FR-FRANCUSKA-VJERA-Politika FRANCUSKA - POUČAVANJE VJERE U JAVNIM ŠKOLAMA Piše: Frano CetinićPARIZ, 17. ožujka (Hina) - Objavljivanje izvještaja Regisa Debraya o "obvezatnoj nastavi laicizma i povijesti religije u javnim školama", kao
i opetovane izjave ministra kulture i prosvjete Jacka Langa o predstojećoj reformi nastave u tom smjeru, predstavljaju veliki pomak u jednostoljetnoj tradiciji francuskog svjetovnog školskog sustava.
Piše: Frano Cetinić
PARIZ, 17. ožujka (Hina) - Objavljivanje izvještaja Regisa Debraya
o "obvezatnoj nastavi laicizma i povijesti religije u javnim
školama", kao i opetovane izjave ministra kulture i prosvjete Jacka
Langa o predstojećoj reformi nastave u tom smjeru, predstavljaju
veliki pomak u jednostoljetnoj tradiciji francuskog svjetovnog
školskog sustava.#L#
"Ne radi se o stvaranju novog nastavnog predmeta već o razmatranju
pitanja vjere u okviru već postojećih školskih predmeta", kaže
ministar Lang.
Sam Debray - autor nedavno objavljene knjige "Bog, jedan putopis" -
svjestan da gazi po minskom polju, ističe kako "istinski laicitet
nije borba protiv vjere, već borba protiv svih mogućih
klerikalizama". Tijekom tromjesečna rada na izvještaju, on je
najčešće slušao pritužbe o "demonima komunitarizma" i nepostojanju
dovoljno stručnih kadrova za takvu vrstu nastave, ali i to da od
"nastavnog osoblja ne očekuje da propovjeda katekizam".
Kako bi se izbjegli mogući problemi, naglasak će biti stavljen na
"ozbiljne pripreme". Počev od ove godine, organizira se
interdisciplinarni tečaj namijenjen istraživačima, inspektorima
i nastavnom osoblju radi uvođenja, "na odgovarajući način",
vjerske problematike u nastavu jezika, filozofije, povijesti,
povijesti umjetnosti, glazbe i drugih predmeta. U tridesetak
sveučilišnih instituta za obuku nastavnog osoblja, profesori će
pratiti obvezatne tečajeve iz filozofije laicizma i povijesti
vjera.
Prema iznesenim idejama, već u nižim razredima osnovne škole, na
primjer, učenici bi u povodu vjerskih blagdana trebali pratiti
odgovarajuće nastavne programe, dok bi se u višim razredima osnovne
i u srednjoj školi koristili postojeći, ali "vjerskim činjenicama"
obogaćeni programi i sadržaji.
Objavljivanje Debrayeva izvještaja i Langova reforma izazvali su
reakcije, ipak za sada ne tolioko burne koliko se moglo očekivati.
Tako je iz masonske lože Grande Orient de France stiglo priopćenje u
kojem se ističe "zabrinutost" i strah da bi "izvještaj mogao biti
zloupotrebljen radi pretvaranja nastave u katekizam", te se
ponavlja protivljenje promjeni zakona iz 1905. o odvajanju crkve od
države.
Prvi znaci evolucije francuskog laičkog mentaliteta pojavili su se
1995/96. godine kada je provedena reforma nastavnog programa za
više razrede osnovne i srednju školu.
"Ne smijemo više zanemarivati vjersku činjenicu koja sve više
strukturira velike svjetske antagonizme. Učenicama moramo dati
sredstvo za razumijevanje suvremenog svijeta", kaže Debray - koga
oni s duljim pamćenjem znaju kao jednog od suboraca legendarnog Che
Guevare.
"Bog u školi? Da", kaže Debray, "kad roditelji mladog Židova ne bi
odbijali da njihovo dijete ulazi sa svojim razredom u katedralu u
Chartresu, kad se mladi Muslimani ne bi smijali dok se govori o Šoi,
ili kad katolici pod tim ne bi podrazumijevali katekizam. Dakle, ne
radi se o promicanju vjerske nastave već o nastavi vjera i
laiciteta".
Otvaranje tog dosjea u vrijeme izborne kampanje moglo bi pomoći da
se premijeru Lionelu Jospinu zaboravi, ili "oprosti", veoma
kontroverzno odbijanje unošenja u Europsku povelju klauzule o
"vjerskom nasljeđu" staroga kontinenta.
(Hina) fcet maš