FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IMA LI BIBLIJA PRAVO?

HAMBURG, 8. travnja (Hina/dpa) - "I Biblija ipak ima pravo" naslov je knjige Nijemca Wernera Kellera koja je pedesetih i šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća prodana u milijunima primjeraka. Otad se sve više pokazuje da bi Biblija kao religijsko svjedočanstvo mogla imati i pravo, ali povijesno često i ne.
HAMBURG, 8. travnja (Hina/dpa) - "I Biblija ipak ima pravo" naslov je knjige Nijemca Wernera Kellera koja je pedesetih i šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća prodana u milijunima primjeraka. Otad se sve više pokazuje da bi Biblija kao religijsko svjedočanstvo mogla imati i pravo, ali povijesno često i ne.#L# Kellerova knjiga, objavljena 1955., u prvom desetljeću nakon objavljivanja prodana je u više od četiri milijuna primjeraka i prevedena na sedamnaest jezika. Središnju tezu knjige osporavaju arheolozi, ali i povjesničari i bibličari. Među osporavateljima je i profesor Staroga Zavjeta i biblijske arheologije Hermann Michael Niemann sa Sveučilišta u Rostocku. On je sudjelovao u iskapanjima na lokalitetu kaananskoga grada Megido, jednom od istraživačkih projekata u Izraelu. Nalazi njegova tima pojačali su staru dvojbu u povijesni rang Salomona, koji je, prema Bibliji, u 10. stoljeću prije Krista vladao područjem što se protezalo od Egipta do Mezopotanije. Kralj Salomon dovodi se dva puta u vezu s Megidom u njemu posvećenoj biblijskoj Prvoj knjizi o kraljevima. Već prije su ovdje otkriveni ostaci palače bili pripisani Salomonovu dobu ili čak njemu samom. Pokazalo se, međutim, prema Niemannu, da oni potječu iz vremena kasnijega kralja Ahaba. Unatoč intenzivnom istraživanju u Palestini i Izraelu te susjednim zemljama, nije pronađeno ni jedno jedino pisano svjedočanstvo, ni jedan jedini artefakt, nijedna iskopina koja bi uopće potvrdila Salomonovo postojanje. Sve upućuje na to da je Salomon bio ambiciozni lokalni knez u Jeruzalemu, gradu koji u to vrijeme nije igrao neku važnu ulogu, a imao je najviše 2.000 stanovnika. Čista je fikcija biblijskih autora potanko opisani posjet kraljici od Sabe, kojoj se ne spominje ime. Istina, u carstvu Saba na arapskom poluotoku postojale su četiri kraljice, ali tek u 8. i 7. stoljeću prije Krista. Upravo se taj "susret na vrhu" Izraela i Sabe Niemannu čini važnim za razumijevanje biblijskog izvješća o onom dobu. On upućuje na temeljnu razliku između "story" (priče) i "history" (povijesti) te da je većina biblijskih tekstova nastala u drugoj polovici 8. stoljeća, a njihova obrada i konačna redakcija u doba babilonskog egzila u 6. stoljeću prije Krista. Ono što se izvješćuje o Salomonu i njegovu prethodniku Davidu te kasnijim kraljevima u Izraelu i Judeji, za nj je "teološko- religijska obrada prošlosti, nakon što su te države potpale pod vrhovnu vlast Asirije, a onda Babilona - i propale". Profesor slično misli o Knjizi o Jošui o Kanaanu kojega su Židovi zaposjeli nakon svojega egzodusa iz Egipta oko 200 godina prije Salomona. Ovih je dana egiptolog Rolf Krauss, sa Humboldtova sveučilišta u Berlinu, održao iscrpno predavanje pod naslovom "Ima li Biblija zaista pravo?", posvećeno tom kompleksu pitanja. On je iznio spektakularan primjer o zauzeću Jerihona. Rezultati istraživanja pokazali su da u tom gradu u vrijeme zauzeća opisanoga u Bibliji više nije bilo ljudi: on je već u to doba bio odavno ruševina. Izraelski arheolog Yohanan Aharoni petnaest je godina tražio grad koji su Židovi prema izvješću razorili tijekom svojega prodora iz oaze Kadeš na jug Kanaana. Rezultat: u to doba ondje nije bilo nijednoga grada. Povjesničar staroga vijeka Manfred Claus sa Sveučilišta u Frankfurtu na Majni konstatira u svojoj knjizi "Stari Izrael" o takozvanom osvajanju: ono je "proteklo sasvim mirno, u najmanju ruku bez spektakularnih mjera". (Hina) jb il

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙