IT-US-E-integracije, supersila-Politika IT-21.IV.CORRIERE- ANTIAMERIKANIZAM I ANTIEUROPEIZAM ITALIJACORRIERE DELLA SERA21. IV. 2002.Antieuropljanima se postaje"Trenutak je za razmišljanje. U Italiji se sudi antiamerikanizmu, a u
Americi se sudi antieuropeizmu.(...) Za razliku od EU-a gdje rasprava o antiamerikanizmu eksplodira periodički, u Americi je rasprava o antieuropeizmu novost. Izazvao ju je Bliski istok glede kojega se Atlantski savez podijelio, a to potvrđuje i jedno ispitivanje centra Pew za istraživanje naroda i tiska, s Europom koja je većinom na strani Palestinaca (dvoje od troje), i Americi na strani Izraelaca (isto dvoje od troje). Konzervativcima SAD-a koji ofenzivu izraelskog premijera Sharona smatraju sastavni dijelom borbe protiv terorizma, to izgleda kao izdaja. (...)Prema povjesničaru Richardu Pipesu, antieuropeizam u Americi se (on smatra da je on 'još uvijek mana manjine') pomalo stvarao nakon kraja hladnog rata. 'Nakon što je nestala poveznica Sovjetskog Saveza', tvrdi, 'pojavile su se dvije koncepcije života. Ne bih htio generalizirati, no mi smo za slobodnu konkurenciju a vi za solidarnost; mi smo za smrtnu kaznu, vi protiv, mi smo za ponovno naoružavanje vi za razoružanje, mi vjerujemo u izvanrednu ulogu
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
21. IV. 2002.
Antieuropljanima se postaje
"Trenutak je za razmišljanje. U Italiji se sudi antiamerikanizmu, a
u Americi se sudi antieuropeizmu.(...) Za razliku od EU-a gdje
rasprava o antiamerikanizmu eksplodira periodički, u Americi je
rasprava o antieuropeizmu novost. Izazvao ju je Bliski istok glede
kojega se Atlantski savez podijelio, a to potvrđuje i jedno
ispitivanje centra Pew za istraživanje naroda i tiska, s Europom
koja je većinom na strani Palestinaca (dvoje od troje), i Americi na
strani Izraelaca (isto dvoje od troje). Konzervativcima SAD-a koji
ofenzivu izraelskog premijera Sharona smatraju sastavni dijelom
borbe protiv terorizma, to izgleda kao izdaja. (...)
Prema povjesničaru Richardu Pipesu, antieuropeizam u Americi se
(on smatra da je on 'još uvijek mana manjine') pomalo stvarao nakon
kraja hladnog rata. 'Nakon što je nestala poveznica Sovjetskog
Saveza', tvrdi, 'pojavile su se dvije koncepcije života. Ne bih
htio generalizirati, no mi smo za slobodnu konkurenciju a vi za
solidarnost; mi smo za smrtnu kaznu, vi protiv, mi smo za ponovno
naoružavanje vi za razoružanje, mi vjerujemo u izvanrednu ulogu
Amerike, vi u multilateralizam, i tako dalje'. Mnogim
intelektualcima, dodaje Pipes, Europa izgleda cinična, bahata u
svojoj pretpostavljenoj moralnoj superiornosti. (...)
Antieuropeizmu pridonosi rastući osjećaj da je Amerika imperij,
'novi Rim', ne samo radi svoje vojne sile (hard power) nego i po svom
moralnom zovu (soft power), kako otkriva Joseph Nye, rektor škole
Kennedy. U Kennedyjevoj 'liberalnoj' Americi raspravljalo se jesu
li demokracija i imperij konceptualno kompatibilni. U ovoj
Bushovoj konzervativnoj tu nema mnogo dvojbi, štoviše, objavljuje
da je upravo kao 'najdobroćudniji' imperij 'u povijesti',
precizira William Krystol jedan od učitelja republikanske misli,
Amerika jamac mira. 'Povjeravamo se sve više našim legijama i našim
tehnologijama, a sve manje dogovoru', komentira spisateljica
George Ane Geyer, 'U Europi vidimo običnog prokonzula'. Komičar Jay
leno se šali: 'Stranac je za nas onaj tko još nije postao
Amerikanac'.
To poimanje sebe samih, gospodara univerzuma, priznaje Blinken, s
jedne strane sprječava mnoge da prihvate europske kritike, s druge
nas potiče da nastavimo ići sami, otkazujući sporazum ABM o
protubalističkim raketama, Protokol iz Kyota protiv plinova, Sud
protiv ratnih zločina. U medijima SAD-a 'European Way of life',
život na europski način, može biti predmet ismijavanja: po njihovom
mišljenju, radimo malo, previše se predajemo povijesti, nismo
'macho'. (...)
Antony Blinken uvjeren je da je antieuropeizma površan, nije dubok,
proizvod krize rasta Amerike u EU-a. Navodi česta transatlantska
savjetovanja, namijenjena jačanju mostova na oceanu i razbijanju
međusobnih nesporazuma: 'Mi smo prijatelji i takmaci, no više
prijatelji nego takmaci'", piše Ennio Caretto.