US-BA-IQ-supersila, krize, intervencija-Politika-Nemiri/sukobi/ratovi us 5. VIII. wash. times - marshallov plan za irak i bosna SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES5. VIII. 2002.Marshallov plan za Irak"S mogućnošću velikog rata
protiv Iraka koji se ocrtava u daljini, novine i televizijske emisije pune su onih koji nude različite poglede kako je najbolje oboriti vojni režima Saddama Husseina. Ostaje neodgovoreno mnogo važnije pitanje o željenom konačnom rezultatu: Kako Sjedinjene Države žele da Irak izgleda nekih 15 godina nakon završetka neprijateljstava? Budite sigurni: Sjedinjene Države će potrošiti milijarde dolara na poslijeratnu obnovu Iraka. Pitanje je hoćemo li taj novac potrošiti u nefunkcionalnom naporu predvođenom od Ujedinjenih naroda ili ćemo isti iznos uložiti u poduhvat predvođen SAD-om usmjeren k promicanju dugoročnih nacionalnih interesa. Vrijeme je da se razmotri Marshalov plan za Irak.Istinu za volju, poznato je u akademskom i političkom svijetu da Sjedinjene Države nemaju baš dobre rezultate u okončavanju rata. Dvojbe glede Zaljevskog rata, nikada završeni korejski rat i naš zbrzani izlaz iz CIA-inog prikrivenog rata u Afganistanu osamdesetih godina, primjeri su neuspjeha SAD-a u okončavanju
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
5. VIII. 2002.
Marshallov plan za Irak
"S mogućnošću velikog rata protiv Iraka koji se ocrtava u daljini,
novine i televizijske emisije pune su onih koji nude različite
poglede kako je najbolje oboriti vojni režima Saddama Husseina.
Ostaje neodgovoreno mnogo važnije pitanje o željenom konačnom
rezultatu: Kako Sjedinjene Države žele da Irak izgleda nekih 15
godina nakon završetka neprijateljstava? Budite sigurni:
Sjedinjene Države će potrošiti milijarde dolara na poslijeratnu
obnovu Iraka. Pitanje je hoćemo li taj novac potrošiti u
nefunkcionalnom naporu predvođenom od Ujedinjenih naroda ili ćemo
isti iznos uložiti u poduhvat predvođen SAD-om usmjeren k
promicanju dugoročnih nacionalnih interesa. Vrijeme je da se
razmotri Marshalov plan za Irak.
Istinu za volju, poznato je u akademskom i političkom svijetu da
Sjedinjene Države nemaju baš dobre rezultate u okončavanju rata.
Dvojbe glede Zaljevskog rata, nikada završeni korejski rat i naš
zbrzani izlaz iz CIA-inog prikrivenog rata u Afganistanu
osamdesetih godina, primjeri su neuspjeha SAD-a u okončavanju
sukoba na način da se zadovolje i kratkoročni i dugoročni
nacionalni interesi. Sjedinjene Države se tipično usredotočuju na
kratkoročne interese, i ne uspijevaju uzeti u obzir i ostale
naknadne posljedice brzog izlaska.
Postoje dvije istaknute iznimke: obnova poslijeratnog Japana pod
vojnom upravom generala Douglasa MacArthura i poslijeratna obnova
Europe, koju je započeo državni tajnik George Marshall (stoga
nazvano 'Marshallovim planom') a koju je izvršio general Lucious
Clay. (...)
Usporedite primjere naših uspjeha nakon Drugog svjetskog rata s
Bosnom i Hercegovinom. Daytonski mirovni sporazumi iz 1995.
uspostavili su okvir kojega su velikim dijelom dogovorili i proveli
Ujedinjeni narodi i međunarodna zajednica. Tako je dogovoreni
okvir uskratio je novonastaloj zemlji sredstva da dođe do cilja. Ti
su sporazumi proizveli ustav kojega je teško izmijeniti kako bi
odgovarao stvarnosti Bosne; tri odvojene države koje imaju više
vlasti nego središnja vlada; proces financiranja koji nema
transparentnost, i politički sustav koji je presložen i koji stvara
podijeljenost. Kako bi to sve bilo još više frustrirajuće,
sporazumi su rezultirali u velikom utrošku od 6 milijardi dolara s
nedovoljno određenim i dalekim konačnim rezultatom. S nastajućim
zamorom donatora i zemljom koja je zauvijek na rubu političkog i
gospodarskog sloma, postavlja se pitanje hoćemo li jednog dana
svjedočiti velikoj imploziji.
Dakle, zašto su napori u Bosni postigli nezadovoljavajuće
rezultate? Zato što su Sjedinjene Države prepustile svoje
predvodničke odgovornosti Ujedinjenim narodima, neučinkovitoj
organizaciji koja nema sposobnosti isplanirati i sprovesti
sveobuhvatno i usklađeno rješenje složenih izvanrednih operacija
koje ulaze u ciljeve njene povelje.
Jednostavno kazano, ako Sjedinjene Države žele uobličiti svijet na
način koji bi podupirao američke nacionalne interese, vrijednosti
i pozitivne odnose sa stabilnim nacionalnim državama, onda Amerika
mora zasukati rukave i umazati ruke. Ako se Sjedinjene Države
oslanjaju na Ujedinjene narode kako bi se obavio posao, onda moraju
biti spremne živjeti s rezultatima ostvarenim kroz koncenzus 191
zemlje članice Ujedinjenih naroda.
Problem pred nama zastrašuje; prisiliti na promjenu režima u Iraku
kako bi se omogućilo stvaranje održive, napredne države sposobne za
gospodarsku i političku integraciju u međunarodnu zajednicu.
Rješenje je osiguravanje vodstva SAD-a u provedbi Marshallovog
plana za Irak. Stabilan, snažan i proamerički Irak je u našem
interesu. To zaslužuju i Amerika i narod Iraka.", piše Roger D.
Carstens.