US-siromaštvo-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Financijsko-poslovne usluge-Terorizam-Ratovi WT 20. III. SIROMAŠNI I BOGATI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES20. III. 2002.Siromaštvo i terorizam"Kada uvodnik 'The New York Times'-a
toplo prihvaća prijedlog republikanskog predsjednika, čovjek se instinktivno zapita, 'Što se, zaboga, događa?' Pa, konkretno to da je Bush predložio iznos od 5 milijardi dolara za proračun SAD-a za pomoć inozemstvu za slijedeće tri godine. Prijedlog je stigao tri dana prije petodnevnog sastanka UN-a s temom Financiranja razvoja, u Monterreyu, u Mexicu. Sastanak je počeo u ponedjeljak i čini se da je usredotočen uglavnom na ublažavanje osjećaja krivnje koji osjećaju neki Amerikanci i naši razni saveznici zbog rata protiv terorizma. 'Vodstvo Washingtona ne može se svesti na iskazivanje vojne moći', komentirao je 'The New York Times', čineći vezu eksplicitnom. 'Bushov prijedlog mogao bi pomoći Americi da se vrati svojoj tradicionalnoj ulozi velikodušnog partnera kada je posrijedi ublažavanje siromaštva i širenje gospodarskog razvoja.' Drugim riječima, novac bismo trebali bacati kao i bombe. S političkog gledišta, nema sumnje da je Bush učinio inteligentan
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
20. III. 2002.
Siromaštvo i terorizam
"Kada uvodnik 'The New York Times'-a toplo prihvaća prijedlog
republikanskog predsjednika, čovjek se instinktivno zapita, 'Što
se, zaboga, događa?' Pa, konkretno to da je Bush predložio iznos od
5 milijardi dolara za proračun SAD-a za pomoć inozemstvu za
slijedeće tri godine. Prijedlog je stigao tri dana prije
petodnevnog sastanka UN-a s temom Financiranja razvoja, u
Monterreyu, u Mexicu. Sastanak je počeo u ponedjeljak i čini se da
je usredotočen uglavnom na ublažavanje osjećaja krivnje koji
osjećaju neki Amerikanci i naši razni saveznici zbog rata protiv
terorizma.
'Vodstvo Washingtona ne može se svesti na iskazivanje vojne moći',
komentirao je 'The New York Times', čineći vezu eksplicitnom.
'Bushov prijedlog mogao bi pomoći Americi da se vrati svojoj
tradicionalnoj ulozi velikodušnog partnera kada je posrijedi
ublažavanje siromaštva i širenje gospodarskog razvoja.' Drugim
riječima, novac bismo trebali bacati kao i bombe.
S političkog gledišta, nema sumnje da je Bush učinio inteligentan
potez, iskoračivši naprijed kada je posrijedi pitanje u svezi kojeg
Amerikance rutinski poražavaju, a čini ga u vrijeme kada SAD treba
iskazati međunarodno vodstvo. Proračun SAD-a za pomoć inozemstvu
opisuje se kao bijednih 0.1 posto BDP-a, u usporedbi s europskim
prosjekom od 0.3 posto. Tome pridodajte činjenicu da se 60 posto
ulaže u bilateralnu pomoć zemljama kao što su Egipat i Kolumbija,
koji teško da pripadaju u zemlje u razvoju. Pomoć inozemstvu za SAD
je tradicionalno sredstvo vanjske politike, više nego društveni
program.
Trenutno, ukupna međunarodna pomoć zemljama u razvoju godišnje
iznosi nešto manje od 50 milijardi dolara, a približno jedna
četvrtina otpada na subsaharski dio Afrike. Ova brojka smanjila se
s oko 65 milijardi dolara koliko je iznosila 1995. godine.
Predsjednik Svjetske banke, James Wolfensohn i britanski ministar
financija, Gordon Brown, tu cifru žele povećati na 100 milijardi
dolara godišnje.
Nakon 11. rujna, i ovdje i u inozemstvu sve se češće može čuti kako
je siromaštvo u zemljama trećeg svijeta stvorilo 19 terorista
samoubojica koji su ubili 3.000 Amerikanaca. Neki su čak tvrdili i
to da su razlog svemu američko bogatstvo i moć. Prikladni način
iskupljivanja bi, stoga, bilo obvezivanje na iskorjenjivanje
siromaštva u zemljama trećeg svijeta. Iskreno se nadamo da Bush i
njegovi savjetnici nisu prihvatili ovu ideju, čak ni na podsvjesnoj
razini.
Činjenica jest da za ovu premisu nema dokaza. Siromaštvo nije
stvorilo teroriste 11. rujna nego politika radikalnog islama. 19
otmičara nisu bili ni siromašni ni neobrazovani, motivirao ih je
vjerski fanatizam i izgleda neka bizarna očekivanja nagrade na
nebu. Je li (ili je bio) Osama bin Laden siromašan? Sigurno nije. On
je sin saudijske obitelji koja je mnogo bogatija nego što većina
Amerikanaca može sanjati. Zaista, većina ljudi u siromašnim
zemljama, bilo da se radi o Africi, Bliskom Istoku, Aziji ili Južnoj
Americi, nisu skloni terorizmu.
Druga činjenica jest da su dokazi o koristima strane pomoći
skromni- osim očite istine da pomoć donatorima pomaže da se
osjećaju dobro. (...) Ministar financija SAD-a, Paul O'Neill, bio
je uvelike kritiziran zbog toga što je javno kazao očitu istinu kako
su siromašne zemlje primile 'trilijune dolara pomoći' a nisu
ostvarile nikakav napredak. (...)
Bushova vlada predložila je pretvorbu dijela pomoći- dio bi novca
bio udijeljen a ne posuđen, a vlade bi se nagrađivale i za dobro
fiskalno ponašanje i pravilno upravljanje. Da princip
'uvjetovanosti' nije bio dio mantre Svjetske banke godinama, ovo bi
zvučalo obećavajuće. Kako stvari stoje, držati međunarodnu
donatorsku zajednicu odgovornom za ono što je činila s novcem koji
dijeli možda bi mogao biti najbolji primjer koji možemo dati", piše
Helle Dale.