US-protimbe-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WP 22. V. 2002. ZBOG ČEGA EUROPA SUMNJA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST22. V. 2002.Zbog čega Europa sumnja"Predsjednik Bush ovog tjedna putuje u Europu. Turneja bi trebala biti
lagana- posjetiti naše najbliže saveznike i potpisati sporazum s Rusima. Put bi se mogao pokazati važnim ako ga predsjednik iskoristi tako da Amerikance i Europljane bolje zaštiti od zajedničke prijetnje- terorizma i oružja masovnog uništenja, i to dugoročno, ne samo sada. Ipak, u brojnim razgovorima sa višim europskim dužnosnicima iz vlada i privatnog sektora, stalno su mi govorili kako ne misle da je Bushova vlada zainteresirana za strateško partnerstvo koje bi trajalo dulje od afganistanskog rata. Odmah nakon 11. rujna, europski čelnici i javnost energično su podržali borbu protiv terorizma, proliferacije nuklearnog, kemijskog i biološkog oružja i sistema za njihovo dopremanje. Zemlje članice NATO-a poduzele su do tada neviđeni korak aktivirajući Članak V Sjevernoatlantskog sporazuma u kojem se iznosi da je napad na jednu članicu napad na sve, i da se na njega mora odgovoriti zajednički.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
22. V. 2002.
Zbog čega Europa sumnja
"Predsjednik Bush ovog tjedna putuje u Europu. Turneja bi trebala
biti lagana- posjetiti naše najbliže saveznike i potpisati
sporazum s Rusima. Put bi se mogao pokazati važnim ako ga
predsjednik iskoristi tako da Amerikance i Europljane bolje
zaštiti od zajedničke prijetnje- terorizma i oružja masovnog
uništenja, i to dugoročno, ne samo sada. Ipak, u brojnim
razgovorima sa višim europskim dužnosnicima iz vlada i privatnog
sektora, stalno su mi govorili kako ne misle da je Bushova vlada
zainteresirana za strateško partnerstvo koje bi trajalo dulje od
afganistanskog rata.
Odmah nakon 11. rujna, europski čelnici i javnost energično su
podržali borbu protiv terorizma, proliferacije nuklearnog,
kemijskog i biološkog oružja i sistema za njihovo dopremanje.
Zemlje članice NATO-a poduzele su do tada neviđeni korak
aktivirajući Članak V Sjevernoatlantskog sporazuma u kojem se
iznosi da je napad na jednu članicu napad na sve, i da se na njega
mora odgovoriti zajednički.
Sada Europljani tvrde kako iako vlada stalno govori o prijetnji od
terorizma i širenju oružja masovnog uništenja, vide i previše
primjera toga kako vlada ne usredotočuje odnos na važnost
djelovanja protiv te prijetnje. Predsjednik Bush je možda i
nehotice otežao našu bitku za sigurnost odbijajući, umjesto da ih
je poboljšao, sporazume do kojih je Europljanima stalo- sporazume o
raketnoj obrani, biološkom oružju, međunarodnoj pravdi i promjeni
klime. Stvar je dodatno pogoršala njegova nevoljkost da koristi
europske vojne kapacitete koji su relevantni.
Ovo odražava opće raspoloženje u vladi koja obećanja za suradnju ne
smatra ničim drugim do li ograničenjima američke moći.
Partnerstva, međutim, mogu višestruko ojačati američku
gospodarsku i vojnu moć. Europa je naš povijesni i nezamjenjivi
partner u bilo kakvoj globalnoj bitci, a NATO- dugoročna obaveza na
obje strane Atlantika- najbolje je sredstvo suočavanja s
najneposrednijom prijetnjom s kojom smo suočeni.
Jedan od trenutaka na koji je Clintonova vlada najponosnija bila je
svakako odluka o širenju NATO-a i o otvaranju vrata za nove članice.
Predsjednik Bush će bez sumnje podržati NATO i obećati 'veliko
širenje' na do sedam novih država, a u budućnosti će biti primljeno
još više zemalja. (...)
Ako proširimo NATO i izbrišemo hladnoratovske linije razgraničenja
postići ćemo mnogo. Ipak, sve će biti uzalud ako u tom procesu
marginaliziramo veliki savez 20. stoljeća ne uspjevši ga
prilagoditi tako da bude sposoban nositi se s prijetnjama 20.
stoljeća.
Dok je Clintonova administracija bila na vlasti, gurali smo
Europljane da realiziraju svoju obvezu za moderniziranje svojih
vojska. Tijekom kosovske kampanje, bilo je očito da je njihova i
naša vojna spremnost potpuno različita. Predsjednik bi trebao
pojasniti kako naši saveznici moraju odmah usavršiti neka područja
vojne spremnosti, npr. sposobnost transportiranja svojih vojnika
(...), posebice za specijalne postrojbe mnogih zemalja koje su
izvanredno obavile svoju misiju u Afganistanu.
Ipak, nije dovoljno tužiti se na europsku vojnu (ne)spremnost ili
ju koriti. Problem je u tome da ova vlada, ne želeći dugoročno se
obvezati na vlastito strateško planiranje unutar saveza, ne vodi
NATO prema ulaganju koje mora učiniti. Govorila je o prelasku, ad
hoc, na kratkoročne koalicije, kao da će se sposobne,
interoperabilne vojske materijalizirati preko noći a ne uz mnogo
truda.
Naravno da NATO mora obaviti još mnogo toga kako bi se pripremio za
globalnu ulogu. O praksi donošenja odluka konsenzusom svih zemalja
članica treba dobro razmisliti dok se broj članica NATO-a širi.
Ponekad se čini se kao da bi Bushova vlada bila zadovoljna da NATO
postane preveliko društvo za raspravu bez točno određenog mandata.
Ovo je razlog zbog kojeg je trebalo proći neko vrijeme da vlada
odbije zamisao koja je iznesena prošle godine, za novi ustroj prema
kojem bi se Rusiji dalo pravo na veto, ne tek pravo glasa koje je
trebala dobiti. Dok se odnos NATO-a i Rusije širi, moramo se
pobrinuti da se naša sposobnost djelovanja poboljša, umjesto da
donošenje odluka postane složenije.
Čak i kada NATO bude spreman, sve članice NATO-a neće biti spremne
za sve vrste akcija. Ali NATO može služiti kao mjesto obuke za
učinkovite vojne akcije koje će sezati i van onoga što Amerika može
učiniti sama. Npr., zbog čega nismo koristili članice NATO-a da nam
pomognu u obuci pilota helikoptera u Gruziji? Bi li savez mogao biti
uključen u neke akcije na širem Bliskom Istoku?
Često sam s ponosom govorila o SAD-u kao o 'nezamjenjivoj zemlji'. U
to i dalje vjerujem. Nikada nisam kazala, međutim, da trebamo prvo
razmišljati o tome da djelujemo samostalno. Savezi povećavaju moć
pojedinih zemalja članica. Amerikanci će biti sigurniji i
snažniji, ne slabiji, unutar obnovljenog NATO-a.
Sezona europskih izbora donosi mnogo neugodnih iznenađenja, a
transatlantski odnos pomalo je nategnut dok rješavamo složena
gospodarska pitanja. Ne samo da europski čelnici ne vole da im se
govori što da rade, boje se da je SAD prestao razmišljati o njima kao
o pravim partnerima u najvažnijem pitanju za nas i za njih:
strateškom partnerstvu za rješavanje najozbiljnijih sigurnosnih
prijetnji.
Predsjednik Bush ovu turneju može koristiti tako da nas podsjeti da
su Amerika i Europa partneri jer su naša društva ukorijenjena u
jednakim vrijednostima- poštivanju sloboda i ostvarenja
pojedinaca, važnosti slobodnih tržišta i brizi za siromašne. Može
pojasniti da njegova vlada razumije prirodu naše dugoročne obveze
unutar NATO-a. Čineći to, iznio bi okvir za trajno partnerstvo s
Europom koje bi promicalo sigurnost, napredak i vrijednosti
Amerike", piše Madeleine Albright.