HNB: BANKARSKI SUSTAV STABILAN, ODRŽANA NISKA INFLACIJA HNB: BANKARSKI SUSTAV STABILAN, ODRŽANA NISKA INFLACIJA Hrvatska narodna banka uputila je Saboru, mjesec dana prije nego što je uobičajeno, svoje godišnje izvješće za prošlu
godinu sa glavnim ocjenama da je središnja banka uspješno ostvarila svoj osnovni cilj - održavanja niske stope inflacije te da je bankovni sustav u Hrvatskoj stabilan. Ukupna aktiva bankovnog sustava na kraju prošle godine iznosila je 151 milijardu kuna, što je 33,1 posto više nego krajem 2000. Od 43 banke njih 38 ostvarilo je dobit u ukupnom iznosu od 2,1 milijarde kuna, dok je pet banaka iskazalo ukupno 144 milijuna kuna gubitaka. Na 24 banke u većinskom stranom vlasništvu otpada 89,3 posto aktive svih banaka, a tri banke u pretežno državnom vlasništvu 5 posto aktive, dok je preostalih 16 banaka s udjelom u aktivi od 5,7 posto bilo u pretežno domaćem privatnom vlasništvu. U izvješću HNB-a dat je i pregled situacije oko krize u Riječkoj banci i aktivnostima koje je s tim u vezi poduzela središnja banka. Izvješće je razmotrio Savjet HNB-a na jučerašnjoj sjednici na čiji je dnevni red guverner HNB-a uvrstio i pitanje rada Sektora za nadzor i kontrolu središnje banke sa cjelokupnom dokumentacijom o obavljenim nadzorima. Intencija je bila da se Savjet, u situaciji
HNB: BANKARSKI SUSTAV STABILAN, ODRŽANA NISKA INFLACIJA
Hrvatska narodna banka uputila je Saboru, mjesec dana prije nego
što je uobičajeno, svoje godišnje izvješće za prošlu godinu sa
glavnim ocjenama da je središnja banka uspješno ostvarila svoj
osnovni cilj - održavanja niske stope inflacije te da je bankovni
sustav u Hrvatskoj stabilan.
Ukupna aktiva bankovnog sustava na kraju prošle godine iznosila je
151 milijardu kuna, što je 33,1 posto više nego krajem 2000. Od 43
banke njih 38 ostvarilo je dobit u ukupnom iznosu od 2,1 milijarde
kuna, dok je pet banaka iskazalo ukupno 144 milijuna kuna
gubitaka.
Na 24 banke u većinskom stranom vlasništvu otpada 89,3 posto aktive
svih banaka, a tri banke u pretežno državnom vlasništvu 5 posto
aktive, dok je preostalih 16 banaka s udjelom u aktivi od 5,7 posto
bilo u pretežno domaćem privatnom vlasništvu.
U izvješću HNB-a dat je i pregled situacije oko krize u Riječkoj
banci i aktivnostima koje je s tim u vezi poduzela središnja banka.
Izvješće je razmotrio Savjet HNB-a na jučerašnjoj sjednici na čiji
je dnevni red guverner HNB-a uvrstio i pitanje rada Sektora za
nadzor i kontrolu središnje banke sa cjelokupnom dokumentacijom o
obavljenim nadzorima. Intencija je bila da se Savjet, u situaciji
kada se u vezi slučaja Riječke banke šire glasine da taj sektor ne
obavlja poslove na najbolji mogući način, izjasni o tome na temelju
činjenica a ne poluinformacija ili dezinformacija.
Velikih rasprava, kako se saznaje, o tome nije bilo budući je Savjet
svoje stavove formulirao već na prošloj sjednici - da su službe HNB-
a u slučaju Riječke banke postupale u potpunosti u skladu s
zakonima, ostalim propisima i supervizorskim standardima.
Istaknuta je potreba poboljšanja važeće regulative i postupanja u
njenoj primjeni u cilju zaštite štediša i deponenata, a s tim u vezi
u središnjoj banci smatraju da bi u prijedlogu novog zakona o
bankama još trebalo razraditi pitanje vanjske revizije.
Posao stručnjaka HNB-a u Riječkoj banci potrajat će još mjesecima
budući se pregledava transakcija po transakcija, a HNB će
angažirati strane forenzičare jedino u slučaju ako se za to pojavi
potreba. Dobili su inače pet ponuda stranih forenzičara čiji rad
ima vrlo visoku cijenu - 600 švicarskih franaka (3000 kuna) po satu.
Ako i bude potreba njihovog angažiranja taj će trošak snositi HNB,
odnosno u krajnoj liniji porezni obveznici. U međunarodnoj praksi
uobičajeno je da trošak snosi vlasnik, međutim ni bivši ni sadašnji
vlasnik Riječke banke nemaju interesa da se obavi taj forenzički
dio posla, tim više što se ocjenjuje da gubitak u Riječkoj banci
neće biti veći od već utvrđenih oko 100 milijuna dolara.
U vezi prijedloga da se supervizija izdvoji iz središnje banke, u
HNB-u smatraju da bankovna supervizija treba ostati u djelokrugu
HNB-a, premda načelno nemaju ništa protiv objedinjavanja
supervizije financijskog sektora na jednom mjestu (u nekoj novoj
instituciji), ali je za to potrebno postići viši stupanj
financijskog razvitka nego što ga mi ovoga časa imamo.
Vodstvo HNB-a pritom podsjeća da, sukladno praksi EU, supervizija
mora biti institucionalno, personalno, funkcionalno i kadrovski
potpuno neovisna. Ne postoje primjeri u civiliziranom svijetu da
poslove supervizije obavlja vladina agencija čime bi izvršna vlast
mogla imati utjecaja na poslovanje banaka i ostalih financijskih
institucija, izričiti su u hrvatskoj središnjoj banci podsjećajući
da je bilo i takvih prijedloga.
U vezi pak nekih prijedloga (iz krugova saborskih zastupnika) o
mogućim izmjenama Zakona o HNB-u, iz središnje banke također ističu
da se taj zakon usklađen sa zakonodavstvom EU.
U HNB-u se i dalje protive prijedlozima da štedno-kreditne zadruge
obavljaju poslove platnog prometa, jer je to suprotno smislu
njihovog poslovanja a moglo bi stvoriti dubioze u financijskom
sustavu budući da računi kod štedno-kreditnih zadruga nisu u
sistemu računa koji mogu biti blokirani.