RU-US-islam-Terorizam-Sekte/kultovi-Vjerske zajednice rusija-vedomosti od 24.9.02. fukyama o islamu kao stvaralačkoj sili RUSIJAVEDOMOSTI24.IX.2002.Protiv raširenog mišljenja: islam kao stvaralačka snaga"Što se događa u muslimanskom
svijetu? Zašto on rađa teroriste-samoubojice, zašto danas u njemu prevladavaju konzervativna, rascjepkana kapitalistička društva koja nisu sposobna ni za gospodarski razvitak ni za uspostavu demokracije? Djelomice se odgovor na to pitanje (odgovor će ograničiti arapski dio muslimanskog svijeta) može pronaći u srpanjskom izvješću Ujedinjenih naroda. Iz njega proizlazi da je razina razvitka čitavog arapskog sektora s golemim zalihama nafte daleko ispod razine njegova bogatstva. Gospodarstva na tom području stagniraju, u većini zemalja jako je raširena nepismenost, ne poštuju se političke slobode, a puk, napose žene, nemaju pristupa temeljnim dostignućima i mogućnostima suvremenog svijeta.Izvješće koje je sastavila skupina arapskih intelektualaca predan je UN-u još prije prošlogodišnjih terorističkih napadaja na SAD. Ipak, jasno je da navedene činjenice mogu rasvijetliti uzroke tih terorističkih čina: islamizam Osame bin Ladena i njegovih pristaša tijesno je povezan s usporenim razvitkom arapskih zemalja. Ujedno
RUSIJA
VEDOMOSTI
24.IX.2002.
Protiv raširenog mišljenja: islam kao stvaralačka snaga
"Što se događa u muslimanskom svijetu? Zašto on rađa teroriste-
samoubojice, zašto danas u njemu prevladavaju konzervativna,
rascjepkana kapitalistička društva koja nisu sposobna ni za
gospodarski razvitak ni za uspostavu demokracije? Djelomice se
odgovor na to pitanje (odgovor će ograničiti arapski dio
muslimanskog svijeta) može pronaći u srpanjskom izvješću
Ujedinjenih naroda. Iz njega proizlazi da je razina razvitka
čitavog arapskog sektora s golemim zalihama nafte daleko ispod
razine njegova bogatstva. Gospodarstva na tom području stagniraju,
u većini zemalja jako je raširena nepismenost, ne poštuju se
političke slobode, a puk, napose žene, nemaju pristupa temeljnim
dostignućima i mogućnostima suvremenog svijeta.
Izvješće koje je sastavila skupina arapskih intelektualaca predan
je UN-u još prije prošlogodišnjih terorističkih napadaja na SAD.
Ipak, jasno je da navedene činjenice mogu rasvijetliti uzroke tih
terorističkih čina: islamizam Osame bin Ladena i njegovih pristaša
tijesno je povezan s usporenim razvitkom arapskih zemalja. Ujedno
bi bilo pogrješno misliti da je niska razina razvitka na tom
području jedini razlog nastanka islamističkog pokreta. Radikalni
je islamizam puno zamršeniji fenomen.
(...) Odakle takav fanatizam koji je stran temperamentu
predstavnika suvremenih demokratskih društava?
Prva je pomisao da taj fanatizam valja pripisati utjecaju temeljnih
kulturnih čimbenika, osobito islamskog fundamentalizma. Dakako,
takvo stajalište zaslužuje pozornost. Činjenica da su muslimanski
i zapadni svijet oprečno ocijenili događaje od 11.IX., potvrđuje
valjanost paradigme koju je prije nekoliko godina ponudio
harvardski politolog Samuel Huntington: svršetak 'Hladnoga rata'
označit će početak razdoblja 'sukoba između civilizacija'.
Međutim, koliko je god glupo umanjivati ulogu kulturnih i
civilizacijskih čimbenika, Bin Ladena se ne može smatrati samo
islamskim fundamentalistom. Jer cilj islamizma, kojega je on
simbol i tumač, zapravo nije obnova nekih zastarjelih, iskonskih
oblika islama. To nije tradicionalan, već je u potpunosti suvremen
pokret. (...)
Ta se eksplozivna ideološka smjesa koja je prvobitno nastala u
sunitskoj sredini, sada proširila i među šiitima - uvelike
zahvaljujući utjecaju iranskog ajatolaha Homeinija. Iranska
revolucija iz 1979. dala je islamizmu vjerski ugled koji ta struja
prije nije imala. Sama činjenica da je islamizam lako mogao
ujediniti dosad nepomirljive šiite i sunite, govori o priličnoj
odijeljenosti te ideologije od islamske povijesti i tradicije.
Ključni atributi islama - estetizacija smrti, veličanje vojne
sile, prihvaćanje mučeništva i poziv na pothvate - nisu jako bitni
za tradicionalni islam. Zato su sastavni dio suvremenih
totalitarnih ideologija. Za prividnim dogmatizmom binladenovske
teologije zapravo se skrivaju vjerovanja koja su heretička sa
stajališta tradicionalnog islama.(...)
Hoće li islamizam, kao nekad fašizam i komunizam, biti prisiljen da
postane snaga koja će osuvremeniti društvo i tako muslimanske
zemlje potaknuti na stvaralačko, a ne na rušilačko suparništvo sa
Zapadom? To pitanje nije tako besmisleno kao što se može činiti.
Premda je teško izvoditi bilo kakve usporedbe, moramo se podsjetiti
da su boljševici uspjeli industrijalizirati i urbanizirati Rusiju,
a Hitler se uspio spasiti od veleposjednika i spriječiti klasno
raslojavanje prijeratne Njemačke. Po cijeni golemih žrtava, oba su
'izma' uspjela ukloniti zapreke koje su stajale na putu k
suvremenoj liberalnoj demokraciji. Ako islamizam proturječi
tradicionalnom islamu isto toliko koliko i Zapadu, onda će i ta
ideologija možda imati ulogu pozitivne rušilačke sile? (...)
Nemojmo se zavaravati: 'modernizacija' islama neće se tako skoro
dogoditi, a na njenom putu treba svladati još puno zapreka. Samo je
poraz u borbi s drugim državama nagnao Japan i Kinu da počnu
ozbiljno 'raditi na pogrješkama'. Budući da nisu bile kadre
pobijediti Zapad, te su mu se zemlje radije pridružile, prihvatile
zapadne institucije, sačuvavši istodobno srce svoje nacionalne
kulture. (...)
Možda će upravo Iran koji zadnjih dvadeset godina živi pod vlašću
islamista, pomoći islamskom svijetu da pronađe izlaz iz slijepe
ulice. U prilog budućoj liberalizaciji Irana govori važna
demografska činjenica: danas je 70 posto puka mlađe od trideset
godina i, po svim pokazateljima, ti mladi ljudi osjećaju odbojnost
prema islamskoj teokraciji. Ako Iran - prva islamistička država u
svijetu - samostalno stane na put liberalizacije, bit će to
uvjerljiv primjer za ostale zemlje Bliskog (i ne samo Bliskog)
istoka. (...)", pišu Francis Fukyama, profesor međunarodne
političke ekonomije na Visokoj školi za međunarodne veze na
sveučilištu Johna Hopkinsa i Nadav Samin, apsolvent škole.