeme, Bruxelles zahtijeva da se manjka državnog proračuna,
takozvani "strukturalni manjak", onaj koji ne ovisi o međunarodnoj
konjunkturi već o načinu vođenja ekonomske i monetarne politike -
smanjuje po stopi od 0,5 posto godišnje.
Francuska je u Luxembourgu odbacila i tu obvezu te najavila da će je
početi provoditi iduće godine. Bez značajnijeg gospodarskog rasta,
međutim, ni ovaj cilj Pakta o stabilnosti neće biti moguće
ostvariti kako je planirano 2006., što bi moglo dovesti u pitanje
mnoge planove, uključujući i onaj o proširenju Unije.
Iako francuska Vlada barata s procjenom gospodarskog rasta od 2,5
posto za iduću godinu, mnogi stručnjaci, pa i sam ministar Mer,
naglašavaju kako očekivani porast BDP od jedan posto za ovu godinu
dovodi u pitanje tako optimistične prognoze.
Sve pokazuje kako je temeljni problem nedovoljan privredni rast
europskih gospodarstava, što je uz uravnoteženje državnog
proračuna druga bitna odrednica Pakta o stabilnosti.
Ako se nastavi putem kojim je Pariz krenuo, a koji je ipak otvorila
sama Komisija svojom odlukom o odgađanju roka za ozdravljenje
javnih financija, Europljani bi se mogli naći u situaciji da
umjesto jednog moraju rješavati dva krupna problema: nedovoljan
gospodarski rast i narasli javni manjak.
(Hina) fc sl