US-RU-srednja azija-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi LAT 21. V. SAD I RUSIJA MOGU ZAJEDNIČKI UNIJETI STABILNOST U SREDNJU AZIJU SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES21. V. 2002.SAD i Rusija mogu zajednički unijeti stabilnost
u Srednju Aziju"Na svom sastanku u Moskvi ovog tjedna, predsjednici Bush i Putin mogu učiniti dramatični korak naprijed prema novom američko- ruskom partnerstvu gradeći na temeljima revolucije geopolitike Euroazije koja se razvija od 11. rujna. Nadovezujući se na prošlotjedni sporazum za smanjenje nuklearnih arsenala i stvaranje vijeća NATO-a i Rusije, sve veća suradnja po pitanju euroazijske sigurnosti mogla bi transformirati američko- ruske odnošaje. Rusija je stoljećima dominirala Srednjom Azijom i Kavkazom, upozoravajući Zapad da se drži podalje. No Moskva se povlači. Američka vojska sada ima baze u Uzbekistanu, Kirgistanu, Tadžikistanu i Gruziji, kao izravan rezultat američkog rata protiv terorizma. Baze u Uzbekistanu, Kirgistanu i Tadžikistanu su olakšale američke operacije u Afganistanu; američki vojnici u Gruziji će pomoći pripremiti snage u toj zemlji za napad na teroriste u Pankisi Gorge, regiji zemlje u kojoj vlada bezakonje. Dolazak snaga SAD-a Rusija je popratila, začudo, odobravanjem. Motivacija koja stoji iza suradnje Moskve seže dalje od borbe
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
21. V. 2002.
SAD i Rusija mogu zajednički unijeti stabilnost u Srednju Aziju
"Na svom sastanku u Moskvi ovog tjedna, predsjednici Bush i Putin
mogu učiniti dramatični korak naprijed prema novom američko-
ruskom partnerstvu gradeći na temeljima revolucije geopolitike
Euroazije koja se razvija od 11. rujna. Nadovezujući se na
prošlotjedni sporazum za smanjenje nuklearnih arsenala i stvaranje
vijeća NATO-a i Rusije, sve veća suradnja po pitanju euroazijske
sigurnosti mogla bi transformirati američko- ruske odnošaje.
Rusija je stoljećima dominirala Srednjom Azijom i Kavkazom,
upozoravajući Zapad da se drži podalje. No Moskva se povlači.
Američka vojska sada ima baze u Uzbekistanu, Kirgistanu,
Tadžikistanu i Gruziji, kao izravan rezultat američkog rata protiv
terorizma. Baze u Uzbekistanu, Kirgistanu i Tadžikistanu su
olakšale američke operacije u Afganistanu; američki vojnici u
Gruziji će pomoći pripremiti snage u toj zemlji za napad na
teroriste u Pankisi Gorge, regiji zemlje u kojoj vlada bezakonje.
Dolazak snaga SAD-a Rusija je popratila, začudo, odobravanjem.
Motivacija koja stoji iza suradnje Moskve seže dalje od borbe
protiv terorizma. Putinova dobrodošlica snagama SAD-a u rusko
susjedstvo dio je temeljite promjene u politici njegove zemlje
prema svojim susjedima. Prije Putina, Moskva je svim snagama
nastojala ograničiti utjecaj Zapada u bivšim sovjetskih
republikama, vidjela je Rusiju kao jedinog posrednika u
regionalnim nesuglasicama i pokazala interes za ponovnu uspostavu
imperijalnog statusa. Za razliku od ovoga, Putinova politika
zasniva se na gospodarskom pragmatizmu i priznanju da će Rusija
platiti preveliku cijenu ako bude nastojala ponovno uspostaviti
kontrolu nad svojom periferijom.
Gospodarska rekonstrukcija Rusije Putinov je glavni cilj, a
vanjska politika trebala bi služiti ostvarenju tog cilja. Njegovo
povećano poštivanje suvereniteta ruskih manjih susjeda i njegova
voljnost da Zapadu ponudi veći gospodarski i strateški pristup
Srednjoj Aziji i Kavkazu logički se nadovezuju na ovo.
Ruski predsjednik postupno je implementirao svoju politiku od
2000. Rusija je odbacila svoje protivljenje naftovodu Baku-
Ceyhan, kojeg je podržavao SAD, a koji je trebao dovoditi kaspijsku
naftu na međunarodno tržište ne prolazeći preko ruskog teritorija.
Ruske tvrtke se natječu za sudjelovanje u ovom projektu. U
mirotvornim pregovorima oko prijeporne regije Nagorno- Karabah u
Azerbeidžanu, Moskva je dozvolila zapadnim zemljama da postanu
utjecajni partneri u pregovorima. Rusija se povlači i iz mnogih
svojih vojnih baza u cijeloj regiji, potpuno svjesna da njena
nazočnost košta i da šteti odnosima s SAD-om.
Upravljajući ovom potpunom promjenom politike, Putin nastavlja
nailaziti na protivljenje vojske i drugih u ruskoj eliti, ali
njegovo upravljanje političkom moći omogućio mu je da nametne svoju
politiku. Ruski interes u borbi protiv terorističke prijetnje iz
Srednje Azije i Kavkaza ojačao je Putinovu pragmatičnost. Kao što
je Aleksej G. Arbatov, vodeći stručnjak za obranu u Dumi nedavno bio
kazao: 'Ili će islamski teroristi ovdje djelovati slobodno, ili
ćemo imati sve veću američku političku i vojnu prisutnost. Kako je
Rusija danas nažalost nesposobna samostalno likvidirati centre
terorizma, nemamo drugog izbora.'
Ovakav razvoj ruske politike predstavlja izvanredno brz nestanak
ostataka ruskog imperijalnog mentaliteta. Sovjetski Savez je
postojao prije tek 11 godina, a Rusija je dominantna država
Euroazije. Unatoč tome, Moskva odustaje od desetljeća oslanjanja
na prinudu i zastrašivanje s ciljem održavanja utjecaja, što
predstavlja bitnu promjenu koja otvara prilike za razvoj američkog
partnerstva s Rusijom.
Novo partnerstvo SAD-a i Rusije trebalo bi biti usredotočeno na
zajedničke strateške, političke i gospodarske ciljeve.
Ispunjavanje strateških ciljeva značilo bi dugoročnu vojnu
prisutnost SAD-a u Srednjoj Aziji, što većina ruske elite privatno
podržava. SAD bi koristio te baze za nastavak borbe protiv
terorizma, što je od posebne važnosti zbog upitne budućnosti
dostupnosti baza u Saudijskoj Arabiji SAD-u. Te bi baze pomogle i u
borbi protiv islamskih radikala u regiji, koji navodno dopremaju
oružje i novac palestinskim ekstremistima. Osim toga, SAD bi
koristio svoje uporište u Srednjoj Aziji kako bi surađivao s
Moskvom na ograničavanju sve većeg utjecaja Kine- namjere Kine
veoma brinu ruske elite- i rješavanju sukoba između Indije i
Pakistana.
Politički cilj partnerstva SAD-a i Rusije bio bi promicanje
stabilnosti u zemljama Srednje Azije i Kavkaza. Mnoge od tih
zemalja imaju slabe državne institucije i osjetljive nacionalne
indentitete; trgovina drogom dodatno kompromitira funkcioniranje
države. Uzbekistanom, Kazahstanom, Turkmenistanom i
Azerbeidžanom upravljaju vremešni, autokratski čelnici i te su
zemlje suočene s potencijalnim krizama kada sadašnje budu morale
zamijeniti nove vlade. Vlada Gruzije bila je na rubu kolapsa i nema
kontrolu nad velikim dijelovima zemlje. SAD i Rusija trebali bi se
usredotočiti na zajedničku diplomaciju kada je posrijedi očuvanje
teritorijalnog integriteta tih zemalja, osiguravanje mirne
tranzicije čelništva i jačanje borbe protiv krijumčarenja drogom.
Krhkost tih zemalja povećava i vjerojatnost da bi mogle poslužiti
kao utočišta za teroriste. Ekstremisti već djeluju u Gruziji. SAD
bi trebao nastaviti antiterorističku obuku, povećati napore s
ciljem poboljšanja kvalitete vlade u toj zemlji i obvezati vladu da
se poduzme veće korake protiv terorista. Rusi bi trebali igrati
konstruktivniju ulogu u rješavanju separatističkih sukoba u zemlji
i trebali bi zaustaviti pretjerano naoružanje Gruzije taktikama
kao što je npr. prijetnja da će ukinuti opskrbu plinom.
Na gospodarskoj fronti, SAD i Rusija mogu surađivati kako bi
potakli razvoj i reforme u cijeloj regiji, što je najbolje
osiguranje od političke nestabilnosti i širenja fundamentalizma
među muslimanskim stanovništvom Srednje Azije. Washington bi
trebao nastojati privući privatno ulaganje u to područje, što je
cilj koji olakšava vojna prisutnost SAD-a. SAD bi trebao usmjeriti
i više pomoći iz inozemstva u Srednju Aziju ali pazeći da ne upadne u
hladnoratovsku zamku davanja pomoći direktno autokratima koje ne
zanimaju gospodarska reforma ili politička liberalizacija.
Umjesto toga, Washington bi pomoć trebao ulagati tako da podržava
nove zamisli među slijedećom generacijom čelnika, kroz obrazovne
promjene, programe obuke i projekte koji zaobilaze vladu.
Iako ruska vlada nema resurse kojima bi doprinesla financijskoj
pomoći, može poduzeti važne korake da stimulira rast u regiji.
Moskva bi mogla ublažiti nove restrikcije za izdavanje viza
Gruzijcima, omogućujući im da ponovno nađu posao u Rusiji. Rusi bi
trebali ukinuti prepreke uvozu srednjeazijskih poljoprivrednih
proizvoda. Moskva može koristiti sve veći gospodarski utjecaj koji
je nastao kao rezultat njene proizvodnje nafte kako bi se zauzela za
razvoj Srednje Azije u međunarodnim institucijama i među Arapima i
azijskim donatorima. SAD i Rusija moraju surađivati kako bi
koristili rezerve nafte iz Kaspijske udoline, jačajući tako
napredak u regiji(...).
Mnoga pitanja nastavit će dijeliti SAD i Rusiju. No u Srednjoj Aziji
i Kavkazu američki i ruski ciljevi sada su veoma bliski. Ni
Washington niti Moskva ne mogu si priuštiti da zanemare ovu priliku
da se zaželi dobrodošlica stabilnosti u euroazijskoj južnoj
regiji, istovremeno otvarajući vrata novoj razini suradnje", pišu
Clifford A. Kupchan i Charles A. Kupchan.