DE-AT-E-IL-interview-Vlada-Diplomacija-Obrana-Organizacije/savezi NJ 6. VI. ZEIT - SCHUESSEL: AUSTRIJA NIJE KUMOVALA EUROPSKOM POPULIZMU NJEMAČKADIE ZEIT6. VI. 2002.Schuessel: "Sve da je počelo u Austriji? Besmislica!"- Gospodine
kancelaru, bečki koalicijski model Schuessel/Haider očito dolazi u modu. Desničarski populisti sudjeluju danas u upravljanju u nekoliko europskih glavnih gradova. Osjećate li se rehabilitiranim?= Austrijskoj vladi to nije potrebno. Nismo kriminalci koje treba rehabilitirati ili resocijalizirati.- Ni gledano iz političke perspektive?= Svi vide da je moja koalicija u dvije godine provela u djelo i izborila više nego druge vlade prije nje - u rasponu od euroopskih reformi i jačanja gospodarske pozicije Austrije do teškog procesa suočavanja s nacional-socijalistčkom prošlošću. Svega se toga nismo latili zato što nas je netko podvrgnuo provjeri već zato što smo to sami htjeli. Austrijska vlada na čelu s Wolfgangom Schuesselom i Susanne Riess-Passer - Joerg Haider, s kojim sam svojedobno sklopio koaliciju, nije formalan član moje vlade već poglavar savezne austrijske zemlje Koruške...- ... ali je u toj funkciji jako aktivan, ponajprije kada je riječ o
NJEMAČKA
DIE ZEIT
6. VI. 2002.
Schuessel: "Sve da je počelo u Austriji? Besmislica!"
- Gospodine kancelaru, bečki koalicijski model Schuessel/Haider
očito dolazi u modu. Desničarski populisti sudjeluju danas u
upravljanju u nekoliko europskih glavnih gradova. Osjećate li se
rehabilitiranim?
= Austrijskoj vladi to nije potrebno. Nismo kriminalci koje treba
rehabilitirati ili resocijalizirati.
- Ni gledano iz političke perspektive?
= Svi vide da je moja koalicija u dvije godine provela u djelo i
izborila više nego druge vlade prije nje - u rasponu od euroopskih
reformi i jačanja gospodarske pozicije Austrije do teškog procesa
suočavanja s nacional-socijalistčkom prošlošću. Svega se toga
nismo latili zato što nas je netko podvrgnuo provjeri već zato što
smo to sami htjeli. Austrijska vlada na čelu s Wolfgangom
Schuesselom i Susanne Riess-Passer - Joerg Haider, s kojim sam
svojedobno sklopio koaliciju, nije formalan član moje vlade već
poglavar savezne austrijske zemlje Koruške...
- ... ali je u toj funkciji jako aktivan, ponajprije kada je riječ o
podmetanju klipova Vašoj politici u Beču. Kako vladati kada u
vlastitoj zemlji imate takvu permanentnu opoziciju?
= Uopće ne prihvaćam takav način razmišljanja. Naša je vlada
krajnje uspješna - samo se po sebi razumije uz uobičajene sporove
koji su sastavni dio svake koalicijske vlade. No, naš je savez
osebujan model. Nije kumovao nikome u Europi. Rečenica 'sve je
počelo s Austrijom', koja danas kruži u funkciji upozorenja o
mogućem novom europskom desničarskom populizmu, bila je od samog
početka besmislica.
- U svakom slučaju, izborna pobjeda Haidera i Schluessela u
Austriji označila je početak kraja europske socijaldemokracije.
= Taj je kraj započeo već puno ranije. Austrijski publicist Joerg
Mauthe opisao je to jednom prilikom sljedećim riječima:
socijaldemokracija želi administrativnim mjerama dokinuti
sudbinu. To je jednostavno nemoguće. Čovjek je drugačiji - a težnja
socijaldemokracije da stvori novi novi model i razvije novu viziju
- nazivala ga ona Trećim putem ili nekako drugačije - jadno je
propala.
- Rezultat je pomak udesno koji je zasada obilježio aktualnu
europsku izbornu godinu - a povezan je s uspjesima populista.
Smatrate li to normalnom promjenom trenda?
= Branim se od te klasične sheme lijevo-desno zato što ona nije
pretjerano senzibilna za sve nijanse. Tko je desničarski političar
- Blair, Jospin ili Schroeder?
- Nije li Vam Blair bliži nego danska desničarska koalicija?
= Na nekim me područjima s Blairom definitivno vežu neke stvari -
primjerice, u pitanju politike doseljavanja i integracije. Druge
pak stvari - primjerice, britansko zdravstvo - ne bi nam dopustile
ni pet minuta zajedništva. U nizu točaka Blair sada ide putem kojim
mi dosljedno kročimo dvije godine: kada sam prije četiri godine -
tada sam još bio ministar vanjskih poslova u okviru Velike
koalicije sa socijaldemokratima - upozoravao na problem bandi koje
krijumčare ljude, tražeći europsku suradnju, smatralo se da to nije
vrijedno ni jedne misli.
- No, važan je odnos prema tom problemu. Upravo kod teme
doseljavanja Vaš je koalicijski partner FPO izabrao jako oštar ton
koji se širi i u drugim zemljama. Nisu li upravo kršćanski demokrati
i konzervativci omogućili tom populizmu prijem u političkim
salonima?
= Doseljavanje i integracije - svih ovih godina rasprava o tim
pitanjima nije za mene imala ideološki karakter. Htio sam se da u
našim zapadnim demokratskim zemljama otvoreno razgovara o tom
problemu - bez obzira na to tko je trenutno na vlasti. Neograničeno
doseljavanje, bez kontrole, bez razuma i bez mjere predstavlja
problem i o njemu se mora otvoreno raspravljati - bez obzira tko je
na vlasti.
- No, desničarski populisti ne nude ozbiljna rješenja za te
probleme. Oni u prvom redu potpiruju resentimane i igraju se
vatrom. Vi ne možete tako brzo gasiti požare kao što ih Vaš
koalicijski partner može brzo podmetnuti.
- U situaciji u kojoj u cijeloj zapadnoj Europi funkcionira
demokracija, sloboda mišljenja i kontrola pravne države, posvuda
vlada transparentnost i svatko pazi na svakog - u takvoj se
situaciji nijedna vlada nije dosada ni na koji način trajno ili
kratkoročno ogriješila o europske vrijednosti. Trebali bismo
napokon prestati misliti u tim shematskim kategorijama lijevog i
desnog - posebno zato što to ne rade ni birači. Začuđujuća je bila
okolnost da baš nitko nije prigovarao na suradnju s bivšim
komunistima kada je to zahtijevalo formiranje većine. Riječ je o
odluci koju na kraju krajeva donosi birač. Motiv za biračke odluke o
kojima govorite bio je ipak taj što su ljudi imali osjećaj da
obećanja nisu ispunjena te da su im velike stranke nešto glumile i
davale im prividne odgovore.
Tome se pridružila politika izolacije u odnosu prema nepoželjnim
političkim pokretima, koja još nije funkcionirala - ni gledano iz
perspektive sadržaja ni gledano iz perspektive raspoloženja. No,
upravo je ljevica u pretjeranoj težnji političkoj korektnosti
(...) jednostavno izdvojila određene teme koje su ljude zanimale -
bilo da je riječ bilo o radnim mjestima, o migracijama
multikulturalizmu, unutrašnjoj sigurnosti ili Europi. Novi
odgovor mora biti sljedeći: pitanja treba shvaćati ozbiljno! Treba
uložiti trud i pronaći prave odgovore na ta pitanja.
- Gospodine kancelaru, kakav je stav Vaše vlade u aktualnom sporu
oko daljnjeg razvoja europske zajednice? Zagovarate li jačanje
vlada ili jačanje Povjerenstva?
= Tko treba dobiti veću moć a tko je treba izgubiti - takvo pitanje
smatram nesretnim. Bilo bi to smrtonosno za ideju Europe. Građani
to uopće ne bi razumjeli.
- Nije li bit politike uvijek pitanje moći?
= Većini je građana prilično svejedno hoće li veću moć imati
predsjednik Povjerenstva ili predsjednik Vijeća Europe čija
pozicija treba biti redefinirana. Građane zanima nešto drugo -
primjerice, kako će Europa riješiti aktualne probleme u rasponu od
doseljavanja do sigurnosti prehrambenih namirnica, od sigurnosti
atomskih elektrana do izvoza sigurnosti i mira i stabilnosti. U
nekim od tih područja potrebno je jednostavno više Europe. U drugim
pak područjima treba promijeniti aktualno stanje i približiti
donošenje odluka građanima. Pitanje moći neće privući ničiju
pozornost - osim 500 profesionalnih promatrača EU u glavnim
gradovima i u Bruxellesu te njihove medijske pratnje.
- Smatrate li nevažnom Blairovu inicijativu o uspostavljanju
institucije snažnog europskog predsjednika kojeg će imenovati
vlade?
= Prvo, nisam čuo da je taj prijedlog iznio sam Blair. Samo se
izvješćuje da je ta ideja potiče od Blaira.
- Takvo testiranje ozbiljnih ideja nije neuobičajeno.
= Možda. No, drugo, vjerujem da trebamo zauzeti sasvim drugačiji
stav prema Europi. Trebali bismo u prvom redu pomno slušati što
zanima građane. Smatram da bi premijeri u prvom redu trebali biti
jako suzdržani u svojim najavama koliko moći žele imati. Gledano s
mog stajališta, bilo bi mudro napokon odustati od te uobičajene
igre u okviru koje sve institucije u okviru Europske unije govore
ružno jedna o drugoj. Vijeće govori ružno o Povjerenstvu, Parlament
govori ružno o Vijeću i Povjerenstvu, Povjerenstvo i Vijeće imaju
katkada problema s Europskim parlamentom i tako dalje. Trebalo bi
pokušati ojačati i jasnije međusobno odijeliti postojeće europske
institucije. To bi već bilo puno. Ne treba nam novi predsjednik koji
će govoriti u ime Europe. Vjerujem da će predsjednik Povjerenstva,
koji već postoji, dugoročno gledano postati lice i glas EU - u
suglasnosti s Vijećem EU i pod kontrolom Europskog parlamenta.
- Je li to glas malenih zemalja protiv hegemonijalne težnje velikih
zemalja u EU?
= Ja drugačije gledam na to. Bilo bi uistinu zanimljivo kada bi veće
zemlje uvijek bile istog mišljenja. U stvarnosti je upravo obrnuto:
u gotovo svakom važnom pitanju različita mišljenja zastupaju u
prvom redu veće zemlje. Naravno, manje i srednje zemlje - poput
Švedske, Belgije, Finske ili nas - snažno su zainteresirane da
postojeće institucije ne rade jedna protiv druge već da surađuju.
Zato smo i apsolutno protiv svakog prijedloga slabljenja
Povjerenstva. Naime, gdjegod danas nastupa i gdje već postoje
zajednički zakoni - kao što je slučaj u trgovinskoj politici -
Europa uistinu postaje Global Player.
- Gospodine kancelaru, sjene prošlosti nadvile su se nad stav
Europe prema sukobu na Bliskom Istoku. Zbunjenost u odnosu prema
Izraelu nije obilježje samo njemačke vanjske politike. Smanjuje li
to mogućnost europske zajednice da utječe na sukobljene strane?
= Bilo bi naivno, čak nepošteno i opasno poricati da Izrael nije tek
bilo koja država. Naravno da treba raspraviti o njegovu odnosu
prema jako, jako teškom problemu vezanom za Palestince. No, taj se
odnos ne smije promatrati odvojeno od povijesnog konteksta. Tu
važnu ulogu igra prošlost. Svi moraju razumjeti da je u Izraelu
aktivno sasvim drugačije kolektivno sjećanje. Nad egzistencijom te
države još uvijek lebdi činjenica da je nisu priznale neke arapske
države kao ni države poput Irana. Izraelska država još se uvijek
suočava s neprijateljstvima i prijetnjama iznutra i izvana. Zato
treba razumjeti potrebu Izraelaca, stanovništva, političkih
stranaca i vrha vlade za sigurnošću. Teška je pak greška bila što se
palestinsko vodstvo okupljeno oko Jasera Arafata kao i sam Arafat
nisu pravodobno suprotstavili aktivnostima terorističkih
skupina.
- Je li Europljanima - Austrijancima i Nijemcima posebno - teško s
obzirom na povijest kritizirati politiku Sharonove vlade prema
Palestincima?
= Svaka kritika mora biti dopuštena ali mora uvijek i čuvati
ravnotežu, dakle istodobno posve jasno izvan svake sumnje staviti
postojanje Izraela kao i tematizirati svaku prijetnju tom
postojanju. To je po mom mišljenju prava vještina. Smatram da
Njemačka i Austrija pri tome ne bi trebale ići odvojenim putem. Ni
inače nemam baš visoko mišljenje prema predodžbi o kvazikreiranju
15 različitih nacionalnih politika prema Bliskom Istoku. Moguća je
tek jedna europska politika prema Bliskom Istoku koju bismo trebali
zajedno izraditi i zastupati. Smatram da je Europa sposobnija i
pozvanija tako nastupiti nego bilo koji drugi Playar u svijetu -
zanemarimo li Sjedinjene Države.
To je, između ostalog, i točka na koju neprekidno upozoravam
izraelsku vladu. Ona mora odobriti Europi takvu ulogu. Nije dobro
što proteklih godina nije dovoljno dopuštala ulogu Europe.