US-RU-diplomacija-Obrana-Diplomacija-Organizacije/savezi-Ratovi NYT 3. VI. RUSI I AMERIKANCI SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES3. VI. 2002.Uloga Rusije u Iranu i Iraku"Predsjednici Bush i Putin su, potpisavši sporazum za smanjivanje
nuklearnih arsenala obje zemlje, ušli u povijest. Pa ipak, principi oko kojih su se složili nešto su drugačiji od onih glede kojih su se Bill Clinton i Boris Jeljcin složili nebrojeno puta u prošlosti: smanjenje broja nuklearnog oružja, suradnja između Rusije i NATO-a, solidarnost protiv prijetnji 21. stoljeća, povećanje trgovine i ulaganja i tako dalje. Novi čelnici su dodali političku snagu i autoritet kojima se te zamisli mogu ostvariti. (...) Sada se Bush i Putin moraju okrenuti problemima oko kojih se njihovi prethodnici nisu mogli složiti. Iran i Irak su na vrhu liste. Putin je politički snažniji nego što je to Jeljcin ikad bio, a možda je i voljniji da ugodi SAD-u kada su posrijedi ta pitanja. Ali to neće biti lako. Na putu mu stoje organizirani ruski trgovački i gospodarski interesi- jednako snažni u ruskoj politici danas kao što je ideologija bila u prošlosti. Iran i Irak stvarali su probleme u rusko- američkim odnosima godinama. U posljednjem desetljeću obje su imale dobre odnose s
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
3. VI. 2002.
Uloga Rusije u Iranu i Iraku
"Predsjednici Bush i Putin su, potpisavši sporazum za smanjivanje
nuklearnih arsenala obje zemlje, ušli u povijest. Pa ipak, principi
oko kojih su se složili nešto su drugačiji od onih glede kojih su se
Bill Clinton i Boris Jeljcin složili nebrojeno puta u prošlosti:
smanjenje broja nuklearnog oružja, suradnja između Rusije i
NATO-a, solidarnost protiv prijetnji 21. stoljeća, povećanje
trgovine i ulaganja i tako dalje. Novi čelnici su dodali političku
snagu i autoritet kojima se te zamisli mogu ostvariti. (...)
Sada se Bush i Putin moraju okrenuti problemima oko kojih se njihovi
prethodnici nisu mogli složiti. Iran i Irak su na vrhu liste. Putin
je politički snažniji nego što je to Jeljcin ikad bio, a možda je i
voljniji da ugodi SAD-u kada su posrijedi ta pitanja. Ali to neće
biti lako. Na putu mu stoje organizirani ruski trgovački i
gospodarski interesi- jednako snažni u ruskoj politici danas kao
što je ideologija bila u prošlosti.
Iran i Irak stvarali su probleme u rusko- američkim odnosima
godinama. U posljednjem desetljeću obje su imale dobre odnose s
Rusijom dok ih je SAD smatrao neprijateljima. Američki dužnosnici
dugo su se žalili da ruski diplomati štite Irak od pritiska u UN-u. A
George Tenet nedavno je u Kongresu kazao kako Iran još uvijek dobiva
'popriličnu' rusku pomoć kada su u pitanju rakete dugog dometa i
nuklearno oružje.
Predsjednik Bush ima dvije prednosti kada se zalaže za rusku
suradnju koje predsjednik Clinton nije imao. Novo prijateljstvo
između Moskve i Washingtona, kojeg Putin sigurno želi sačuvati,
daje mu razloga da nam pomogne. A Bushova energična retorika čini
jasnom činjenicu da su za njega Iran i Irak iznad svih ostalih
problema.
Tako Putin mijenja svoj položaj - iako neznatno. Ruski diplomati,
koji su prošle godine blokirali revizije međunarodnih sankcija
nametnutih Iraku, udružili su se s SAD-om kako bi realizirali
izmijenjeni program. Dok su prije govorili kako Irak treba dobiti
potvrde da će sankcije biti ukinute ako Irak ispuni međunarodne
zahtjeve, Rusi sada naglašavaju obvezu Iraka da pokaže kako nema
oružje masovnog uništenja. Ruski komentatori tvrde da Kremlj zna
koliko bi bilo glupo čekati predugo da promijeni stranu.
I ruski odnos prema Iranu upućuje na promjenu. Nakon Bushova govora
u siječnju, u kojem je spomenuo 'osovinu zla', Putin je brzo otkazao
posjet iranskog ministra vanjskih poslova Moskvi. Nedavno se
razišao s Teheranom glede teritorijalne kontrole Kaspijskog mora,
stajući po prvi puta uz druge zemlje - proizvođače nafte u regiji. A
u Moskvi, Putin je ponudio ono što je predsjednik Bush nazvao
'utješnim' potvrdama o sigurnosti nuklearnog reaktora kojeg Rusija
gradi u Iranu i u Perzijskom zaljevu, u Bushehru.
Ti koraci predstavljaju početak, ali ne oduzimaju kontrolu ruskim
domaćim interesima kojima najviše u prilog ide ruska politika prema
Iraku i Iranu takva kakva jest.
Ruske tvrtke imaju daleko najveći udio u iračkoj trgovini u sklopu
programa UN-a 'nafta za hranu', a irački dužnosnici priznaju kako
ovo ima samo jednu svrhu: kupiti rusku potporu. Sadam Husein ruskim
je tvrtkama ponudio i prava na buduće ogromne projekte za razvoj
energetike koji vrijede, kako se hvale Rusi, i do 60 milijardi
dolara.
To je razlog zbog kojeg ruske tvrtke za proizvodnju nafte i plina i
najveći izvoznici u Irak žele da Putin zadrži iračku naklonost tako
da se pobrine da inspektori ne ometaju Sadama Huseina. U
međuvremenu, ruska industrija nuklearne energetike želi da Putin
zadrži naklonost Irana tako da osigura to da ograničenja u Bushehru
ne blokiraju tajnu nuklearnu suradnju. Za sada obje skupine
dobivaju ono što žele.
Ruski dužnosnici govore Amerikancima kako su spremni raspraviti o
načinima na koji se može osigurati da reaktor u Bushehru ne pomogne
iranskom programu za nuklearno oružje. No ta je ponuda nebitna sve
dok Rusija Iranu pruža opasnu nuklearnu pomoć izvan okvira projekta
u Busehru - i to opovrgava. Bushova vlada vjerojatno neće htjeti još
dugo trpjeti ovakvu dvoličnost.
Putin ne može biti zadovoljan svojim položajem. Ako popusti pred
Bushovim pritiskom, dat će 'materijala' kritičarima koji tvrde
kako dopušta Washingtonu da ga vrti oko malog prsta. Ali ako
ignorira američku zabrinutost, za što se neki od njegovih
savjetnika očito zalažu, odnos dvije zemlje koji je sada osnova
ruske vanjske politike neće više biti što je sada.
Ipak, možda će osjećati manji pritisak od Busha nego prije nedavno
održanog summita. U Moskvi, predsjednik Bush je pokazao kao ne
zahtjeva soluciju za Iran odmah i da zbog toga neće kuditi Putina u
javnosti. A Rusija je pod manjim pritiskom kada je posrijedi Irak
dok SAD razmatra svoje opcije rješavanja problema koji predstavlja
Sadam Husein.
Ipak, Putina ovo ne može tješiti. Nakon što je vidio kako se ohladio
odnos Clintona i Jeljcina, zna razliku između pravog partnerstva i
onog koje šepa zbog toga što ključna geopolitička pitanja nisu
riješena.
Međutim, način na koji bi se Putinova neugodna situacija mogla
ublažiti, što bi mu pomoglo da izbjegne sukob s Washingtonom a da
istodobno ne djeluje da bez pogovora prihvaća američku politiku:
može zatvoriti jaz između ruske retorike i ruskih djela.
Ako se ruski diplomati počnu zalagati za opsežnu i bezuvjetnu
inspekciju režima u Iraku - i pokažu da to zaista i misle - ne bi se
ulagivali Washingtonu nego samo provodili u djelo ono što su
iznijeli kao vlastitu politiku. A ako Putin prestane dopuštati
ruskom establishmentu nuklearne energetike da doprema opasnu
tehnologiju Iranu - čemu se, kako tvrdi, protivi - samo bi jačao
službenu rusku politiku.
Niti Teheranu niti Bagdadu neće se svidjeti ruska politika koja se s
riječi provodi u djelo. Sadam Husein bi se mogao osvetiti
okončavajući povlašteni položaj koje ruske tvrtke sada uživaju.
Iranci bi mogli kazati da, ako se doprema nezakonite tehnologije
prekine, i oni će prekinuti svoju nelegitimnu trgovinu s Rusijom.
Ako se usprotivi ruskim poslovnim interesima, Putin će snositi
političku cijenu. Ali ako to bude činio, ojačat će američku
sigurnost u novi odnos s Rusijom - možda u dovoljnoj mjeri da
Washington potakne da raspravi o tome kako bi ruske gospodarske
žrtve mogle biti nagrađene.
Iran i Irak dugo su uzimali danak rusko - američkim odnosima. Putim
ima priliku prekinuti ovu shemu. Ako to ne učini, summit bismo mogli
zapamtiti po obećanju za nastanak saveza - koji ipak nije nastao",
piše Stephen Sestanovich, član Vijeća za međunarodne odnose i
profesor međunarodne diplomacije pri sveučilištu Columbia.