US-KRIZA- PB, PD, PN, PL, PR, PG, TT, TO, TR-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 11. III. HITNO JE POTREBAN DIJALOG MEĐU CIVILIZIRANIM ZEMLJAMA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE11. III. 2002.Hitno je potreban
dijalog među civiliziranim zemljama"Korijenski uzrok terorizma nisu ni vjera ni siromaštvo nego nepostojanje demokracije i slobode. Demokracija daje legitimnost borbi za vlast i ljutnji oporbenih skupina; njeno nijekanje oporbu gura u podzemlje. Ponekad je džamija jedino alternativno mjesto okupljanja u režimima koji na vlasti ostaju uz pomoć vojne sile i dojavnih službi. Najveće sile su i prečesto koristile despotizam i represiju. Međunarodne margine tolerancije prema autokratskim režimima sve su manje. Skupno nezadovoljstvo ukorijenjeno u nepravdi izaziva bijes i oružani otpor kada slabiji pribjegnu svojim relativnim prednostima u takozvanom asimetričnim ratovanju. Ako su odnosi zasnovani isključivo na sili, bez ikakvih ustupaka pravdi i jednakosti, tada mir i stabilnost počivaju na nesigurnim temeljima. Žrtve- Palestinci, Kašmirci, Kosovari, istočni Timorci- ne mogu biti prisiljeni da odustanu od svojih prava na otpor. Terorizam je oružje koje odabiru oni koji ne žele postati povijesne žrtve,
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. III. 2002.
Hitno je potreban dijalog među civiliziranim zemljama
"Korijenski uzrok terorizma nisu ni vjera ni siromaštvo nego
nepostojanje demokracije i slobode. Demokracija daje legitimnost
borbi za vlast i ljutnji oporbenih skupina; njeno nijekanje oporbu
gura u podzemlje.
Ponekad je džamija jedino alternativno mjesto okupljanja u
režimima koji na vlasti ostaju uz pomoć vojne sile i dojavnih
službi. Najveće sile su i prečesto koristile despotizam i
represiju. Međunarodne margine tolerancije prema autokratskim
režimima sve su manje.
Skupno nezadovoljstvo ukorijenjeno u nepravdi izaziva bijes i
oružani otpor kada slabiji pribjegnu svojim relativnim prednostima
u takozvanom asimetričnim ratovanju. Ako su odnosi zasnovani
isključivo na sili, bez ikakvih ustupaka pravdi i jednakosti, tada
mir i stabilnost počivaju na nesigurnim temeljima. Žrtve-
Palestinci, Kašmirci, Kosovari, istočni Timorci- ne mogu biti
prisiljeni da odustanu od svojih prava na otpor. Terorizam je
oružje koje odabiru oni koji ne žele postati povijesne žrtve,
preslabi su da učine bilo što s tim u svezi konvencionalnim oružjem
no dovoljno su motivirani da traže osvetu. Amerika postaje predmet
optužbi ako se smatra da njeno oružje i politika potiču okupatore
umjesto da ublaže odnose između snažnih i slabih uz nepristranu
pravdu. Treba provesti odlučna nastojanja s ciljem rješavanja
sukoba kao što su oni u Palestini i Kašmiru, koji su iznjedrili
generacije radikaliziranih stanovnika. Nesreća Amerike je u tome
što privlači bijes na sebe ako se ne uključuje ali i kada to čini.
Ujaku Samu stalno očitavaju bukvice da prestane biti svjetski
policajac, na ipak je prvi kojeg pozivaju kada u svijetu dođe do
neke krize.
Ponekad je pokretačka sila iza fanatične mržnje očaj rođen u
nehumanom siromaštvu i demoralizirajućoj nejednakosti. Istina,
Osama bin Laden je multimilioner. No teško je zamisliti Palestinu,
Pakistan i Afganistan kao glavne baze za novačenje i obuku, te
utočišta za teroriste da se radi o zemljama s dominantnom srednjom
klasom. Siromaštvo umanjuje sposobnost države da osigura
kvalitetno obrazovanje putem javnog sektora.
Dijalog između civilizacija pomogao bi raspršiti terorizam
zasnovan na mržnji. No neuspjeh vjerskih i političkih čelnika da
osude ekstremističko nasilje- na vrijeme, energično i opetovano-
omogućuje nastanak lažne veze između određene vjere i terorizma u
umovima mnogih ljudi.
Građanska hrabrost od nas zahtijeva da se suočimo sa svima onima
među nama koji bi željeli iskoristiti naša uvjerenja u svrhu svojih
nasilnih ciljeva. Borba protiv terorizma je rat bez granica, protiv
neprijatelja koji ne znaju za skrupule. Ako odustanemo od vlastitih
skrupula, spuštamo se na njihovu razinu.
Dijalog između civilizacija diskurs je koji se odvija peko granica,
prihvaćajući društva različitih vjera no koja imaju skrupule kada
je posrijedi nametanje svojih vrijednosti drugima. Sada postoji
potreba za razgovorom među civiliziranima, ne za dijalogom
neciviliziranih koji su zaglušeni ratnim pokličima", piše Ramesh
Thakur, rektor Sveučilišta Ujedinjenih naroda u Tokiju.