FR-US-IQ-interview-Terorizam-Organizacije/savezi-Diplomacija francuska-le figaro od 19.9.02. razgovor s glucksmannom FRANCUSKALE FIGARO19.IX.2002.Glucksmann: 'Doba terorizma bez granica'S filozofom Andreom Glucksmannom razgovarali su
Joseph Mace-Scaron i Alexis Lacroix: " - Nisu li nakon atentata od 11.IX. zagovornici civilizacijskog sukoba pobijedili u bitki?= Naprotiv, 11.IX. i njegove posljedice dijele muslimane (pogledajte Pakistan, Afganistan, Alžir), kao i Zapad (pogledajte naglo širenje protuameričkog raspoloženja). Nema sukoba civilizacija, već unutar civilizacija, ukoliko 'civilizacijom' zovemo velike vjerske zajednice (židovsko-kršćanska, pravoslavci, hinduisti, muslimani, itd.) čije je širenje Huntington jako podcijenio; njegova je teza zastarjela i Manhattan ju je opovrgnuo.- Što želite reći?= Da treba prestati s teologiziranjem. U procjeni novih odnosa snaga koji razdiru planet, bolje je nadahnjivati se Machiavellijem nego raspredati o tomu jesmo li za ili protiv svetih tekstova. Najveći teroristički napadaj u ljudskoj povijesti znači početak razdoblja terora bez granica. Nije nam potreban Kuran da bismo
FRANCUSKA
LE FIGARO
19.IX.2002.
Glucksmann: 'Doba terorizma bez granica'
S filozofom Andreom Glucksmannom razgovarali su Joseph Mace-Scaron
i Alexis Lacroix: " - Nisu li nakon atentata od 11.IX. zagovornici
civilizacijskog sukoba pobijedili u bitki?
= Naprotiv, 11.IX. i njegove posljedice dijele muslimane
(pogledajte Pakistan, Afganistan, Alžir), kao i Zapad (pogledajte
naglo širenje protuameričkog raspoloženja). Nema sukoba
civilizacija, već unutar civilizacija, ukoliko 'civilizacijom'
zovemo velike vjerske zajednice (židovsko-kršćanska,
pravoslavci, hinduisti, muslimani, itd.) čije je širenje
Huntington jako podcijenio; njegova je teza zastarjela i Manhattan
ju je opovrgnuo.
- Što želite reći?
= Da treba prestati s teologiziranjem. U procjeni novih odnosa
snaga koji razdiru planet, bolje je nadahnjivati se Machiavellijem
nego raspredati o tomu jesmo li za ili protiv svetih tekstova.
Najveći teroristički napadaj u ljudskoj povijesti znači početak
razdoblja terora bez granica. Nije nam potreban Kuran da bismo
shvatili vještinu i način uporabe rezača u otmici zrakoplova koji
se obrušava na središte grada ili na nuklearnu centralu. Ne trebamo
se proglašavati božjim fanaticima da bismo, za primjenu i za
ucjenu, skladištili kemijsko i bakteriološko oružje za masovno
uništavanje. Bin Laden je islamist; Sadam Husein je laik, njegova
stranka Baas potekla je iz fašističkog političkog bloka, a vojska
mu je uređena po sovjetsko-staljinskom obrascu. Ipak, strategije
ove dvojice takmaca slične su. Obojica idu za istim ciljem, žele
biti kalifi i imati vlast nad svim Arapima (a onda i muslimanima),
nadzirati Rijad i njegovu naftu. Obojica, pokazuje to njihova
biografija, ne prezaju ni pred čim, pa ni pred smišljenim pokoljem
civilnog puka, bez razlike. Zahvaljujući golemom naporu
potiskivanja osjećaja, skloni smo omalovažiti 11.IX. upravo u času
kada obilježavamo njegovu obljetnicu; prešućujemo sveopći užas
nihilističkog terorizma koji on iznosi na vidjelo.
- Koji je razlog nemogućnosti da se shvati taj događaj?
= Panika. Sve do 10.IX.2001., mogućnost uništenja planeta bila
privatno vlasništvo nekolikih velikih i supervelikih nuklearnih
sila koje su se strašile međusobnim odvraćanjem. Sada svatko, bez
puno mašte, može smisliti užasan pokolj, pa i najaviti postupno
uništenje ljudske vrste. Pošto su se srušili Twin Towersi, možemo
li misliti da je nemoguć hotimičan Černobilj? Koji je razlog
mudrijaške napasti da se prikrivaju razmjeri prijetnje, da se
jeftino zavaravamo. Više volimo miran san kada se mogućnost
izazivanja raznih hirošima 'demokratizira' u velikom stilu.
- Recimo da je Huntingtonova shema odveć kruta. Popuštaju li doista
oni koji govore o 'razilaženju' vrijednosti između islama i Zapada
pred napasti 'mudrijašenja'?
= Ma dajte! U Latinskoj Americi, u Aziji, pa i u Europi, bili su
skloni 'razumjeti', opravdati, pa i pljeskati Bin Ladenu. Nedavno
istraživanje kaže da više od polovice ruskog puka drži Amerikance
odgovornima za vlastitu nesreću; vjerojatno sličan udio stanovnika
Zemlje dijeli isto mišljenje. Nihilistička napast uvelike
nadjačava arapsko-muslimansku mrežu; zamišljen u lijepoj ulozi
Robina Hooda, osvetnika, naš saudijski milijarder mogao bi
izazvati suparničke snage koje dijele njegovu mržnju, a ne vjeru.
- Opravdati islam ne znači opravdati islamizam koji pak ima svoju
ulogu u tom pokolju...
= Svakako, ali integrizam ubija ukoliko je nihilistički. Treba li
podsjetiti da islamisti ponajprije ubijaju muslimane? Pogledajte
GIA-u u Alžiru! Treba li opet napomenuti da terorizam koji provodi
Bin Laden i njegovi nebeski ratnici uvelike nadilazi prirodnu zonu
utjecaja islama? Suvremena politizacija vjere bilježi pad.
Integrizam uništava vjeru, kako u Alžiru, tako i u Iranu; mladi
naraštaji postaju agnostični zbog paranoje propovjednika.
Napokon, bilo je dovoljno da svjetski ratovi proglase 'Gott mit
uns!', pa da se Europa dekristijanizira.
- Ne plašite li se da ćete takvim izjavama potaknuti one koji
optužuju ponajprije Ameriku?
= Na Zapadu, a napose u Europi se pjevuši: 'Amerikanci su to i
tražili!' Taj rašireni govor je ružan i nedopustiv. On je tek druga
inačica nagona - mogao bih reći zanosa pobijanja. Nema koristi od
toga da se američki žrtveni jarac zamijeni muslimanskim žrtvenim
jarcem. Kada je riječ o trećem mudrijaškom zanosu koji stratezi
jako cijene, on bi mogao iskorijeniti teorizam zahvaljujući
savezništu svih takozvanih uglednih država, uključujući Kinu i
Rusiju.
- Koje su, po vašem mišljenju, posljedice te zadnje pogrješke u
procjeni?
= Zbog političkog realizma, a ne samo morala, potpuna osamljenost
čečenske kalvarije trebala bi nas zabrinjavati i žao mi je ako vam
time dosađujem. Podsjetimo se afganistanskog scenarija: Rusija
(tada sovjetska) zahvaća ruševine i stvara nove kroz deset godina;
u poharanu zemlju dolaze najveći banditi i najveći fanatici;
posljedice je osjetio Manhattan.
- Ako sam vas dobro razumio, Amerikanci griješe propustom kada,
upozoravajući na 'osovinu zla', u nju nisu uvrstili Rusiju!
= Amerikanci nisu toliko naivni kao što se misli. Premda u 'osovinu
zla' ubrajaju tri lupeške države, znaju da one imaju jednog ili dva
pokrovitelja u sjeni. Znaju da Putin nije prodao samo jednu, već pet
nuklearnih centrala Iranu, da potpisuje čudne ugovore s Bagdadom i
redovito se susreće s malim Staljinom iz Sjeverne Koreje. Uostalom,
Rusi su mislili da su prozvani i teško su prihvatili optužbu o
'osovini zla'.
- Gdje vidite nihilizam kada je posrijedi iračko pitanje? Nije li
Sadam Husein prototip diktatora koji se na koncu samoograničava
makjavelizmom?
= Da je Sadam pristao na samoograničenje, to bi se znalo. Da želi
samo produljiti svoju diktaturu i uživati u prihodima od nafte, ne
bi gubio vrijeme i novac u igri skrivača s UN-om. To što preuzima
rizik od potajnog gomilanja oružja za masovno uništavanje, napose
kemijskog i bakteriološkog, znači da gaji veće ambicije. Tu nema
velike tajne. Bin Ladenova je slabost rezultat njegova skrivanja u
špiljama Tora Bore iz nekog drugog doba. Da je raspolagao podzemnim
nuklearnim bazama, njegovo bi zaštićeno područje bilo gotovo
neosvojivo. Nihilistički terorizam je njegov mač, nedostajao mu je
štit za obranu od protunapada. Da bi izbjegao takve neugodnosti
Sadam se osposobljava za 'uzvraćanje udarca': ako me napadnete,
pustit ću svoje bacile, ubojite plinove, pa i rakete bude li moguće.
Da bi sudjelovao u igri velikih, teoristički grabežljivac mora biti
kadar da se zaštiti od njihove srdžbe. Zato Sadam Husein unatoč svim
zaprekama smišlja kako će osigurati štetni utjecaj koji će ga
zaštititi.
- Zašto Europa nije sklona američkom upletanju?
= Ono što iznenađuje u Bushovim tvrdnjama o 'osovini zla' (kao što
je nekad Ronald Reagan zvao SSSR 'carstvo zla') jest riječ 'zlo'.
Amerikanci se odvažuju da ga rabe, kao Solženjicin i Ivan Pavao II.
Kao Aristotel koji je rekao da je 'ljudska zloba nešto nezasitno''.
Kao Machiavelli koji se rugao profinjenim dušama koje kažu: 'Ružno
je o zlu govoriti ružno'. Europljani se često zbune i okreću pogled.
Predbacuju Amerikancima da su jednostrani i naivni kada ovi na
Manhattanu otkriju apsolutnu izopačenost, uništavanje zbog
uništavanja. Naprotiv, Europljani nastoje zaboraviti da 'hybris',
užitak u rušenju, čisti nihilizam, postoji i da uspijeva.
- Zašto je Europa pospana?
= Ukidajući kolonizaciju, Europa je vjerovala da će se moći
izolirati od svjetskih pitanja, ostati na pristojnoj udaljenosti i
zatvoriti se u geostrateški balon. Rijeka Correze (u franc. regiji
Limousin, op. prev.)je bila je važnija od Zambezija! Kako u
ljevici, tako i u desnici, unatrašnja je politika prevagnula nad
vanjskom, prednost je imao naš život, ne brinući se za one koji su
daleko. Mnogi Europljani danas ne žele upletanje u Iraku jer još
misle da je Bagdad Zambezi. Patetično nepriznavanje iskustva
Manhattana, bolne pouke sveopćeg terorizma koji je jako jeftin i
odveć djelotvoran.
- 'Logistika' atentata od 11.IX. ipak nije nadohvat svima...
= ... Ali je već nadohvat svim glavama, ako polovica čovječanstva
drži da je taj zločin normalan, pa i obranjiv! Moramo primijetiti da
su se odnosi snaga koji određuju budućnost planeta bitno
promijenili; promijenila se sama priroda onog što razumijemo pod
'snagom'. Jednom riječju: odnosi moći postali su odnosi štetnog
djelovanja.
- Je li to kraj racionalne strategije koju je utvrdio Clausewitz?
= U klasičnoj Europi proizišloj iz Vestfalskog sporazuma (1648.),
velike su države samostalno odlučile o svom načinu života; njihova
je opstojnost rijetko bila u pitanju, međusobno su se sukobljavale
samo zbog pokrajina ili ugleda. Stvaralačka je moć pobijedila
rušilačku. Druga je etapa: svjetski ratovi i totalitarizmi
neobično su razvili umijeće uništavanja. Ipak, blokovi i carstva
još su polagali pravo da utječu na budućnost, pravo da promiču
stvaralačke snage. Hitler se, kao i Staljin, hvalio da je riješio
probleme kapitalizma, da je svladao krize, ukinuo nezaposlenost,
itd. Totalitarizmi su se pozivali na industrijski, socijalni i
gospodarski program. Sile koje su se sukobljavale imale su
mogućnost da stvore svijet (koji su jedni smatrali boljim, a drugi
vrlo lošim), kao i mogućnost da unište protivnika. Bila je to
uzajamna veza: velesile su stvaralačkoj moći pridodavale rušilačku
moć. Danas, rušilačka snaga preteže nad stvaralačkom. Taj novi stil
u odnosu snaga, ta nečuvena podjela moći u svijetu ima nas zbog čega
zabrinuti.
- Hoće li Europi biti nemoguće da utvrdi svog neprijatelja?
= Hladni je rat završen. S njim je nestala utvara nasljednog i
jedinog neprijatelja. No iako ne postoji apsolutni neprijatelj,
protimba ostaje. Izazov 'nulte kote' tiče se Europe. Moramo naučiti
da spriječimo, ograničimo, blokiramo, kadšto, ne bez pogibli,
'manu militari', postnuklearno rušilačko, nesigurno i
globalizirano nasilje. To je, prilično velika, cijena ulaznice u
XXI. stoljeće."